۱۹ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۸۸۸۲
استاد حوزه و دانشگاه:

راهبردسازی ویژگی مهم گزاره‌های علم دینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه در همایش مطالعات اسلامی در علوم اسلامی گفت‌: ویژگی گزاره‌های علم دینی راهبردی است و ظرفیت‌ برنامه‌ریزی جامع و کامل را دارا است.
کتابخانه عمومي حوزه علميه شاهرود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، استاد حوزه و دانشگاه، در همایش مطالعات اسلامی در علوم اسلامی، که هجدهم فروردین با موضوع مناظره علمی در موضوع علم دینی، در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان برگزار شد‌، سخنان خود را به سه محور مسأله، پاسخ توصیفی به مسأله و راه حل عملیاتی تقسیم بندی کرد و گفت: مسأله این است که ما می خواهیم طبق نظر خدا زندگی کنیم و راهبردهایی که با این نظر زندگی را شکل می دهد، پیدا کنیم.

این محقق و پژوهشگر در بخش تبیین مسأله یاد‌آور شد: باید فضا را در این عرصه به سوی کاربردی حرکت دهیم؛ زیرا این بحث تئوریک و بنیادی است. در بحث هویت دین سه محور قابل اشاره است؛ محور نخست این‌که آنچه در پاسخ چرایی و چگونگی از کتاب و سنت داده می شود، معرفت درجه یک دینی است.

وی افزود: دومین محور این است که دین تبیین کننده معادلات حرکت انسان در شبکه هستی برای حرکت به سوی خدا است.

این استاد حوزه و دانشگاه در تشریح سومین محور هویت دینی گفت: اگر صدق یک دین به انطباق با واقعیت هستی است، پس گزاره‌های یک دین صادق، تعبیرهایی از واقعیت است، اصل در گزاره‌های یک دین خاتم، جامعیت، کلیت و تعمیم‌پذیری است.

حجت الاسلام واسطی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد‌: علم، تعبیری از واقعیت‌ها است؛ غربی‌ها ملاک صدق در گزاره علمی را تجربه می‌دانند؛ از این رو همه اختلا‌ف‌ها درباره این موضوع است که ما اعتقاد داریم با وحی به این گزاره رسیده‌ایم و آنها ادعای تجربه دارند. گزاره‌ای که براساس برهان موجه شود، گزاره علمی است.
 
وی محور سوم بحث خود را راه حلی عملیاتی دانست و تصریح کرد‌: باید فهرست سؤالات و نیازهای طبیعی فرد، جامعه، تاریخ و تمدن در این مقیاس درموضوعات مختلف علوم انسانی نوشته و چیستی، چرایی و چگونگی در محور سؤالات بیان شده و معارف استنطاق و محمول های موجود در گزاره های دین براین موضوعات سوار شود.

وی یادآور شد: علم دینی مجموعه محمول‌هایی است که از طریق دین بر موضوعات سوار می شود، خصلت گزاره‌های علم دینی راهبردی است و ظرفیت راهبردسازی و برنامه‌ریزی دارد./930/پ202/س
ارسال نظرات