۰۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۷۸۲۹۹
هشدار مسؤولان حوزه علمیه چالوس؛

1700 جلد کتاب خطی حوزه علمیه چالوس در معرض نابودی است

خبرگزاری رسا ـ جانشین مدیر مدرسه علمیه امام جعفرصادق (ع) چالوس نسبت به نابودی 1700 جلد کتاب خطی این مدرسه علمیه هشدار داد.
نسخ خطي
حجت الاسلام سید یحیی موسوی، جانشین مدیر مدرسه علمیه امام جعفرصادق (ع) چالوس، در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا در ساری، از وجود بیش از 1700 جلد کتب خطی در این حوزه خبر داد و گفت: متأسفانه به دلیل نبود فضای کتابخانه ای مناسب این کتب با قدمت در حال نبودی هستند.

وی با بیان این‌که این کتب خطی در حوزه های مختلف دینی و ادبیات عرب است که از سوی بزرگان و گذشتگان این حوزه برای بهره برداری طلاب وقف این حوزه شده است، افزود: قدیمی ترین کتاب خطی این مدرسه علمیه 400 سال قدمت دارد.

جانشین مدیر مدرسه علمیه امام جعفرصادق (ع) چالوس همچنین از وجود نه هزار جلد کتب غیرخطی در این حوزه خبرداد و بیان داشت: همه کتاب های این حوزه به دلیل نبود فضای کتابخانه ای مناسب درمخزنی بر روی هم انباشته شده است که با گذشت زمان در معرض نابودی قرار گرفته اند.

حجت الاسلام موسوی با بیان این‌که بسیاری از حوزه های علمیه قدیمی از داشتن فضای مناسب کتابخانه ای محروم هستند، خاطر نشان کرد: به همین دلیل بسیاری از کتاب های قدیمی این حوزه یا نابود شده و یا در معرض نابودی قرار دارند.

وی با تأکید بر فراهم شدن زیرساخت های کتابخانه ای در مدارس علمیه شهرستان ها بیان داشت: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم باید با توسعه و تجهیز کتابخانه حوزه های علمیه قدیمی از نابودی کتاب‌های با ارزش جلوگیری کند.

جانشین مدیر مدرسه علمیه امام جعفرصادق (ع) چالوس با اشاره به این که متأسفانه به دلیل مشکلات مالی قادر به توسعه و تجهیز فضای کتابخانه ای این حوزه نیستیم، تصریح کرد: در صورت عدم ساخت کتابخانه ای جدید در این حوزه کتاب های قدیمی موجود در حوزه به طور کلی از بین خواهند رفت.

وی ادامه داد: در صورت تخصیص اعتباری مناسب قادر خواهیم بود کتابخانه ای مجهز با سالن مطالعه در این حوزه احداث کنیم تا خطر نابودی کتب این حوزه نیز رفع شود.

حجت الاسلام موسوی، قدمت حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) را بیش از 60 دانست و افزود: در حال حاضر تنها دو مخزن مجزا برای نگهداری کتاب های خطی وغیرخطی این حوزه وجود دارد.

وی حفظ ونگهداری از کتب خطی و قدیمی حوزه های علمیه را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: نابودی کتب خطی مدارس علمیه به معنای نابودی تاریخ کهن حوزه ها است و متولیان اصلی حوزه باید برای این منظور برنامه ریزی کنند./950/ت302/ص
ارسال نظرات