۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۹۴۵۵۲
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی:

تعالی علمی طلاب، مرهون توجه همزمان به آموزش و پژوهش است

تعالی علمی طلاب، مرهون توجه همزمان به آموزش و پژوهش است
معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور با اشاره بر پیام رهبرمعظم انقلاب با عنوان حوزه پیشرو و سرآمد برلزوم اجرای آموزش پژوهش محور تأکید کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در سیزدهمین اجلاسیه معاونان پژوهش حوزه‌های علمیه استان‌ها و مناطق ویژه که با محوریت بررسی مسائل پژوهشی واحدهای آموزشی در سالن امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه در حال برگزاری است، اظهار داشت: از جمله نقاط قوت حوزه علمیه این است که همواره با دو بال علم و پژوهش و توجه همزمان به مباحث آموزشی و پژوهشی، پیش رفته است، با این حال باید توجه داشت که همه کارکردهای حوزه مرهون علمیت آن است و برای تأثیرگذاری در عرصه های مختلف نخست باید بر مساله علمیت طلاب و فضلای حوزه تأکید کنیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: وظیفه ما این است که تعالی علمی لازم را در طلبه ایجاد کنیم و بر اساس رهنمودهایی که رهبر معظم انقلاب در منشور حوزه سرآمد و پیشرو فرمودند، قدم های خوبی برداریم

وی همچنین با اشاره به این که معاونت های آموزش و پژوهش در نهاد حوزه یک رسالت بسیار مهمی برعهده دارند، گفت: مهارت آموزی در عرصه پژوهش، لازمه تولید علم در حوزه است و به لطف الهی در فرآیندهای تحولی به خصوص ناظر به مباحث آموزشی در حوزه، توجه ویژه ای به مقوله پژوهش شده است و نگاه و رویکرد تخصصی در این زمینه وجود دارد.

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: باید نظام دانشی‌ طراحی شود که تکثر دروس بهتر و مطلوب تر ساماندهی شود و بر این نکته هم باید تأکید کرد که ما در شرایطی هستیم که مدل آموزش پژوهش محور را باید با جدیت دنبال کنیم و البته تجربه های خوبی نیز در این زمینه در برخی قسمت ها وجود داشته که باید از ثمرات آن استفاده کنیم

وی همچنین خاطرنشان کرد: به هر صورت چنانچه پژوهش بیش از پیش وارد بدنه نظام آموزشی شود، بسیاری از مشکلات ناخودآگاه مرتفع می شود، البته باید به آیین نامه ها به درستی توجه کرد و از این ظرفیت در مسیر رشد و تعالی حوزه های علمیه بهره لازم را بُرد.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی بیان داشت: در همین راستا نیز از ایده ها و نکات اساتید و فضلا و نخبگان حوزه استقبال می کنیم، ضمن آن که در سطح استان ها نیز می توان با فکر و هم اندیشی به الگوهای خوبی در راستای پیاده کردن مدل آموزشِ پژوهش محور دست یافت.

وی افزود: به عقیده بنده می توان به طور جدی در زمینه تغییر و تحول در نظام آموزشی کار کرد و به تدریج می توان سهم پژوهش را در این زمینه افزایش داد که البته در این خصوص می بایست از دیدگاه و نقطه نظرات اساتید و بزرگان حوزه نیز نهایت استفاده را کرد.

معاون آموزش حوزه های علمیه در خاتمه به برخی از سؤالات و ابهامات معاونان پژوهش حوزه های علمیه استان ها پاسخ داد و بر لزوم تقویت همکاری و تعامل مسئولان معاونت آموزش حوزه با معاونت پژوهش تأکید کرد.

گفتنی است در ابتدای این نشست حجت الاسلام مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی کشور و از مسئولان معاونت پژوهشی حوزه علمیه با اشاره به برخی مشکلات معاونان پژوهشی که در ارتباط با معاونت آموزش قابل پیگیری و رفع است، اظهار داشت: تعامل هر چه بیشتر و بهتر معاونت آموزش و پژوهش حوزه بی شک باعث تسهیل در فعالیت های علمی و آموزشی شده و زمینه رشد و ارتقای مطلوب تر طلاب و روحانیون در عرصه پژوهش را فراهم می کند

ارسال نظرات