۲۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۷۸۹۱۷
در مراسم جشن روز ملی فناوری هسته‌ای ؛

آخرین دستاوردهای بزرگ هسته ای ایران رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با روز ملی فناوری هسته ای با حضور رییس جمهور از آخرین دستاوردهای هسته ای کشورمان رو نمایی شد.
رييس جمهور دكتر محمود احمدي نژاد در مراسم روز ملي فناوري هسته اي


به گزارش خبرگزاری رسا دکترمحمود احمدی‌نژاد در مراسم جشن روز ملی فناوری هسته‌ای که عصر امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد از اولین نمونه سوخت مجازی رآکتور تحقیقاتی تهران و نسل سوم دستگاه های سانتریفیوژ رونمایی کرد .

تمام زیرساخت‌های تولید مجتمع سوخت مجازی راکتور تحقیقاتی تهرام فراهم شده و در حال حاضر برنامه‌ آماده‌سازی ساخت مجتمع سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران در حال انجام است.

ویژگی نسل سوم ماشین‌های سانتریفیوژ نیز اینست که علاوه بر افزایش توان جداسازی، مقدار تولید در واحد زمان با استفاده ازاین ماشین‌ها افزایش خواهد یافت.

نسل سوم سانتریفیوژها یک ماشین فوق بحرانی است که توان غنی‌سازی آن 10 کیلوگرم سوخت با سرعت 565 متر بر ثانیه و یا سرعت دورانی 900 هرتز است که با موفقیت به مرحله نهایی رسیده است.توان جداسازی این نمونه از سانتریفیوژها در حدود 10 طراحی شده که 5 برابر نسل اول و 2 برابر نسل دوم است.

دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور عصر امروز جمعه در مراسم جشن روز ملی فناوری هسته‌ای حضور یافت و پس از اینکه از اولین نمونه سوخت مجازی رآکتور تهران و نمونه اول نسل سوم سانتریفیوژها‌ رونمایی کرد، اظهار داشت: بنده سالروز دستیابی دانشمندان به سوخت هسته‌ای را به شما ملت عزیز و ملت‌های آزاده جهان تبریک می‌گویم و امروز خوشحالم و تبریک دوباره به شما می‌گویم بخاطر دستاوردهایی که امروز در خدمت شما به نمایش درآمد.

وی افزود: امروز به لطف خدا متخصصین و دانشمندان ما تسلط کاملی بر فناوری هسته‌ای پیدا کردند تا گام‌های بلند و سرعت بالا به سمت تعیین همه نیازهای کشور و بهره‌برداری درست از همه ظرفیت‌های انرژی هسته‌ای حرکت کنیم.

رئیس جمهور دستاوردهای هسته ای جمهوری اسلامی را موجب افتخار  همه ملت های مستقل دنیا دانست و ادامه داد: امروز ملت ایران به یک نقطه اتکای مستحکم و مطمئنی برای همه صالحان، پاکان و همه آزادگان و عدالت‌طلبان جهان تبدیل شده است، امروز یک پیوند عمیق عاطفی و آرمانی بین ملت‌ها و ملت ایران برقرار شده که بسیاری از ملت‌ها، پیشرفت‌ها و دستاوردهای ملت ایران را دستاوردهای خود دانسته و با همه وجود در جشن رسیدن به قله‌‌ها توسط ملت ایران مشارکت می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای معرفی شده در جشن هسته‌ای امروز گفت: در نطنز قرار است 60 هزار سانتریفیوژ فعال شود که این 60 هزار سانتریفیوژ از نسل یک می‌تواند سوخت یک نیروگاه در یک سال را تأمین کند و با جایگزینی نسل جدید سانتریفیوژها با 60 هزار سانتریفیوژ، سوخت 6 نیروگاه تامین خواهد شد،بنابراین با استفاده از تاسیسات نطنز بدون اینکه نیاز به توسعه ساختمانی و تاسیساتی باشد سوخت مورد نیاز 6 نیروگاه تامین خواهد شد.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به نمونه سوخت مجازی رآکتور تهران که در جشن امروز رونمایی شد، یادآور شد: با این سوخت مجازی که امروز شما در اینجا میله اصلی آن و دو صفحه در کنارش را مشاهده می‌کنید که صفحه سمت راستی صفحه کامل سوخت و صفحه سمت چپ مدل برش خورده آن از یک صفحه نازک به ضخامت یک و نیم میلی‌متر است که دراین صفحه، صفحه سوخت با ضخامت 7 میلی‌متر جاسازی می‌شود که این با حجم بالاتری نورد فشرده و تسطیح می‌شود و به شکلی که امروز مشاهده می‌کنید تبدیل می‌شود.

وی با برشمردن مراحل سنگ اندازی قدرت های غربی در راه دستیابی ایران به سوخت مورد نیاز خود و تامین این نیاز در داخل کشور، خاطرنشان کرد: آن روزی که این خبر اعلام شد و آقای صالحی هم اعلام کردند که ما شروع به ساخت سوخت 20درصد کرده‌ایم، آنها با تبلیغات گفتند این حرف نشدنی است، اما زمانی که سوخت 20درصد بدست آمد به آنها گفتیم که شما می‌گویید ملت ایران نمی‌تواند در حالی که در میان ملت ایران واژه "ما نمی‌توانیم " وجود ندارد.

رییس جمهور افزود: مستکبران و خودخواهان از ابتدا این انرژی را در انحصار خود گرفتند تا بر ملت‌ها تسلط پیدا کنند و با سیاستگذاری غلط تا به امروز مانع شدند که این انرژی در اختیار رفاه و صلح و مصارف مفید ملت‌ها قرار بگیرد و اخیراً نیز بیانیه صادر کردند که داشتن بمب اتم را توجیه کنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه آنها چند کار و سیاستگذاری انجام دادند که همه آن سیاست گذاری‌ها علیه بشریت، صلح و در جهت توسعه صلاح هسته‌ای بوده است، یکی از این کارها را تولید سلاح هسته‌ای بر شمرد و گفت: اگر کشوری سلاح هسته‌ای داشته باشد و از آن استفاده کند، آیا مانع از توسعه سلاح هسته‌ای خواهد شد یا بالاترین مشوق سلاح هسته‌ای همان‌ها هستند که سلاح هسته‌ای دارند؟

وی اظهار داشت: 60 سال است که می‌گویند می‌خواهیم جلوی توسعه سلاح هسته‌ای را بگیریم، اما همه سیاست‌های آنها در جهت توسعه سلاح هسته‌ای بوده است.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که مگر می‌‌شود کسی سلاح هسته‌ای داشته باشد و دیگران را به نداشتن دعوت کند، تاکید کرد: انباشت سلاح هسته‌ای بزرگترین مشوق برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای است، اما وقتی از آنها می‌پرسیم چرا سلاح هسته‌ای انبار کردید و آیا می‌خواهید علیه ملت‌های بکار بگیرد، می‌گویند برای بازدارندگی ذخیره کردیم!

احمدی‌نژاد افزود: اگر سلاح هسته‌ای بازدارنده است، اولاً چرا دیگران نداشته باشند، چرا‌که همه دوست دارند از قدرت بازدارندگی برخوردار باشند، ثانیاً این سیاست موجب یک رقابت سنگین تسلیحات هسته‌ای بین رقبا می‌شود، زیرا هر کس می‌خواهد دست بالاتر را داشته باشد تا بازدارنده باشد و اگر کسی دست پایین را داشته باشد، بازدارنده نمی‌شود؛ در این صورت یک مسابقه تسلیحاتی برای نسل دوم، سوم، چهارم، باز‌سازی، اصلاح و ارتقای سلاح‌های اتمی صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اخیراً از بمب هسته‌ای به عنوان تهدید استفاده کردند، خاطرنشان کرد: اگر کسی از سلاح هسته‌ای به عنوان تهدید استفاده کند، موجب منع سلاح هسته‌ای می‌شود و یا گسترش آن؟

احمدی‌نژاد‌ همچنین گفت: وقتی ملت‌ها را با ابزاری که در دستتان است، تهدید می‌کنید، در واقع ملت‌ها را تشویق می‌کنید که آنها هم این ابزار را تهیه کنند، بنابراین اینکه می‌گویید می‌خواهید مانع توسعه سلاح هسته‌ای بشوید، یک دروغ بزرگ است و حتی نمایشی که چند روز گذشته دولت آمریکا انجام داد نیز، یک دروغ بزرگ است.

رئیس جمهور در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: خیانت‌های دولت‌های زورگو تنها به عرصه هسته‌ای محدود نمی‌شود و این دولت‌ها حتی در عرصه‌‌های فرهنگی و اقتصادی هم به شیوه‌ای عمل می‌کنند که در برنامه هسته‌ای کشور عمل کردند.

وی با بیان اینکه ما مخالف بمب اتم هستیم و بارها این موضوع را اعلام کرده‌ایم تأکید کرد: کسانیکه به دنبال بمب اتمی هستند فاقد فرهنگ انسانی می‌باشند و از روابط انسانی آگاهی ندارند.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: ما معتقدیم که روابط انسان‌ها باید برپایه عشق و دوستی باشد و هیچ دولتی نباید به دنبال تسلط بر ملت‌های دیگر باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما سلاح هسته‌ای را ضد بشر می‌دانیم گفت: آنهایی که امروز به دنبال انباشت سلاح هسته‌ای هستند و این مساله را پنهان می‌کنند می‌گویند که ما به‌خاطر تهدید برخی کشورها که ممکن است بعدها به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند این کار را انجام می‌دهیم که این یک دروغ بزرگ است.

رئیس جمهور افزود: کسانیکه به دنبال سلاح هسته‌ای هستند کشورهای عقب‌افتاده سیاسی هستند و احساس می‌کنند که بمب اتم برای آنها برتری می‌آورد.

وی با بیان اینکه ما با خلع سلاح موافقیم و این موضوع را بار‌ها اعلام کرده‌ایم ادامه داد: اگر بخواهیم خلع سلاح را به کسانی بسپاریم که خود بمب اتم دارند مانند این است که امنیت یک شهر را بدست دزدها بدهیم تا به راحتی تمام اموال را غارت کنند.

دکتر احمدی ن‍ژاد خطاب به کشورهایی که ایران را تهدید می‌کنند، اظهار داشت: اگر برخی در کاخ‌های شیشه‌ای نشسته‌اند و خیال می‌کنند که با تهدید می‌‌توانند در عزم ملت ایران خلل ایجاد کنند، بدانند که در اشتباهند.

وی افزود: کشورهایی که ایران را تهدید می‌کنند باید بدانند که رفتار آنها ملت ایران را در ادامه راه خوش مصمم‌تر می‌کند.

وی همچنین اضافه کرد: ملت ایران در مسیر خود محکم و مستحکم و پابرجا ایستاده و امروز هیچ قدرتی قادر نیست ملت ایران را تهدید کند.

رئیس جمهور گفت: هر دستی که از هر نقطه عالم علیه ایران دراز شود، قبل از دراز شدن، قطع خواهد شد.

رئیس‌جمهور در همین زمینه خطاب به دشمنان کشور تصریح کرد: همه می‌دانند که هر دستی که از هر نقطه عالم علیه ایران دراز شود، قبل از دراز شدن، قطع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اواخر فروردین ماه نشستی برای خلع سلاح هسته‌ای در تهران برگزار خواهد شد، افزود: در این نشست باید بنشینند و راه‌حل درست، منطقی، موثر و مستقلی برای این کار انتخاب کنند تا برای خلع سلاح دنبال شود.

رئیس جمهور در همین زمینه ادامه داد: امیدواریم که آنها نیز سرعقل آمده و شرارت‌های خود را کنار بگذارند و بیش از این آبروی خود را نبرند.

رئیس جمهور همچنین خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی کشور و همکارانش، تصریح کرد: از این شما عزیزان خواهش دارم که نگاهتان به عرصه هسته‌ای و افق آن باید به آخرین نقطه ممکن دوخته شود.  /914/د102/ج

ارسال نظرات