۲۵ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۷۸۶۵۰۱

روایت جنگ را شروع کنید، پیش از آنکه دشمن قصه‌اش را بنویسد

روایت جنگ را شروع کنید، پیش از آنکه دشمن قصه‌اش را بنویسد
دوازده روز بیشتر طول نکشید، اما به وسعت سال‌ها حرف برای گفتن داشت؛ جنگی که از زیر آتش و خاک، روایت‌هایی زنده بیرون کشید. اکبر صحرایی، نویسنده‌ای که خود طعم دفاع مقدس را چشیده، روایت این روزها را سرمایه‌ای برای آینده می‌داند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جنگ، روایت‌های ناگفته و شنیده‌نشده فراوانی دارد؛ از لحظه‌های تلخ و پرتنش گرفته تا دقایق غرورآفرین مقاومت و ایثار. ثبت این روایت‌ها، چه آن‌هایی که در همان لحظه‌ها گفته می‌شوند و چه آن‌هایی که سال‌ها پس از پایان نبرد به قلم درمی‌آیند، نقش بسیار مهمی در ماندگاری تاریخ و شکل‌گیری ادبیات جنگ دارد.

 در این گفت‌وگو با اکبر صحرایی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس، درباره اهمیت روایتگری در جنگ‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، نقش اتحاد مردم و تاثیر فضای مجازی در ثبت و بازتاب حوادث سخن گفته‌ایم.

صحرایی با اشاره به حضورش در زمان دفاع مقدس بیان کرد:  با توجه به این تجربه، باید بگویم جنگ ۱۲ روزه، جنگی خاص، فوری و برق‌آسا بود؛ زمان زیادی طول نکشید اما به دلیل پیشرفت فضای مجازی و دسترسی به اطلاعات روز، خبرها به‌صورت لحظه‌ای مخابره می‌شدند. سایت‌ها، فضای مجازی، خبرگزاری‌ها و کانال‌های ماهواره‌ای، همه از اخبار جنگ سخن می‌گفتند. به‌نوعی این دوازده روز یک خلاصه فشرده و پربار از جنگ بود که من آن را معادل دوازده سال می‌دانم.

وی افزود: در جنگ ایران و عراق، اگر منطقه‌ای بمباران می‌شد یا آسیب می‌دید، خبرش معمولاً با تاخیری حدودا ۲۴ ساعته به دست ما می‌رسید و رسانه‌ها و روزنامه‌ها این اخبار را بعد از یک روز منتشر می‌کردند.

نویسنده کتاب «عزیز جهان» اشاره کرد: سرعت انتقال اخبار و تحلیل‌ها به حدی بود که هر اتفاق و رویدادی قابلیت تحلیل و بررسی دقیق داشت.

این نویسنده روایت جنگ را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: یکی روایت‌های شعاری و هیجانی که برای افزایش روحیه، شجاعت و مقاومت ضروری‌اند. این روایت‌ها معمولا در قالب تاریخ شفاهی، داستانک، فیلم و عکس به تصویر کشیده می‌شوند و نقش مهمی در ترویج مقاومت دارند. جنگ جهانی دوم نیز نمونه‌ای از جنگ‌هایی بود که روایت‌های فوری و هیجانی در آن نقش پررنگی داشت. نوع دوم روایت، روایت عمیق و تحلیلی است که پس از فروکش کردن هیجانات، می‌تواند به خلق آثار ادبی ماندگار منجر شود.

جنگ را روایت کن، پیش از آنکه دشمن قصه‌اش را بنویسد

وی ادامه داد: هر دو روش جایگاه خود را دارند؛ اما به نظر من بهتر است کمی از هیجان اولیه کاسته شود و اجازه دهیم حوادث ته‌نشین شوند تا بعدها بتوان به صورت دقیق‌تر و عمیق‌تر درباره آن‌ها نوشت. این موضوع در ادبیات داستانی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که پس از آرام گرفتن گردوغبار جنگ، نویسنده بهتر می‌تواند از منظر باز و گسترده به مسائل نگاه کند و آثار ماندگار خلق کند.

برنده جایزه جلال آل احمد، با تاکید بر اهمیت روایت کردن در بحبوحه جنگ، گفت: ما در طول تاریخ مقاومت‌هایی داشته‌ایم که به دلیل عدم روایت صحیح، به فراموشی سپرده شده‌اند. حتی در جنگ هشت ساله گاهی روایت‌ها با تاخیر زیاد ثبت شده‌اند و این تاخیر در ماندگاری آن‌ها تاثیرگذار است. به همین دلیل، به اعتقاد من روایت‌های لحظه‌ای و دقیق، حتی ثانیه به ثانیه، اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که منابع اولیه و مستند برای نویسندگان آینده محسوب می‌شوند. 

صحرایی افزود: به‌طور مثال، در جنگ هشت ساله کسانی بودند که در همان زمان وقایع را ثبت می‌کردند و این روایت‌ها بعدها منبع اصلی نوشتن درباره عملیات‌ها، رشادت‌ها و دفاعیات بوده‌اند.

نویسنده کتاب «دار و دسته دارعلی» به عواملی که باعث می‌شود یک جنگ قابلیت تبدیل شدن به داستانی تاثیرگذار را داشته باشد اشاره و بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل، ماهیت جنگ است؛ اگر جنگی متجاوزکارانه نباشد بلکه دفاعی باشد، مانند همین جنگ دوازده روزه، می‌تواند تجربه‌ای بزرگ و منحصر به فرد باشد.

وی ادامه داد: در این جنگ، چندساعت پس از حمله غافلگیرانه اسرائیل به ایران، دفاع ایران آغاز شد و پس از چند روز هم باعث شد دشمن مجبور به پذیرش آتش‌بس شود. این واقعه تاریخی که برای اولین بار منجر به شکست اسرائیل در یک جنگ شد، ارزش زیادی دارد و از جنبه‌های مختلف قابل تبدیل به کتاب و ادبیات است.

صحرایی بیان کرد که جنگ شامل دو بعد است و افزود: یک بعد، وقایع فیزیکی مانند موشک‌باران‌ها، انفجارها، شهدا و زخمی‌هاست؛ و بعد دیگر، اتحاد و همبستگی مردم که به نظر من مهم‌ترین بخش است. چه طرفداران نظام و چه مخالفان، در آن شرایط همبستگی قابل توجهی ایجاد کردند.

جنگ را روایت کن، پیش از آنکه دشمن قصه‌اش را بنویسد

این اتحاد باعث شد دشمنی که انتظار داشت با ایجاد آشوب و دو دستگی پیروز شود، ناکام بماند. در واقع، ما در آن جنگ با تعریف جدیدی از «انقلابی» و «ضد انقلاب» مواجه شدیم؛ جایی که «ضد انقلاب» لزوماً ضد ایران نبود و بسیاری از مخالفان نظام به دفاع از کشور پرداختند. این عامل، همراه با قدرت دفاعی و موشکی، منجر به موفقیت جنگ دوازده روزه شد.

نویسنده کتاب «کوچه قهر و آشتی و غول جنگ» ضمن اشاره به نقش مهم روایت در این روزها گفت: امروزه ابزارهای اصلی تبلیغات و فضای مجازی در دست دشمن است و آن‌ها می‌توانند حتی پیروزی‌های ما را شکست و شکست‌ها را پیروزی جلوه دهند. بنابراین، ثبت دقیق و مو به مو روایت‌های لحظه‌ای، حتی ثانیه به ثانیه، بسیار مهم است. این کار نه تنها به حفظ حقیقت کمک می‌کند بلکه سوژه‌ای ارزشمند برای نویسندگان داستان و هنرمندان است. روایت‌های درست و قوی می‌توانند روحیه‌دهنده و انگیزه‌بخش باشند و نقش مهمی در پایداری و مقاومت مردم ایفا کنند.

او همچنین حضور نویسندگان متوسط و فاقد تخصص در حوزه روایت و ادبیات دفاع مقدس را  مورد نقد قرار داد و گفت: حضور این نویسندگان که عمدتاً بدون دغدغه و دانش کافی کار می‌کنند، آسیب بزرگی است. این وضعیت باعث می‌شود آثار فاخر و ماندگار کمتر دیده شوند و نویسندگان حرفه‌ای محو شوند. به نوعی انگار که یک کارخانه نویسندگی راه اندازی شده است که نویسندگان آن متوسط‌نویس هستند. قرار نیست هرکسی دست به قلم دارد روایت بنویسد و کتاب چاپ کند. آن‌هایی که اصطلاحا سری‌نویسی می‌کنند، بیش از آن که نویسنده باشند، میرزابنویس هستند.

صحرایی افزود: نگرانی من برای این جنگ دوازده روزه همین است که کار حرفه‌ای صورت نگیرد و از نویسندگان حرفه‌ای استفاده نشود. باید به آثار شهدایی که در این جنگ دوازده روزه به خصوص شهدای نیروهای مسلح، مردم و دانشمندان تعلق دارند توجه ویژه شود و روایت‌های آنان به بهترین شکل ثبت و منتشر شود.

ارسال نظرات