۲۱ مهر ۱۴۰۴ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۷۹۴۱۸۸

راه فهم و درک قرآن ترجمه منسجم هدایتی است

راه فهم و درک قرآن ترجمه منسجم هدایتی است
فارس- نشستی با موضوع تدبر در قرآن با سخنرانی استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گراش با حضور طلاب در این مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، نشستی با موضوع تدبر در قرآن با سخنرانی رقیه حامل استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گراش با حضور طلاب در مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گراش برگزار شد.

رقیه حامل استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گراش در نشستی با موضوع  تدبر در قرآن با حضور طلاب که در مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گراش برگزار شد بیان کرد: تدبر در هر سوره‌ای با فهم معنای کلمات، عبارات، جملات و آیات آن سوره و همچنین درک ارتباط آیات و هماهنگی مجموعه آیات آن با یکدیگر محقق می‌شود.

وی افزود: در مواجهه ابتدایی با قرآن فهم و درک به طور کامل برای ما حاصل نمی‌شود راه جبران نقص درک و فهم ما ترجمه منسجم هدایتی است چنین ترجمه‌ای افزون بر فراهم سازی امکان فهم معنای کلمات هر سوره توضیحاتی ارائه می‌دهد که درک ارتباط آیات و تشخیص دسته‌های مفهومی آیات هر سوره و درک هماهنگی دسته‌‌های مفهومی و نزدیک شدن به غرض هدایتی سوره را افزایش می‌دهد.

حامل گفت: ترجمه، برگردان یک سخن از زبانی به زبان دیگر است به گونه‌ای که اهل زبان دوم، افزون بر مفاهیم واژگان و جملات، مقاصد مورد نظر صاحب سخن را دریابند، کامل‌ترین و وفادارترین ترجمه آن است که بیشترین توفیق را در انتقال مفاهیم و مقاصد مورد نظر صاحب سخن، از زبان مبدا به زبان مقصد داشته باشد.

وی بیان کرد: حال اگر سخن منسجم باشد مفاهیم و مقاصد مورد نظر صاحب سخن بدون درک این انسجام فهمیده نخواهد شد بنابراین ترجمه‌ای که زمینه درک این انسجام را فراهم نسازد و تنها معنای کلمات و جملات را بیان کند، ترجمه‌ای کاملا وفادار شمرده نخواهد شد.

حامل گفت: درک مفاهیم کلمات، عبارات و جملات و شناخت مقاصد آیات و تشخیص ارتباط آیات و کشف دسته‌های مفهومی و درک هماهنگی سیاق‌های مختلف با یکدیگر و پی‌بردن به مقصد هدایتی واحد هر سوره، افزون بر فهم متکی به ادبیات عربی مبین قرآنی، مستلزم شناخت فضای سخن آن سوره، جهت هدایتی و سیر هدایتی است.

وی افزود: جهت هدایتی سوره بدین معنی است که باید در لابه‌لای مفاهیم و موضوعات متنوع، سمت ‌و ‌سوی حرکت سوره را تشخیص داد و در میان آیات جای اصل و فرع جابجا ندید و جایگاه اصلی و تبعی را خلط نکرد و با رویکردی محورشناسانه و جامع‌نگرانه هدف سوره را کاوید.

استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گراش گفت: سیر هدایتی بدین معنی است که باید مسیر حرکت از فضای سخن به سوی جهت هدایتی را درک کرد و باید با گام‌های سوره از مبدا وضعیت موجود (فضای سخن) به سوی مقصد وضعیت مطلوب (جهت هدایتی) همراه شد و با سیر سوره حرکت کرد.

ارسال نظرات