تقویت انسجام در تبلیغ؛ نگاهی به فعالیتهای کمیته تولید محتوای قرارگاه «بلاغ مبین»

اشاره: سالها در حوزه و میان نهادهای متولی تبلیغ و امور فرهنگی، صحبت از ایجاد ساختار و روندی برای انسجام و هماهنگی میان نهادها و مبلغان بود. با وجود تلاشهای فراوان، تشکیلات کارآمدی برای این منظور شکل نگرفت، اما این دغدغه همواره در میان طلاب و فعالان فرهنگی باقی ماند. همانطور که امامین انقلاب، جنگ تحمیلی هشتساله را گنجی بینظیر برای رشد ابعاد مختلف کشور و انقلاب میدانستند، جنگ تحمیلی دوم(دوازدهروزه) نیز در کنار خسارات، برکات بسیاری داشت. در میانه و پس از این جنگ، با درایت و زمانشناسی مدیر حوزههای علمیه کشور، قرارگاهی با عنوان «بلاغ مبین» برای ساماندهی و هماهنگی فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی ایجاد شد.
این قرارگاه متشکل از کمیتههایی با رویکردها و موضوعات متنوع است. یکی از این کمیتهها، «کمیته تولید محتوا» با مدیریت حجتالاسلام والمسلمین حسین ملانوری است. برای آگاهی از فعالیتهای چندماهه این کمیته، با او به گفتوگو پرداختیم.
حجتالاسلام والمسلمین حسین ملانوری در گفتوگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به فعالیت کمیته تولید محتوای قرارگاه جنگ ترکیبی «بلاغ مبین»، اظهار داشت: هدف اصلی، فعالسازی بخشهای مختلف حوزههای علمیه در موضوع شناسی و هماهنگی میان کمیتههای مختلف است. در گذشته نیز مجموعههای متعددی در حوزههای تولید محتوا، آموزش مبلغان و اعزام آنان فعالیت میکردند، اما پس از جنگ دوازدهروزه، وحدت و انسجام میان آنان تقویت شد. به لطف خداوند، همه مجموعهها در موضوع جنگ دوازدهروزه و مسائل مرتبط با آن، متحد شدند تا با هم فکر کنند و برنامه اجرا کنند. شاید خداوند خواست که این زمینهای برای همکاری آینده مجموعهها در بخشهای مختلف تبلیغی باشد.
وی افزود: در ابتدا بحثی بر سر تداوم کار قرارگاه نبود، اما هماکنون همکاری و اتحاد بین مجموعهها نشان میدهد که تمایل برای ادامه کار قرارگاه وجود دارد تا بتواند در کل مسائل تبلیغی اظهارنظر کند.
مدیر مجتمعه آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه علمیه قم به دستاوردهای این هماندیشی اشاره کرد و گفت: در بخش محتوا، مجموعههای مختلفی دور هم جمع شدند. این گردهمایی علاوه بر تبادل نظر، منجر به ایجاد وحدت رویه و تغییر جهتگیری فعالیتها شد. به عنوان مثال، برخی نشریات و کتابها، جهت خود را به مسائل مربوط به جنگ شناختی تغییر دادند. همچنین، پنج مجموعه شامل مجتمع تبلیغ، دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات، موسسه امام خمینی(ره) و مرکز مطالعات پاسخگوی شبهات، با همکاری یکدیگر ویژهنامه مشترکی با عنوان «تبیین در میدان ۱۲ روز» تولید و منتشر کردند.
وی از برنامههای آینده نیز خبر داد و گفت: اخیراً بین مجموعهها این روند آغاز شده که با همفکری، کتاب و مجله تولید کنند. این اقدامات نویدبخش فعالیتهای جدیدی است که در حال وقوع است.
مسئول کمیته تولید محتوای قرارگاه بلاغ مبین درباره اعضای این کمیته توضیح داد: در ابتدای شکلگیری، ۱۵ تا ۱۶ مجموعه در کمیته عضو بودند؛ از جمله دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، معاونت تبلیغ حوزه، مرکز مطالعات، خبرگزاری رسا و برخی مؤسسات دیگر. به تدریج، مجموعههای دیگری مانند مرکز تدوین متون درسی حوزه و قرارگاه جنگشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه نیز به کمیته پیوستند.
وی حضور این اعضا را بسیار فرصت مغتنم و خوبی ارزیابی کرد و گفت: همه اعضا در جلسات بهطور مرتب شرکت میکنند و در تولید محتوا هماهنگی خوبی دارند. حتی مجموعههایی که پیش از این عمدتاً برای مخاطبان خاص تولید محتوا میکردند، اکنون به تولید محتوای رسانهای برای استفاده عموم مردم روی آوردهاند.
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری درباره ساختار قرارگاه بلاغ مبین گفت: آییننامه اصلی قرارگاه پس از بحثهای فراوان، نهایی شده و نزدیک به ابلاغ است. در این آییننامه، تکلیف کمیتهها مشخص شده است. در آغاز، کمیتههای زیادی در قرارگاه فعال بودند، اما به تدریج تعداد آنها کاهش یافت و کمیته تولید محتوا از جمله کمیتههای باقیمانده و ضروری است.
وی ابراز داشت: ما نیز برای کمیته خود در حال تدوین آییننامهای هستیم تا مسیر آینده فعالیتها مشخص شود. البته ما تابع قرارگاه بلاغ مبین هستیم و براساس طرح تعیینشده عمل خواهیم کرد.
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری در پاسخ به چگونگی انتشار محتوا گفت: محتوای تولیدشده عمدتاً از طریق شبکههای انتشار اعضای کمیته منتشر میشود. به عنوان مثال، معاونت تبلیغ حوزه از طریق شبکههایی مانند هجرت و طرح امین، دفتر تبلیغات اسلامی از طریق شبکههای خود و سایر مجموعهها نیز از ظرفیتهای مشابه استفاده میکنند. اکنون علاوه بر انتشار محتوای خود، محتوای تولیدی سایر اعضا نیز در صورت تناسب، توسط هر مجموعه منتشر میشود.
وی افزود: مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه نیز که خود عضو کمیته است، در انتشار محتوا و اطلاعرسانی کمک میکند. همچنین خبرگزاریهایی مانند رسا در اطلاعرسانی و انتشار مطالب همکاری دارند.
مدیر کمیته تولید محتوای قرارگاه بلاغ مبین از راهاندازی سایت اختصاصی برای این کمیته خبر داد و گفت: اخیراً در حال راهاندازی سایتی برای کمیته محتوایی بلاغ مبین هستیم. این سایت میتواند در مدیریت تولید و انتشار محتوا کمک کند؛ به این ترتیب که مشخص میشود در چه بخشهایی محتوای مناسب تولید شده و در چه بخشهایی کمبود وجود دارد. همچنین میتوان دریافت برای کدام نوع مخاطب محتوای مناسب تولید شده و برای کدام یک غفلت شده است. این سایت تا حدی در انتشار محتوا نیز کمککننده خواهد بود.