۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۷۸۰۸۳
امام جمعه ایرانشهر:

هیچ تهدیدی نباید اتحاد شیعه و سنی را تحت تاثیر قراردهد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ایرانشهر دستگیری ریگی را نشان دهنده اقتدار ایران اسلامی دانست و در عین حال گفت: جریان ریگی با دستگیری سرکرده آنها تمام نشده و تفکری که شکل گرفته است هنوز وجود دارد و جانشین عبدالمالک ریگی، از خود این فرد شرور هم خشن‌تر است.
حجت الاسلام محمد جواد عبدالهي امام جمعه ايرانشهر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد جواد عبداللهی، امام جمعه ایرانشهر، سه شنبه 25 اسفندماه، در چهارمین یادواره شهدای تاسوکی که در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد، در سخنانی با محکوم کردن جنایات ریگی و حامیانش اظهار داشت: اگر ما به حادثه تاسوکی و عبدالمالک ریگی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که حرکت این جنایتکار در ابتدا مبتنی بر تفکر فردی بود و ذهنیت جامعه برای دست زدن به این گونه اقدامات و رفتار ناشایست وجود نداشت.

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه حادثه تاسوکی به ما نشان داد که دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و ایجاد تفرقه قومیتی هستند تصریح کرد: برجستگی اختلافات قومیتی و مذهبی در حادثه تاسوکی به قدری زیاد است که در جنایت ریگی در مسجد علی ‌ابن ‌ابیطالب (ع) به این شدت مشاهده نمی شود.

امام جمعه ایرانشهر با اشاره به اینکه ریگی و گروه اش در جنایت پیشین به دنبال ایجاد اختلاف قومی و قبیله ای نبودند ابراز داشت: نگاه ابتدایی ریگی ایجاد جنبش نبود، اما تدوام این جنایات باعث شد که نگاه امنیتی به آن تقویت شود و این موضوع را می‌توان در حادثه شهدای وحدت که در آن هم از اهل سنت و هم از شیعه به شهادت رسیدند، به وضوح مشاهده کرد.

حجت‌الاسلام عبداللهی با اشاره به سیر و روند تغییر و تحول انگیزه های این گروه خطرناک گفت: ریگی در حادثه دارزین سعی می کرد تنها شیعیان را به قتل برساند، اما به مرور زمان به این اعتقاد رسیده بود که اگر کسی با تشیع همراهی ‌کند قتل و کشتن او اشکالی ندارد حتی اگر آن فرد اهل تسنن و یا از دیگر مذاهب باشد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اعترافات برادر عبدالمالک ابراز داشت: اعترافات این فرد نشان داد که سرویس‌های جاسوسی دنیا بعد از حادثه تاسوکی قصد داشتند با استفاده و بهره گیری از این جنایتکار در منطقه سیستان و بلوچستان یک جریان‌سازی قومی و مذهبی ایجاد کنند.

امام جمعه ایرانشهر در ادامه با اشاره به فرازهایی از سخنان رهبر انقلاب در خصوص ضرورت توسعه بصیرت در جامعه تصریح کرد: اگر ما از فرصت‌هایی که در اختیار ما است درست بهره نگیریم ممکن است این فرصت ها به تهدید تبدیل شود.

این استاد حوزه علمیه ایرانشهر با اشاره به برخی از مطالبات اقوام بلوچ و اهل سنت تاکید کرد: اگر این مطالبات به نحوه درستی انجام و پیگیری نشود و موقعیت شناسی و زمان شناسی در آن لحاظ نشود، ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود و نتیجه عکس بدهد.

حجت‌الاسلام عبداللهی در بخش دیگری از سخنانش جنایات هولناک ریگی و دار و دسته جنایتکارش را محکوم و تصریح کرد: روی آوردن عبدالمالک ریگی به عملیات انتحاری فکر خودش نبود، بلکه دستوری بوده است که دشمنان برای او طراحی کرده بودند و او اجرا می کرد و این موضوع در اعترافات برادر وی نیز نمایان و روشن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش دستگیری ریگی را نشان دهنده اقتدار ایران اسلامی دانست و در عین حال ابراز داشت: جریان ریگی با دستگیری سرکرده آنها تمام نشده است و تفکری که شکل گرفته است هنوز وجود دارد و جانشین عبدالمالک ریگی، از خود این فرد شرور هم خشن ‌تر است.

امام جمعه ایرانشهر با اشاره به حمایت استکبار و دشمنان از گروه ریگی ابراز داشت: دشمنان ما در صدد هستند که این گروه را حمایت و دوباره اقدامات خود را از سر بگیرند و ضروری است ما در مقابله با این جریان هوشیار باشیم.

حجت الاسلام عبداللهی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به موقعیت ویژه این استان مرزی کشور تاکیدکرد: در استان سیستان ظرفیت های بسیاری خوبی برای ایجاد تفاهم واقعی بین شیعه و سنی به وجود آمده است و ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که هیچ تهدیدی اتحاد شیعه و سنی را نتواند تحت تاثیر قراردهد. /924/پ202/ص
ارسال نظرات