۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۷۸۳۳۴۵
معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

نقش غدیر خم در تکمیل دین و تعیین جانشینی پیامبر

نقش غدیر خم در تکمیل دین و تعیین جانشینی پیامبر
آذربایجان شرقی- حجت‌الاسلام سیدحسن هاشمی با اشاره به نزول آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» پس از واقعه غدیر، تأکید کرد که این رویداد نه‌تنها نشان‌دهنده تعیین امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) است، بلکه گواهی بر تکمیل و تمامیت دین اسلام محسوب می‌شود.

به گزارش حجت‌الاسلام سیدحسن هاشمی، معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تبیین جایگاه واقعه غدیر در اثبات امامت و ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) پرداخت و گفت: غدیر خم گواهی بر تکمیل و تمامیت دین اسلام محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به اهمیت تاریخی و اعتقادی واقعه غدیر خم اظهار داشت: این رویداد بزرگ که در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجری و در حضور ده‌ها هزار نفر از صحابه پیامبر(ص) رخ داد، نقطه عطفی در تاریخ اسلام محسوب می‌شود. پیامبر اکرم(ص) در این روز به فرمان الهی، حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و ولیّ مسلمانان معرفی کردند.

وی با اشاره به مستندات قرآنی این واقعه افزود: آیه ولایت (مائده: ۵۵) و آیه تبلیغ (مائده: ۶۷) به‌صورت صریح به این موضوع اشاره دارند. همچنین حدیث متواتر "مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مَولاهُ" به‌خوبی ولایت بلافصل امام علی(ع) را اثبات می‌کند.

معاون امور طلاب حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: نزول آیه "الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ" بلافاصله پس از اعلام ولایت، نشان‌دهنده این است که دین اسلام بدون تعیین جانشینی پیامبر(ص) ناقص می‌ماند.

حجت‌الاسلام هاشمی در پاسخ به شبهه برخی درباره معنای واژه "مولا" تأکید کرد: با توجه به قرائن تاریخی، معنای "مولا" در این حدیث به‌هیچ‌وجه تنها به معنای دوست نیست، بلکه به معنای سرپرست و امام است. واکنش صحابه و تبریک گفتن آن‌ها به امام علی(ع) مؤید این مطلب است.

وی با اشاره به وجود حدیث غدیر در منابع معتبر اهل سنت خاطرنشان کرد: اگرچه این حدیث در کتب معتبر اهل سنت نیز آمده، اما متأسفانه آن‌ها از پذیرش تفسیر صحیح آن خودداری می‌کنند.

حجت‌الاسلام هاشمی در پایان با اشاره به نقش غدیر در تداوم امامت اظهار داشت: واقعه غدیر تنها به امام علی(ع) محدود نمی‌شود، بلکه اساس اعتقاد به امامت دوازده امام معصوم(ع) است. همان‌طور که پیامبر(ص) امام علی(ع) را معرفی کردند، هر امامی نیز امام پس از خود را به مردم معرفی کرده است.

وحید نستوهی
ارسال نظرات