fatf از هر منظر توجیه ناپذیر است

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری رسا، نشست تخصصی بررسی کنوانسیونهای مرتبط با FATF با حضور کارشناسان این عرصه از سوی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجت الاسلام سید محمدرضا رضی نظریه پرداز اقتصاد اسلامی، لازمه روشن شدن مسئله کنوانسیونهای بین المللی را اتخاذ رویکرد کلان نگرانه و بررسی آن از منظر اقتصاد سیاسی دانست و بیان داشت: باید در فضای اقتصاد سیاسی حاکم بر جهان و حاکم بر کشور به مسئله نگاه کنیم. وقتی رویکرد اقتصاد سیاسی کشور نگاه به بیرون باشد، باید طبق قواعد ظالمانهای که بعد از جنگ جهانی دوم در جهان مستقر شد حرکت کنید.
وی ادامه داد: یکی از آن ضوابط این است که من باید تو را به عنوان تروریست نشناسم؛ اگر بخواهی در برابر حرکتهای تروریسم دولتی، تروریسم اقتصادی، و تحریمهایی که علیه تو اعمال میشود بایستی و با گروههای مقاومت در دنیا رابطه داشته باشی، تو را تروریست میدانم، برای اینکه این تعارضات پیش نیاید؛ چون تو می خواهی از طریق من مشکلات را حل کنی، باید از لیست سیاهی که من درست کردهام برای تروریستهای دنیا، خارج شوی تا روابط مالی، روابط و بانکی از جانب من به سمت تو شکل گیرد.
حجت الاسلام رضی مطرح شدن موضوع fatf، cft و پالرمو را ناشی از نگاه ساده اندیشانه و ابتدایی به روابط حاکم بر فضای سیاست و اقتصاد بین الملل عنوان کرد و گفت: بعد از حادثه شهادت شهید رئیسی و روی کار آمدن دولت جدید، فضای گفتمانی حاکم بر دولت و فضای اقتصاد سیاسی و سیاست جریان حاکم این بود که من بدون برون زایی و پذیرفتن این نظم ظالمانه حاکم بر جهان نمی توانم کاری انجام دهم.
نظریه پرداز اقتصاد اسلامی با خاطرنشان کردن تبعات منفی این جریان فکری تصریح کرد: متأسفانه تجربههای تلخ این نگاه را در دورههای قبل دیدهایم که ورود واکسن کرونا را هم به fatf پیوند می زدند.
حجت الاسلام رضی رویکرد کنونی دولت مستقر را عامل به جریان افتادن موضوع کنوانسیونهای خطرناک بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی رویکرد دولت این است که بدون اف ای تی اف و سی اف تی نمی توان کاری انجام داد لاجرم پرونده این موضوعات باز میشود.
وی افزود: از هر بعدی به این موضوع نگاه کنیم، پیوستن ما به این کنوانسیونها تصمیمی غیرکارشناسانه است، اگر از منظر تحلیل روابط سیاسی اقتصادی حاکم بر جهان، یعنی فضای رئالیستی حاکم بر جهان نگاه کنیم این تصمیم غلط است یعنی تجربه های واقعی چیز دیگری می گوید، اگر از نظر استدلالهای عقلی نگاه کنیم باز به همین جمعبندی میرسیم، اگر از منظر استدلالهای فقهی و حقوقی یعنی مبتنی بر فقه اسلام مبتنی بر قاعده نفی سبیل و امثال اینها بخواهیم نگاه کنیم باز به این نتیجه میرسیم که این تصمیم غیر کارشناسی و غلط است.
حجت الاسلام رضی با اشاره به قرار گرفتن کشور در جنگی ترکیبی، انجام کاری که دشمن مایل است انجام دهیم را خلاف حکمت سیاسی و منطق جهاد کبیر خواند.
وی با اشتباه خواندن تلقی برخی مسئولان مبنی بر اینکه اگر به این معاهدات بپیوندیم تحریمها رفع می شود، تصریح کرد: تجربه نشان داده که این تلقی اشتباه است؛ اگر مقداری معماری و ساختار تحریمها علیه جمهوری اسلامی را مطالعه کنیم میبینیم یکی از انواع تحریمهای ما تحریم به خاطر حمایت از تروریسم است، یکی به خاطر هستهای، دیگری برای حقوق بشر؛ یعنی سه چهار پایه برای تحریم علیه جمهوری اسلامی داریم یعنی چنان ساختار تحریم ها معماری و مهندسی شده که بنده ادعا میکنم اگر شما fatf را هم بپذیرید و به صورت کامل اجرا کنید از مجرای دیگر با بهانهای دیگر با مراودات خارج از کاغذ یعنی مراودات خارج از عهدنامه دست به تحریم می زنند.
نظریه پرداز اقتصاد اسلامی افزود: اگر کسی ادعا کند که تحریم ها برداشته خواهد شد و ما فرض کنیم که حرف او درست باشد، آیا تضمین میدهند که این اتفاق بیافتد؟ ببینید منطق مذاکره در سطح بین الملل یعنی بده بستان؛ یعنی تو باید یک امتیاز بدهی و یک چیز بگیری؛ آیا منطقی است که تعهداتی بپذیریم و در مقابل مطمئن نباشیم که چیزی دریافت می کنیم؟ یعنی اقتصادمان یک ملت 90 میلیون نفری را در یک اتاق شیشهای می بریم.
حجت الاسلام رضی نتیجه پیوستن به اف ای تی اف و سی اف تی را اثرگذاری بیشتر تحریم ها و اضافه شدن تحریم های بیشتر عنوان کرد و اظهار داشت: ما اگر به این معاهدات بپیوندیم، اگر بخواهیم تحریم ها را دور بزنیم بر اساس نظام حقوقی بین الملل مجرم هستیم، حتی طرفداران سرسخت پیوستن به این معاهدات هم نمی توانند تضمینی برای بهبود وضعیت پس از پیوستن بدهند. بالاخره کسانی که به دنبال تصویب این معاهدات هستند باید بتوانند تضمین کارایی بدهند یا قبول مسئولیت کنند.
حجت الاسلام رضی طرح مسئله تحریم در اقتصاد ایران را از اساس نادرست و نشانی غلط خواند و ابراز داشت: نهایتاً ۲۰ تا ۳۰ درصد مشکلات اقتصادی ما به خاطر تحریمهاست، حتی کسانی که ازتحریم هراسان هستند اثرگذاری تحریم ها را نهایتاً 40 درصد می دانند. ما معتقدیم بین ۲۰ تا ۳۰% از مشکلات اقتصادی ما به تحریم مربوط میشود. بخش عمده مشکل اقتصاد کشور مربوط به نظام بانکی ماست.
در ادامه این نشست امیر محمد نوری بیات کارشناس روابط بین الملل با ابراز تعجب از موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با معاهده پالرمو و بررسی دوباره سی اف تی و اف ای تی اف ابراز داشت: این معاهدات ابتدا در سال 97 و بعد سال 1400 و اخیرا برای بار سوم موضوع جلسات مجمع قرار گرفته است. در دو دفعه گذشته مجمع مخالف این معاهدات بود اما چه اتفاقی افتاده که مجمع روی خوش به این معاهدات نشان می دهد؟ و باید این روند شفاف شود و کمیسون ها و آن اعضای 27 نفره که رای مثبت به معاهده پارلمو دادند پاسخگو باشند.
کارشناس روابط بین الملل با انتقاد از عدم شفافیت تصمیم گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: ما در حال تصویب معاهداتی هستیم که طرف غربی از پیوستن ما به آنها خوشحال می شود، این جای سوال ندارد؟ اگر کار کارشناسی وجود دارد چرا شفاف بیان نمی کنند؟
وی در جواب از برخی از طرفداران این معاهدات که بیان می کنند با پیوستن به این معاهدات قصد رفع اتهام از کشور را داریم، تصریح کرد: ما از اوایل دهه ۸۰ در حال اقداماتی هستیم که از خودمان رفع اتهام کنیم و این اقدامات تا به امروز تمام نشده و نمی شود. نمونه واضح و عیان این مسئله است؛ به ان پی تی پیوستیم، پروتکل الحاقی را قبول کردیم، شدیدترین نظارتهای آژانس را قبول کردیم، آژانس ۱۶ بار گزارش داد که برنامه هستهای ایران مشکلی ندارد و صلح آمیز است همه این کارها را انجام دادیم، باز دوباره بر این بحث مذاکره میکنیم برنامه ما صلح آمیز است.
نور بیاتی افزود: آیا با این همه اقدامات بهانه زدایی شد طرف غربی بهانهش از بین رفت؟ اساساً اسمش بهانه است، بهانه مگر تمام می شود؟ نکته دیگر؛ شما این نسل کشی در منطقه را می بینید، نتوانستیم کشورهای منطقه را قانع کنیم که اسرائیل تروریست است، بعد با پیوستن به این معاهده میخواهید از خودتان رفع اتهام کنید؟
کارشناس مسائل بین الملل در جواب شبهه دیگری پیرامون پیوستن به معاهدات گفت: بیان میشود که ما به این معاهداتمیپیوندیم و حق شرط میگذاریم و ما براساس قانون داخلی عمل میکنیم و هرجا مثلاً طرف مقابل اطلاعات خواست، ما آن اطلاعات را نمیدهیم؛ نکته اول؛ آیا اساساً معاهده حق شرط را به شما می دهد؟ ببینید، اساساً معاهدات بینالمللی درست میشوند تا حول یک موضوع مشخصی یک اتحاد و انسجامی شکل بگیرد یک معضلی حل شود اگر هرکس بر اساس قوانین خودش عمل کند که اصلا معاهده شکل نمیگیرد.
وی پیرامون معاهده سی اف تی گفت: طبق تعریف این معاهده حزب الله و انصار الله که شهرک نشین ها و صهیونیست ها را بمباران می کنند تروریست محسوب می شوند، بله سازمان ملل این گروه ها را تروریستی اعلام نکرده اما این معاهده سی اف تی تعریفی از اقدامات تروریستی دارد که حتی ممکن است با این تعاریف روزی سپاه پاسداران نیز جزو سازمان های تروریستی قرار بگیرد.
نور بیاتی از تجربه تلخ همکاری با اف ای تی اف در سال 96 گفت: خود وزارت نفت اعلام کرد در سال 96 به دلیل همکاری با اف ای تی اف اطلاعات 400 صرافی که به ما برای دور زدن تحریم ها کمک می کردند لو رفت؛ خود مقامات امریکایی در همین دولت ترامپ گفتند که ما برای افزایش اثرپذیری تحریم ها به تصویب اف ای تی اف در ایران نیاز داریم. رژیم صهیونیستی از اعضای اصلی اف ای تی اف است و جلسات این مجمع اف ای تی اف محرمانه و با حضور امریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و... برگزار می شود و احیانا اگر تخلفی صورت بگیرد به نظر شما این دولت ها به نفع ما رأی می دهند؟
در ادامه وی از فقهای شورای نگهبان درخواست کرد که در جلسات بررسی اف ای تی اف و سی اف تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضوری فعالانه داشته باشند تا به زیان های غیر قابل جبران دچار نشویم.
کارشناس روابط بین الملل تصویب اف ای تی اف را باعث لو رفتن روند دور زدن تحریم ها و همکاری نکردن شرکت ها و صرافی ها با ما برای دور زدن تحریمها دانست و بر لزوم پرهیز از سیاسی کاری و بررسی کارشناسی این معاهدات تأکید کرد.