۲۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۷۹۳۹۹
آیت الله جوادی آملی:

انسان اگر احساس کند که کرامت ندارد آینده ای نخواهد داشت

خبرگزاری رسا ـ آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: تامین اجتماع و جامعه اسلامی باید از منظر احترام باشد نه ترحم، تا مبنای علمی و دیدگاه فنی نداشته باشیم کار ما در حد یک عمل عادی است و آن کار پربرکت اسلامی نخواهد بود.
 آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عبدالله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و مفسر قرآن کریم، عصر امروز در دیدار با رییس سازمان تامین اجتماعی کشور در سخنانی اظهار داشت: همه ما باید بدانیم که تنها چند روزی بیشتر نوبت خدمتگزاری ما نیست، عده زیادی قبل از ما بودند حال بازنشسته شده اند و عده ای نیز در راهند و جای ما را خواهند گرفت.

آیت الله جوادی آملی بیان داشت: لکن آنچه در این بین مهم است این است که تامین اجتماع و جامعه اسلامی باید از منظر احترام باشد نه ترحم، تا مبنای علمی و دیدگاه فنی نداشته باشیم کار ما در حد یک عمل عادی است و آن کار پربرکت اسلامی نخواهد بود ما باید جامعه را از منظر احترام اداره کنیم نه ترحم.

وی با اشاره به اینکه غذا دادن به مردم و مشکلات مالی آنان را از راه ترحم حل کردن در نظر نگرفتن حیثیت جامعه است ابراز داشت: ما اگر بخواهیم یک میوه پیش مهمان بگذاریم دو دستی تقدیم او می کنیم، نمی خواهیم که او را اطعام کنیم، بلکه می خواهیم او را اکرام کنیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر کسی بخواهد ظروف مسی و ملامین را از روی زمین بردارد با یک دست این کار را می کند، اما اگر خواست ظروف عتیقه و بلورین و گرانقیمت را بردارد با دو دست بر می دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: خداوند به کرامت و ظرافت انسان اشاره کرده است و اگر ما بخواهیم چنین جامعه ای را تنها فقر زدایی کنیم یعنی آن جامعه را از منظر ترحم اداره کرده ایم نه احترام.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: ما وقتی جامعه را تامین می کنیم که روی پای خود بایستد، الان افرادی که حق بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی می گیرند کریمانه آن را دریافت می کنند، چون حق مسلم شان را زمانی دادند و حال می گیرند، کسی به آنها رایگان نمی دهد.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: اما اگر جامعه را طوری اداره کنیم که آنها فکر کنند این هم شبیه بهزیستی و شیرخوارگاه با نام دیگری است این آن پرورش را نمی دهد و انسان اگر احساس کند که کرامت ندارد آینده ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه جامعه را با احترام اداره کردن هنر است نه با ترحم یادآور شد: جامعه وقتی تامین می شود که شغل داشته باشد، کسی که شغل دارد حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می پردازد و از این نهاد، روزی نیز به او مبالغی پرداخت می شود.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: علت اینکه قرض دادن بهتر از رایگان دادن است، نیز در این است که رایگان دادن به کسی با ترحم همراه است اما قرض الحسنه با احترام توام است.

وی با بیان اینکه جامعه باید با احترام و شغل اداره شود نه رایگان، تاکید کرد: ملتی که آب، خاک و منابع دارد و با این وجود مایحتاج خود را از خارج وارد کند، چنین ملتی از رحمت خداوند به دور است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مهم ترین رسالت تامین شغلی جامعه است خاطرنشان کرد: عمده مساله در این بین آن هنر مدیریت است که بتوانیم شغل ایجاد کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه گفت: خداوند امت اسلامی را مثل خوشه گندم قرارداده است، خوشه گندم بسیار هنرمندانه و ظریف روی پای خود ایستاده است و عاقلانه و حکیمانه بار می دهد و اگر روی پای خود نایستد بادها آن را می خوابانند.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: ملتی که همه این امکانات را دارد ولی میوه، گندم، برنج و دیگر محصولات را از خارج وارد می کند، این تامین نشده است، ما باید به سمتی برویم که ملت و کشور را با احترام اداره کنیم.

این اندیشمند جهان اسلام تاکید کرد: اگر ما این کار را انجام دادیم جامعه هم با کرامت و هم با ظرافت اداره می شود و هم آنها در پرداخت حق بیمه کوتاهی نخواهند کرد و شما هم حق آنها را می پردازید.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به پرداخت حق بیمه توسط بیمه شدگان بیان داشت: این مال، مال دولت و یا کارمندان دولت نیست، یا انفال است و یا مال مسلمین و هر کدام که باشد شما در صدد توزیع آن هستید. /924/پ201/ج

ارسال نظرات