۲۳ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۷۹۱۳۷

دوازدهمین شماره فصلنامه شمیم نرجس منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ دوازدهمین شماره فصلنامه بین المللی شمیم نرجس ویِژه ارتحال بانو طاهایی از سوی مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد منتشر شد.
شميم نرجس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دوازدهمین شماره فصلنامه بین المللی فرهنگی ـ هنری «شمیم نرجس» ویِژه ارتحال بانو طاهایی از سوی مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد منتشر شد.

این فصلنامه که با شمارگان 5000نسخه و در 68صفحه منتشر شده است، شامل مقالاتی در زمینه حیات علمی، سیاسی، اجتماعی و عبادی استاد طاهایی است.

در سرمقاله دوازدهمین شماره فصلنامه شمیم نرجس به قلم مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) در خصوص شخصیت مرحومه بانو طاهایی آمده است: «استاد طاهایی تقوی را در میدان عمل به کار گرفت و به ثمره آن، فرقان دست یافت، زهد واقعی را به تصویر کشید و رستگار شد. با اقتدا به مادر بزرگوارش حضرت زهرا(س) علم و عمل را در هم امیخت و با ارائه الگوی برتر از یک زن کامل ارشادگر سایر زنان گردید...حسن معاشرت، وقار و متانت، خستگی ناپذیری و صبر و حوصله فراوان از ویژگی های بارز ایشان بود...»

در ادامه نوشتار «حیات طیبه» به بررسی زندگینامه استاد طاهایی در خانه پدری و منزل همسر پرداخته و در پایان به این نتیجه می رسد که: «استاد ما فرزند نان حلال، پرهیزگاری و تربیت صحیح بود.»
در مطلب دیگری با عنوان «الفبای شخصیت استاد طاهایی»، سیره علمی و عملی استاد با ااستناد به درس های خودشان تبیین شده است.

«جلوه استاد در آیینه اشعار شاعران»، «علم و فضل میوه جان»،«بخشی از شرح زیارت جامعه کبیره استاد»،« سیری در کتاب های استاد»، «مصاحبه با بزرگان و شخصیت های استانی و کشوری در خصوص شخصیت استاد»، «رسم زیارت خوبان»، «بیان خاطرات طلاب ایرانی و غیرایرانی از ایشان»، «ویژگی های مدیریتی استاد» از جمله عناوین مطالب دوازدهمین شماره شمیم نرجس است.

این نشریه همچنین در گزارشی با عنوان «مشعلداران نرجس» به بررسی کوتاه فعالیت های شعبات مدرسه علمیه نرجس(س) در سطح کشور می پردازد.
در مقاله «بنیان های علمی و پژوهشی در اندیشه استاد طاهایی» می خوانیم: «یکی از مهمترین سندهای ظهور و شکوفایی تمدن بزرگ اسلامی، تأکیدهای مکرر دین مبین اسلام و پیامبراکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بر ضرورت تعلیم و تعلم و توسعه علمی به عنوان مهمترین و نخستین زیرساخت تحولات خرد و کلان انسانی و اجتماعی است.... استاد طاهایی که آموزش صرف را برطرف کننده نیاز جامعه نمی دانستند با درک نیاز به فراهم ساختن بسترهای ایجاد جنبش نرم افزاری در سال 1379دستور به ایجاد واحد پژوهش این مدرسه دادند...»

«چگونه باز کنم بال در هوای وصال» عنوان مقاله ای است که به بیان شرح حال زائر از زبان استاد می پردازد.

همچنین در مقاله «فتنه سیاه؛ دفاع سبز» که شیوه های مقابله با نبرد نرم از دیدگاه استاد طاهایی را بررسی کرده، آمده است:« اگر بصیرت نبود، انسان ولو با نیت خوب گاهی از راه بد قدم بر می دارد، شما در جبهه جنگ اگر راه را بلد نباشید، اگر نقشه خوانی بلد نباشید، اگر قطب نما در اختیار نداشته باشید، یک وقت نگاه می کنید می بینید در محاصره دشمن قرار گرفته اید، دشمن بر شما مسلط می شود، این قطب نما همان بصیرت است...»

نوشتار «نقطه وصل به افلاکیان» به همراه گزارش تصویری به شرح نحوه عروج استاد و وقایع آن روز از بان یکی از طلاب مدرسه پرداخته و در پایان آخرین مناجات استاد را که در واپسین روزهای عمرشان زمزمه می کردند ذکر کرده است که: «وفدتْ علی الکریم بغیر زاد من الحسنات و القلب السلیم و حمل الزاد اقبح شیء اذا کان الوفود علی الکریم.. بر کریم مهمان شدم بدون انکه از حسنات و قلب سلیم توشه ای اندخته باشم، دل خوشم به اینکه توشه همراه بردن نازیباست اگر میزبان تو کریم باشد. »

در پایان این شماره نشریه نیز متن بیانیه هیئت امنای مدرسه علمیه نرجس(س) در خصوص انتصاب مدیریت جدید این مدرسه (خانم شایسته خوی) و شرح مختصری از پیشینه کاری و علمی ایشان پرداخته است.

لازم به ذکر است دوازدهمین شماره مجله شمیم نرجس، در سطح مدارس علمیه، کتابخانه ها، موسسات علمی و پژوهشی و برخی ادارات و نهادها توزیع می شود.
علاقه‌مندان می‌توانند آثار مکتوب خود را جهت چاپ در «شمیم نرجس» به صورت تایپ شده بر روی برگه A4 به نشانی مشهد، تقاطع انتهای دانش غربی و آخوند خراسانی، مدرسه علمیه نرجس (س)، کدپستی 9135914113 ارسال نموده و یا با شماره 8595040- 0511 داخلی 136 تماس حاصل کنند./930/پ202/ص
ارسال نظرات