۲۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۷۸۸۶۴۰
آیت الله جوادی آملی:

علم حقیقی موجودی ملکوتی است که شرح صدر می‌آورد

علم حقیقی موجودی ملکوتی است که شرح صدر می‌آورد
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر این‌که کسی که شرح صدر ندارد، عالم حقیقی نیست، گفت: عالم واقعی کسی است که به جای منیت و خودمحوری، در پی اتحاد، برادری و جذب دیگران باشد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جمعی از اساتید حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) و مرکز تخصصی اسراء تهران، ۲۰ مرداد ۱۴۰۴ با حضرت آیت‌الله جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کردند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در ابتدای سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ایام اربعین حسینی، بر نقش برکت‌بخش خاندان عصمت و طهارت در جامعه تأکید کرد و گفت: امیدواریم این برکات شامل حال ما، کشور، جامعه و دانشگاه‌ها شود و شما بزرگواران بتوانید پیام اهل‌بیت(ع) را به‌خوبی منتقل کنید. هیچ‌گاه نباید ناامید بود، چراکه کنار مائده الهی و در جمع مردم الهی قرار داریم.

وی با اشاره به جایگاه علم افزود: چیزی بالاتر از همنشینی با علم برای انسان وجود ندارد. علم حقیقتی است که از سه عنصر عالم، معلوم و حقیقت تشکیل شده و برتر از هر چیز دیگری است. وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) سخنگوی این حقیقت است و اگر عناصر محوری حوزه و دانشگاه به‌درستی شناخته شده و در جای خود قرار گیرند، جامعه با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به بیانات امیرالمؤمنین(ع) درباره ماهیت علم گفت: هر موجود مادی، خواه سنگ باشد یا طلا و نقره، وقتی در جایی قرار گیرد، جای دیگران را تنگ می‌کند؛ اما علم از این جنس نیست. علم نه زمینی است و نه صرفاً آسمانی، بلکه حقیقت علم موجودی ملکوتی است که وقتی وارد قلب انسان شود، هم خود او را گسترش می‌دهد و هم برای دیگران جا باز می‌کند. علم، شرح‌صدر می‌آورد و ظرفیت درک را افزایش می‌دهد.

استاد برجسته تفسیر قرآن بر جایگاه والای علم به عنوان حقیقتی ملکوتی و شرح‌صدرآور تأکید کرد و گفت: عالم حقیقی کسی است که هم خود رشد می‌کند و هم دیگران را به رشد و برادری دعوت می‌نماید.

وی با تأکید بر این‌که «کسی که شرح صدر ندارد، عالم حقیقی نیست»، افزود: عالم واقعی کسی است که به جای منیت و خودمحوری، در پی اتحاد، برادری و جذب دیگران باشد. اگر علم به حقیقت خود شناخته نشود و از پیوند با زمین و آسمان ــ یعنی آغاز و انجام الهی ــ جدا گردد و از مبدأ و معاد خالی شود، این علم سردخانه‌ای است و به مجموعه‌ای سرد و بی‌روح از محفوظات تبدیل می‌شود. ما علمی زنده می‌خواهیم؛ علمی که از خدا آغاز شود و به خدا بازگردد.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: اگر دو بُعد اصلی علم ــ یعنی اینکه از کجا آمده و برای چه آفریده شده ــ حذف شود، علم مثله و ناقص می‌شود؛ و چنین علمی که از حقیقت و مقصد الهی تهی است، نه انسان تربیت می‌کند و نه رشد می‌دهد، بلکه حوادثی مانند غزه و امثال آن را به وجود می‌آورد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی همچنین با اشاره به مسئولیت حوزه و دانشگاه در تربیت انسان، خاطرنشان کرد: اگر جایگاه حقیقی عناصر محوری حوزه و دانشگاه شناخته شده و در مسیر صحیح قرار گیرد، کشور می‌تواند بسی دغدغه‌ها و مشکلات کنونی را حل کند.

ارسال نظرات