علم، عقل و تهذیب سهگانه نجاتبخش حوزه و دانشگاه است

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله جوادی آملی با حضور در دارالعلم امام خوئی در شهر مقدس نجف در جمع با شکوه صدها نفر از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه، به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی با گرامیداشت جایگاه حوزهی کهن و ریشهدار نجف اشرف بیان کرد: این حوزه مصداق بارز أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى است. از شیخ طوسی تا آیتالله خویی، مردانی الهی در این حوزه پرورش یافتهاند که تجلی آیه: فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا هستند. همه این برکات، محصول ولایت ولی مطلق، امیرالمؤمنین است.
وی محور اصلی سخنان خود را در دو بخش «وظایف ایجابی» و «وظایف سلبی» طلاب تقسیم کرد.
بخش اول: تحصیل علم به عنوان تکلیف همگانی
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه طلب علم فریضه است، گفت: خداوند متعال، آسمان و زمین و هرچه در آنهاست را در اختیار بشر قرار داده و مسخر انسان کرده است. یعنی هیچکس حق ندارد بگوید نمیتوانم. نظام هستی کتابخانه خداست و انسان مأمور به فراگیری و تسخیر است.
وی حوزههای علمیه را موظف دانست که از قرآن و سنت اهلبیت(ع) فهم عمیق و دقیق داشته باشد،از سوی دیگر معظم له دانشگاهها را مسؤول شناخت طبیعت، آسمان، زمین و ابعاد مادی جهان دانست تا جامعه اسلامی را از وابستگی به شرق و غرب بینیاز کند.
بخش دوم: نجات از جهل و جهالت و جاهلیت
وی در ادامه تأکید کرد که علم کافی نیست و جامعه، علاوه بر عالم شدن، باید عاقل شود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان کرد: وظیفه ما تنها رفع جهل علمی و جهالت عملی نیست، بلکه باید با جاهلیت ساختاری و نظام جاهلی نیز مقابله کنیم. امام تنها آموزگار دین نیست، بلکه مسئول پاکسازی جامعه از جاهلیت تمدنی است.
وی افزود: حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتةً جاهلیة»، نشاندهنده آن است که اگر جامعه نتواند امامت و نظام ولایی را بشناسد و بپذیرد، در جاهلیت باقی مانده است.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به وقایع جنگ صفین و فتنه حکمیت اظهار داشت: مولا امیرالمؤمنین پس از آن فتنهها، بارها تأکید کردند که جامعه به جاهلیت بازگشته است؛ نه به دلیل جهل فردی، بلکه به سبب سقوط در نظامی جاهلی.
دعوت طلاب به اجتهاد، نه تقلید صرف
وی در بخش مهمی از سخنان خود، بر لزوم تربیت مجتهدان واقعی تأکید کرد و گفت: تقلید مشکل جامعه را حل نمیکند. کسی که توانمند است، باید مجتهد شود، مسائل را از منابع استخراج کند، فروع را به اصول ارجاع دهد و بتواند پاسخگوی نیاز زمان باشد.
حضرت آیت الله جوادی آملی سهگانهی نجاتبخش «علم، عقل و تهذیب» را به عنوان مسیر شکوفایی فردی و اجتماعی، هم برای حوزه های علمیه و هم برای دانشگاههای جهان اسلام قلمداد کرد و در پایان، برای همه امت مسلمان دعا کرد.