راهپیمایی اربعین؛ از تجلی وحدت اسلامی تا مبارزه با استکبار

رویداد عظیم راهپیمایی اربعین حسینی یکی از پدیده های ارزشمندی است که تحلیل و بررسی ابعاد آن برای حیات مکتب سیاسی اسلام یک ضرورت است ، از این روز خبرگزاری رسا در فارس به مصاحبه های تبیینی با اساتید حوزه علمیه پیرامون «نقش مراسم اربعین در احیای تمدن اسلامی، تقویت وحدت اسلامی و ظلم ستیزی» پرداخته است.
حجت الاسلام کاظمی راد مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) و استاد سطح عالی حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس گفت: واقعه عاشورا صرفا حادثه در گذشته نیست بلکه به عنوان واقعهای فرازمانی و فرامکانی قابل تحلیل است.
وی ادامه داد: هرچند قیام امام حسین(ع) در زمان و مکان خاصی تجلی کرده است اما حقیقتی دارد که در ظهور حق و غلبه آن بر باطل در هر زمان و مکانی اثرگذار بوده و خواهد بود.
حجت الاسلام کاظمی راد اظهارکرد: از این نگاه عاشورا دارای ظرفیتهای بینظیر و گستردهای است که هنوز همه ابعاد آن شناخته نشده و از تمام ظرفیتهای آن استفاده نشده است.
وی افزود: اربعین موضوع ویژهای برای به ثمر رساندن ظرفیتهای عاشورا و امتداد یافتن عاشورا برای استقرار تمدن اسلامی است و در نهایت برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) زمینه سازی می کند.
این استاد حوزه یادآور شد: از این منظر جریان اربعین یک جریان تمدنی پویا است که میتواند گام به گام زمینه ساز بروز ظرفیتهای عاشورا در راستای تحقق غایی تمدن اسلامی در زمان حضرت حجت(عج) باشد.
وی افزود: پیادهروی اربعین حرکت عشق و ایمان است و شیعه گام در مسیری میگذارد که هر گام آن پیوندی است از عقل و عاطفه و همان چیزی که دعوت سیدالشهدا در فریاد «هل من ناصر ینصرنی» مبتنی بر آن بود یعنی عشق و ایمان است.
حجت الاسلام کاظمی راد اظهارکرد: این امتزاج و درهم آمیختگی برای هر کسی که گام در مسیر پیاده روی اربعین میگذارد کاملا ملموس و روشن است چراکه امروزه اربعین تنها یک راهپیمایی معنوی و یا صرفاً زیارت جمعی حضرت سیدالشهدا(ع) نیست بلکه با پیوند عقل و احساس و عاطفه انسانی موضوعی متفاوت از نظام مناسبات انسانی در مقابل الگوی سکولار و دنیوی شده غربی است.
مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) خاطرنشان کرد: این تجربهای در حال ترقی و پیشرفت است که بر منابع دینی و سنتهای اسلامی ساخته شده و از فرهنگ منحط و امروزی غربی هیچ رنگ و بویی نگرفته است.
وی افزود: اربعین یک پدیده کاملا انسانی و اسلامی است نه یک پدیده تمدنی به معنای غربی آن، بلکه ظهور یک امت نوین اسلامی است که مدل نظام مند آن رو میتوان برای بشر امروز تبیین کرد.
این کارشناس مذهبی یادآور شد: پیادهروی اربعین دارای اسرار و ظرفیتهای بیشماری میباشد ظرفیتهایی که ابعاد گوناگونی از جمله مذهبی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و اعتقادی میتواند داشته باشد.
وی افزود: اما بدون شک مهمترین ظرفیت های اربعین را در دو جهت میتوان خلاصه کرد اول همگرایی جوامع اسلامی و دوم هم احیای تمدن اسلامی است.
حجت الاسلام کاظمی راد اذعان کرد: همگرایی جوامع اسلامی به جهت آنکه پیاده روی اربعین مختص یک مذهب یا فرقه نمیباشد بلکه خیل عظیمی از مردم تحت لوای پرچم اسلام در آن حضور دارند.
وی افزود: البته ضلع سومی را هم میتوان به ظرفیت های بیشمار و بیبدیل پیادهروی اربعین اضافه کرد و آن هم الگوگیری از نهضت عاشورا برای مبارزه با مستکبرین است.
این استاد حوزه علمیه شیراز خاطرنشان کرد: ماهیت حق طلبانه قیام حسینی در اربعین حسینی و در پیاده روی همانند خود نهضت عاشورا وجود دارد.
وی افزود: همانطوری که نهضت عاشورا دارای مولفههای عدالت خواهانه مبارزه با ظلم و ستم، ایستادگی و مقاومت، دوری از فساد مبارزه با انحراف دینی مبتنی بر تعالیم دینی قرآنی و فطری بشر بود پیادهروی اربعین از همین ماهیت برخوردار است.
حجت الاسلام کاظمی راد یادآور شد: آنچه در پیاده روی اربعین به نمایش گذاشته میشود بر اساس ماهیت فطریه بشر شکل گرفته و در آن اجتماع عظیم انسانی فراتر از حیطه سیاسی و سرزمینی است.
وی اضافه کرد: اربعین حسینی سبب همبستگی فراملی و بینالمللی شده و این حرکت اجتماعی از عمق معنوی انسان تعالی خواه سرشت فطری بشر مترقی سرچشمه گرفته و در امتداد تمدن سازی قرار دارد.
حجت الاسلام کاظمی راد تاکید کرد: به یاد داشته باشیم که این حرکت را نه دولتها و حکومتها و سازمانها بلکه آحاد مردم به راه انداختند و دولتها و حکومتها خواه ناخواه به دنبال این حرکت به زمینه سازی بیشتر و حمایت از آن پرداختند.
وی افزود: بنابراین این پیادهروی در واقع مشی الرویه ای است که از بطن اراده انسان و عشق او به حسن و زیبایی و حق میجوشد لذا هم بُعد آیینی پیدا میکند وهم بُعد سبک زندگی و هم بُعد هویتی هم بعد اجتماعی و سیاسی و در واقع خودش امری است که فراتر از این ابعاد است که همان فرهنگ و تمدن است.
مدیر مدرسه امیرالمومنین(ع) یادآور شد: اربعین ایجاد کننده وحدت مورد نیاز برای ایجاد تمدن نوین اسلامیست تمدن را میتوان عبارت از نظمی اجتماعی دانست که در نتیجه وجود آن خلاقیت فرهنگی امکانپذیر میشود و جریان پیدا میکند.