۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۷۹۵۱۳۷
حجت الاسلام چگینی در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

تحول در حوزه باید بر پایه اصالت حوزوی باشد، نه مدرک‌گرایی

تحول در حوزه باید بر پایه اصالت حوزوی باشد، نه مدرک‌گرایی
نماینده طلاب قزوین، رودبار، الموت، آبیک و الوند با اشاره به ضرورت توجه به موانع پیش روی حوزه پیشرو و سرآمد، گفت: بازگشت به اصالت حوزه و ایجاد پیوند بین سنت و نیازهای روز، راه حل اساسی این چالش‌ها است.

حجت الاسلام مهدی چگینی نماینده طلاب قزوین، رودبار، الموت، آبیک و الوند در گفت وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به حوزه های علمیه به مناسبت یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم مبنی بر حوزه پیشرو و سرآمد اظهار داشت: با نگاه تحول‌گرایانه، مقام معظم رهبری، مسیر جدیدی را برای حوزه‌های علمیه ترسیم کرده است.

وی افزود: ایشان علاوه بر این بیانیه، بر نقش پیشران حوزه به عنوان مهد انقلاب تأکید ویژه داشتند. توجه دقیق و ستودنی ایشان به این موضوع، ضرورت جریان‌سازی و برگزاری برنامه‌های عملی برای تحقق این اهداف را ایجاب می‌کند.

نماینده طلاب قزوین، رودبار، الموت، آبیک و الوند بیان داشت: در مسیر اجرای این بیانیه، موانع ساختاری، فکری و مدیریتی متعددی وجود دارد. حوزه‌های علمیه با میراث غنی علمی و جریان‌سازی انقلابی، توانسته‌اند تأثیر عمیقی در جهان اسلام بر جای بگذارند.

وی افزود: متأسفانه خروج از مسیر اصیل سنت حوزوی و افراط در تحول‌گرایی بدون توجه به گنجینه ارزشمند گذشته، به مشکلاتی مانند مدرک‌گرایی، آشفتگی آموزشی و فاصله گرفتن از روحیه حوزوی منجر شده است. ریشه این مشکلات در تضعیف ارتباط استاد و شاگرد و اولویت‌یافتن درس صرف، به جای مسائل اساسی نظام است.

حجت الاسلام چگینی ابراز کرد: مسئله اصلی، عدم حفظ میراث پیشین و تلفیق آن با علوم روز است. رویکرد صحیح، حوزوی کردن دانشگاه بود؛ نه دانشگاهی کردن حوزه. همچنین، خستگی طلبه‌ها از درس‌های طولانی و عدم ارتباط کافی نهادهای طلبگی با همدیگر از موانع حرکت شتابنده حوزه محسوب می‌شوند.

وی افزود: بازگشت به اصالت حوزه و ایجاد پیوند بین سنت و نیازهای روز، راه حل اساسی این چالش‌هاست. بیانیه رهبری وخطاب ایشان به حوزه با نگاه تحول‌گرایانه رهبری، مسیر جدیدی برای حوزه ترسیم کرد. موانع اصلی، دوری از اصالت حوزوی، مدرک‌گرایی و عدم تلفیق سنت با علم روز است.

نماینده طلاب قزوین، رودبار، الموت، آبیک و الوند اظهار داشت: ضعف ارتباط استاد و شاگرد و اولویت‌ نیافتن مسائل نظام در حوزه  نیز مشکلات را تشدید کرده. حل این چالش‌ها نیز مستلزم بازگشت به هویت اصیل حوزوی و جریان‌سازی عملی است و این مسائل مانع اتفاق حوزه پیشران خواهد بود

ارسال نظرات