کلام آیتالله جوادی آملی درباره نیابت امام عصر بر اساس مبانی فقهی است

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفتوگویی بیان کرد: خداوند را شاکر هستم که توفیق داشتم بیش از ۲۰سال در درس تفسیر علامه جوادیآملی حضور پیدا کنم، از دهه۱۳۶۰ چه در وقتی که در دزفول، حوزه علمیه و دبیرستان را با هم میخواندم و نوارهای درس تفسیر ایشان را میگرفتم و چه در سال ۱۳۶۸ که به قم مشرف شدم، توفیق داشتم که ساعت ۷صبح درس اسفار استاد و ساعت ۱۱ظهر نیز درس تفسیر ایشان را شرکت میکردم.
وی افزود: وقتی ایشان به تفسیر آیه۲۰۰ سوره آلعمران رسید، بنده یک دفتر ۱۰۰ برگی را از توضیحات و شرحی که ایشان نسبت به آیات داشتند پُر کردم.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه علمی آیتالله جوادیآملی بیان کرد: این مرجعتقلید والامقام یک شخصیت کمنظیر در دوران معاصر و از جامعیت معقول و منقول برخوردار هستند.
وی افزود: آیتالله جوادیآملی هم فقیه جامع الشرایط، هم حکیم و فیلسوف متأله و هم یک مفسر جامع قرآنکریم است، این شخصیت علمی از اساتید بزرگ و مطرحی مثل امامخمینی(ره)، آیتالله بروجردی، علامه طباطبایی و نیز آیتالله محققداماد بهره بردند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این استاد معزز یک شخصیت بسیار متخلق، متواضع و فروتنی است که از رفتار وی انسان درس اخلاق میآموزد، لذا میشود گفت که آیتالله جوادیآملی به لحاظ شخصیتی یک عالم متخلق است، برجستهترین ویژگی این مرجع تقلید علم و اخلاق است که در ایشان جمع شده و سرچشمه علم وی به خاطر این است که با قرآن کریم انس زیادی دارند.
وی ادامه داد: این استاد موفق، عقل و وحی را با هم میبیند، یک چشمهای است که مرتب تشنگان علوم دینی از آن سیراب میشوند و یک چراغ فروزانی است که همیشه نورش میتابد و دیگران از آن بهره میبرند.
وی افزود: اگر عدهای از جاهلان و نادانان این حقیقت را نمیتوانند درک کنند و با اظهار نظرها و توهین این شخصیت ارزشمند را مورد خطاب قرار میدهند به خاطر جهلشان است، به هر حال ما همیشه در طول تاریخ افرادی حسود، جاهل و نادان داشتیم که نسبت به بزرگان دین بیمهری و توهین میکردند.
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه در ادامه اضافه کرد: شخصیت والای آیتالله جوادیآملی یک شخصیت عالم و متخلق است، به نظر من نقطه کانونی ایشان اسلام جامعنگر است، یعنی تمام تلاش ایشان در تفسیر، فلسفه و فقه این است که اسلام را یک دین جامعنگر، اثربخش و توانمند معرفی نمایند و در مباحث عقل و وحی یا مباحث کلام جدید و مباحث ناظر بر حوزه شبهات علوم دینی و همچنین در سراسر تفسیرشان این نکته نهفته است که اسلام ما از یک جامعیتی برخوردار است.
وی افزود: آیتالله جوادیآملی در علوم مختلف صاحب نظر، مجتهد و عالم به زمانه است و مسائل و چالشهای انسان امروز را به خوبی میشناسد، در عرصه فقه درسهای مرحوم محققداماد را تقریر کرده و خودشان نیز سالهاست که درس خارج فقه دارند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آثار آیتالله جوادی آملی گفت: مباحث درس خارج فقه و کتاب ارزشمند تفسیر تسنیم در ۸۰ جلد از وی منتشر شده است، در حوزه فلسفه نیز کتاب رحیق مختوم یک دوره کامل شرح خارج اسفار از آثار این استاد گرانقدر است.
آیتالله جوادی واقعیات جامعه را میبیند و دچار افراط و تفریط نمیشود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در عرفان نیز کتاب تمهید القواعد و تحریر فصول الحکم از آثار وی است، این استاد معزز در حوزه ریاضیات و هیئت هم درس گرفته و مطالعاتی نیز داشتهاند، آثار ایشان میراثی است که در حوزه علمیه وجود دارد و حوزویان میتوانند از آن استفاده کنند.
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: آیتالله جوادیآملی در علوم مختلف شاگردان متعدد و متنوع تربیت کردهاند؛ پس بنابراین میراث علمی ایشان هم آثار مکتوب به ایشان است که از ایشان به چاپ رسیده و هم شاگردان زیادی است که به صورت تخصصی تربیت کردهاند.
وی افزود: میراث علمی دیگر ایشان عموم مردم، دانشگاهیان و افراد تحصیل کرده هستند که از آثار ایشان استفاده کرده و نزد ایشان تربیت یافتند، به نظر من علت محبوبیت آیتالله جوادی آملی در قشر دانشگاهیان اخلاص، علم و تواضع است که در واقع همیشه واقعیات را در تفسیر و در علمشان بیان کردند، وی واقعیات جامعه را توجه داشته و هیچ موقع گرفتار افراط و تفریط نشدند.
خسروپناه گفت: امروز عدهای در حوزه علمیه و دانشگاه دچار افراط و تفریط هستند، در صورتی که شاهد این بودیم که همیشه اعتدال در مشی این استاد بزرگوار بوده و دولتمردان را نه مطلقاً تایید کرده و نه مطلقاً رد میکردند و اگر اشکالی در آنها میدیده به آنان تذکر میداده و اگر اصلاحی لازم بود به آنان بیان میکرد.
وی با اشاره به کتاب تفسیر تسنیم این مرجعتقلید گفت: این اثر ارزشمند ادامه تفسیر المیزان است که مسائل اجتماعی جدید را مطرح کرده و پاسخ داده است و کاملاً با تفکر جامعنگر و با روش اجتهادی از قرآن استفاده کرده است.
کلام آیتالله جوادی پیرامون نائب امام عصر بر اساس مبانی فقهی است
این استاد حوزه علمیه با اشاره به فرمایشات این مرجعتقلید که فرمودند امام فعلی را جانشین امامعصر(عج) بدانید خاطرنشان کرد: آیتالله جوادیآملی قائل به نظریه مطلقه ولایت فقیه و قائل به این است که فقیه جامع الشرایط که ولایت پیدا میکند نائب امامزمان(عج) است، در این کلام ایشان هیچگونه غلوی نیست و بر اساس مبانی فقهی است.
وی افزود: حال اگر این بیان مرجععالیقدر به مزاج برخی افراد نمیسازد به لجاجت، عناد و جهالت و گرایشی که آنان به طاغوت دارند برمیگردد، چون در قرآنکریم در مقابل ولایت، واژه طاغوت به کار رفته است، اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.
خسروپناه گفت: در واقع طبق آیات سوره مبارکه مائده، إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ، کسی که ولایت خدا، رسولالله(ص) و ائمهاطهار(ع) و ولایت حق را نپذیرد قطعاً طاغوت را پذیرفته است.
ولایت مرز توحید و طاغوت است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ و مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ گفت: خداوند متعال به اهل ایمان فرمان میدهد که ولایت طاغوت را نپذیرند و این برای آن است که طاغوتستیزی و طاغوتگریزی در جامعه تحقق ببخشد، فرمایش آیتالله جوادیآملی مبتنی بر آیات قرآن کریم بیان شده است.
وی در پایان بیان کرد: دعا میکنیم که خداوند متعال عمر طولانیتری به این استاد بزرگوار عنایت کند و جامعه بیش از گذشته از وی استفاده نماید و آثار و برکاتشان بر جهان اسلام جاری و ساری باشد و چشم بدکاران و نااهلان و بداندیشان از این عالم ربانی دور بماند.