۲۴ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۷۹۴۶۴۰
آیت الله مروی تأکید کرد؛

لزوم کشف و پرورش استعدادهای پژوهشی طلاب/تمامی متون آموزشی باید پیوست پژوهشی داشته باشند

لزوم کشف و پرورش استعدادهای پژوهشی طلاب/تمامی متون آموزشی باید پیوست پژوهشی داشته باشند
آیت الله مروی با اشاره به لزوم کشف استعداد‌های پژوهشی طلاب و بالنده کردن آنها تصریح کرد: استعداد‌های خوبی داریم که با وجود همه مشکلات معیشتی اگر در زمینه پژوهشی راهنمایی شوند بسیار موفق خواهند بود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، صبح امروز سیزدهمین اجلاسیه معاونان پژوهش استان‌ها و مناطق ویژه با محوریت بررسی مسائل پژوهشی واحدهای آموزشی، توسط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و با حضور آیت الله جواد مروی دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه در سالن اجتماعات مرکز مدیریت برگزار شد.

 پژوهش، زیربنای پیشرفت‌های علمی

آیت الله مروی، پژوهش را زیربنای پیشرفت‌های علمی در تمامی جوامع بشری توصیف کرد و ابراز داشت: هر پیشرفتی که هر جامعه‌ای در زمینه‌های مختلف داشته است، آن پیشرفت مدیون پژوهش است.

 وی اضافه کرد: زیربنای تولید علم که یک شاخص عمده در پیشرفت جوامع محسوب می‌شود، پژوهش است.

 دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشی حوزه علمیه در گذشته اظهار داشت: حوزه‌های علمیه شیعه در گذشته در زمینه پژوهش و در مقارنه با سایر نهادهای علمی جهان اسلام، پیشرو بوده است.

 وی با اشاره به کتاب «المیزان فی تفسیر القرآن» و «البیان فی تفسیر القرآن» به عنوان برخی از آثار ارزشمند پژوهشی حوزه‌های علمیه، بیان داشت: اوراق دفتر تاریخ حوزه‌های علمیه مشحون از پژوهش‌های ژرفی است که علوم مختلف را تحت تأثیر قرار داده است.

فعالیت 6 هزار پژوهشگر و 100 نشریه علمی پژوهشی در حوزه‌های علمیه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز هم ظرفیت‌های پژوهشی حوزه علمیه، ظرفیت‌های بسیار بزرگی است، افزود: طبق گزارش‌ها حدود 6 هزار محقق و پژوهشگر در حوزه‌های علمیه داریم و این غیر از اساتید آموزشی است که خود آن‌ها نیز پژوهشگر محسوب می‌شوند. همچنین حدود 100 نشریه علمی پژوهشی در حوزه‌های علمیه مشغول فعالیت است.

 وی با اشاره به راهکارهای نهادینه سازی پژوهش در مدارس علمیه ابراز داشت: اگر بتوانیم الزامات و بایسته‌های پژوهش را احصاء کنیم و از طرف دیگر موانع پژوهش در مدارس علمیه را بدانیم، می‌توانیم در عرصه سیاستگذاری و اجرا توفیق بیشتری داشته باشیم.

لزوم کشف و پرورش استعدادهای پژوهشی طلاب

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم کشف استعدادهای پژوهشی طلاب و بالنده کردن آن‌ها اظهار داشت: اینگونه نباشد که مسئول پژوهش استان یا مدرسه در اتاقش بنشیند تا طلاب به دنبال او بیایند.

 وی با بیان اینکه باید کشف استعدادهای پژوهشی حوزه را یک هدف بدانیم، خاطر نشان کرد: استعدادهای بسیار خوبی داریم که با وجود همه مشکلات معیشتی اگر در زمینه پژوهشی راهنمایی شوند، بسیار موفق خواهند بود.

تمامی متون آموزشی باید پیوست پژوهشی داشته باشند

آیت الله مروی ضمن اشاره به ضرورت هماهنگی میان آموزش و پژوهش و پرهیز از اتخاذ سیاست‌های متضاد بیان کرد: اعتقاد من این است که تمام متون آموزشی باید متناسب با خود، پیوست پژوهشی داشته باشند.

وی پژوهش‌های جمعی را سبب استحکام علمی بیشتر پژوهش‌ها عنوان کرد و گفت: هرچه به سمت پژوهش‌های جمعی برویم، بالندگی پژوهش بیشتر می‌شود. وقتی پژوهش جمعی شود و چند فکر یک موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهند، کار بسیار مستحکم‌تر خواهد شد. متأسفانه ما نتوانستیم پژوهش جمعی را در حوزه نهادینه کنیم.

ضرورت بهره‌مندی از فناوری‌های جدید و پیشرفته

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش پایانی سخنان خود بعد از اشاره به لزوم توجه به نیازهای جامعه و نظام در پژوهش‌ها، استفاده از فناوری‌های جدید و پیشرفته از جمله هوش مصنوعی را ضروری عنوان کرد و افزود: استفاده از فناوری‌های جدید و پیشرفته از جمله هوش مصنوعی، باید با توجه به آسیب‌های آن مورد دقت و بررسی قرار گیرد. معاونت محترم پژوهش باید یک دستور العمل جامع برای نحوه استفاده از فناوری‌های نوین تهیه کند.

وی اظهار کرد: شورای عالی در سند چشم انداز حوزه، بهره‌مندی از فناوری‌های مناسب و روزآمد با حفظ شیوه و سنت‌های سلف صالح را تصویب کرده است. باید آسیب‌ها و نقاط قوت این فناوری‌ها شناسایی شوند تا بدانیم چگونه طلبه و پژوهشگر ما باید از این فناوری‌های نوین استفاده کند.

ارسال نظرات