عملکرد مرکز نشر هاجر در سال ۱۴۰۳

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، احمد شایانفر، مدیر عامل مرکز نشر هاجر در گفت وگویی به عملکرد مرکز نشر هاجر در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: این انتشارات به عنوان ناشر تخصصی زن و خانواده و وابسته به مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران از سال ١٣٨٢ فعالیت خود را آغاز کرده و مانند سالهای گذشته تقاضای چاپ آثار متعدد و متنوعی با اولویت موضوعات اسلامی انسانی را داشته است.
وی افزود: براساس ضوابط تعیین شده تعداد آثار دریافتی تقریبا مشابه سال ١۴٠٢ بوده ولی از جهت کیفی باتوجه به نیازهای ایجاد شده، شاهد ورود آثار باکیفیت تری بودیم، بیش از ٩٠ درصد آثار به مرحله ارزیابی ارسال شده و پس از ارزیابی و برگزاری اخذ نظرات شورای علمی در صورت کسب موافقت اعضاء به فرآیند چاپ راه می یافتند.
شایانفر ادامه داد: این انتشارات در سال ١۴٠٣ تعداد ٢٠ عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده و ۵ عنوان کتاب را با ویرایش و صفحه آرایی جدید، راهی بازار کتاب کرده است، در بخش آثار بزرگسال مرکز نشر هاجر همه نویسندگان طلبه بوده از جمله ٧ اثر را نویسنده آقا و بقیه کتب را نویسندگان خواهر قلم زده اند.
مدیرعامل مرکز نشر هاجر گفت: بی تردید اولویت حمایت چاپ آثار در این انتشارات با موضوعات زن، خانواده و کودک بوده و در همین راستا علاوه بر این موضوعات آثاری با موضوعات قرآنی تجوید، نهج البلاغه، کلام ،فلسفه و داستان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.
وی بیان کرد: سامانههای ثبت آثار متقاضی چاپ و محاسبه قیمت چاپ که اخیرا با هدف خدمت رسانی و تسهیل در امر چاپ آثار رونمایی شد؛ مورد تقاضای جمع کثیری از طلاب و نویسندگان بود، دریافت و محاسبه قیمت آماده سازی و چاپ آثار به شمارگان مورد درخواست نویسنده از خدماتی است که به نویسندگان متقاضی چاپ آثار ارائه میشود.
شایانفر ادامه داد: این سامانه جهت دریافت و بررسی آثار نویسنده است و نویسندگان میتوانند آثار خویش را جهت بررسی در این سامانه ثبت کنند؛ سامانه با اخذ مشخصات نویسنده، اثر را به صورت فایل word و pdf گرفته و در فرایند ارزیابی اجمالی و تفصیلی قرار میدهد.
مدیرعامل مرکز نشر هاجر افزود: دریافت آثار متقاضی چاپ اثر، راهبری کارگاه علمی مرکز نشر هاجر، آمادهسازی آثار درسی و غیردرسی، ارسال آثار برای چاپ، عنوان گذاری آثار، تنظیم قراردادهای مولفین، ارسال آثار و شرایط ورود به جشنواره ها و همایشهای کتاب،خدمات مشاورهای به طلاب و اساتید، درج آثار در کتابخانههای الکترونیک از جمله عملکرد مرکز نشر هاجر در سال ۱۴۰۳ میباشد.
وی بیان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی یکی از اهداف مرکز نشر هاجر است، برگزاری نشستها و جلسات حضوری و مجازی با این هدف همواره در برنامههای انتشارات قرار داشته که نشست علمی شیوه آموزش احکام و کودکان، نشست مجازی سیر مطالعاتی منابع تاریخی، نشست روش شناسی نقد کتاب، دورههای مقدماتی کارگاه نویسندگی خلاق و ... از جمله جلسات برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شد.
مدیرعامل مرکز نشر هاجر گفت: رونمایی از آثار در برنامههای این انتشارات هر ساله قرار دارد و دعوت مؤلفین، مسئولین ارشاد و حوزه علمیه و دستاندرکاران کتاب از برنامههای مراسم رونمایی میباشد و همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از ۶ کتاب مرکز نشر هاجر ناشر تخصصی زن و خانواده طی مراسمی با حضور مدیر محترم مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران جناب حجت الاسلام والمسلمین فاضل رونمایی شد.
شایانفر بیان کرد: مرکز نشر هاجر در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۸ نمایشگاه کتاب در استان ها برگزار نموده که قشر بانوان خریداران کتب را تشکیل داده ولی در نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان و نمایشگاه های تخصصی بیشتر دانشجویان و طلاب بازدید داشته و خریداری کردند.
وی افزود: بیشترین فروش محصولات مرکز نشر هاجر از سایت انتشارات به نشانی https://hajarpub.ir/ و فروشگاه انتشارات واقع در مجتمع ناشران استان قم بوده ولی به صورت تلفنی و در پیام رسان ایتا هم مخاطبین جهت سفارش کتاب در ارتباط بوده اند.
شایانفر ادامه داد: با توجه به سیاست گذاری این واحد در زمینه توسعه بازار، پیشرفت های خوبی در زمینه تعامل با واحد و مراکز علمی و دانشگاهی صورت گرفت، در زمینه تولید منشورات هم به صورت تخصصی و در زمینه گروه کودک و نوجوان نیز کتاب هایی در حال آماده سازی می باشد که رویکرد جدیدی در مرکز نشر هاجر می باشد.
مدیرعامل مرکز نشر هاجر بیان کرد: پیگیری توسعه بازار در زمینه بازاریابی و نیازسنجی محتوایی، ایجاد واحد پخش عمده، همکاری و تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی از جمله اهداف این انتشارات در سال ۱۴۰۴ است.
وی گفت: عرضه لوازم التحریر ایرانی اسلامی در جذب مخاطب کمک مثمر ثمری داشته و ان شاءالله تنوع محصولات بخصوص در لوازم التحریر در ۱۴۰۴ را خواهیم داشت.
شایانفر ادامه داد: این مرکز کتب ۳۰ ناشر و حدود ۶۰۰ عنوان کتاب را در سایت و فروشگاه به فروش می رساند و تمام کتب در سایت موجود بوده و در سال ۱۴۰۴ نسخه الکترونیکی بعضی کتب اضافه میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع بازارسازی در مرحله تولید انجام شده به صورتی که تولیدات و آماده سازی کتاب ها با توجه به نیاز و سلیقه مخاطب بیرونی انجام می گیرد به همین دلیل با تولید اثر جدید، عرصه بازرگانی نشر هاجر بیشترو باکیفیت تر می شود.