۰۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۷۹۶۰۴۸

ماموریت آیت‌الله خراسانی در احیای حوزه علمیه اصفهان

ماموریت آیت‌الله خراسانی در احیای حوزه علمیه اصفهان
اصفهان- جانشین مدیر حوزه علمیه استان اصفهان گفت: در برهه‌ای از تاریخ که حکومت پهلوی به دنبال تضعیف و براندازی نهاد دین بود، علمای بزرگی همچون آیت‌الله خراسانی باتدبیر و صبوری، حوزه علمیه اصفهان را حفظ کردند.
به گزارش خبرگزاری رسا از اصفهان، پانزدهمین نشست «در محضر» با موضوع «آیت‌الله سید محمدرضا خراسانی؛ احیاگر حوزه اصفهان در دوران پهلوی دوم» عصر امروز به همت مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد در باغ طوبی اصفهان برگزار شد. این نشست به بررسی نقش آیت‌الله سید محمدرضا خراسانی در حفظ و احیای حوزه علمیه اصفهان در دوران پهلوی دوم اختصاص داشت.
 
حجت‌الاسلام عبدالامیر خطاط، جانشین مدیر حوزه علمیه استان اصفهان، در این نشست با اشاره به دشواری‌های دوران پهلوی اظهار داشت: در برهه‌ای از تاریخ که حکومت پهلوی به دنبال تضعیف و براندازی نهاد دین بود، علمای بزرگی همچون آیت‌الله خراسانی باتدبیر و صبوری، حوزه علمیه اصفهان را حفظ کردند.
 
وی افزود: در آن دوران حدود ۴۵۰ مدرسه علمیه در اصفهان وجود داشت که بسیاری از آن‌ها تخریب شدند و امروز فقط حدود ۳۰ مدرسه باقی‌مانده است. مدرسه صدر یکی از مدارس مهم بود که حکومت قصد ویران کردنش را داشت؛ اما مقاومت طلاب و ایستادگی آیت‌الله خراسانی مانع این کار شد.
 
این مقام حوزه علمیه با اشاره به موانع برگزاری مراسم مذهبی در آن زمان، تصریح کرد: آیت‌الله خراسانی با درک موقعیت‌ها و استفاده از عقلانیت اجتماعی، توانست با مردم ارتباط بگیرد و حوزه را از تعطیلی نجات دهد.
 
حجت الاسلام والمسلمین خطاط همچنین تأکید کرد: قدرت آیت‌الله خراسانی از مقبولیت مردمی سرچشمه می‌گرفت و محبوبیت ایشان در ایمان، عمل صالح و پایبندی به اصول اخلاقی ریشه داشت.
 
وی با بیان اینکه آیت‌الله خراسانی همواره به مردمی‌بودن طلاب توصیه می‌کرد، افزود: این ویژگی‌ها موجب شد تا در یکی از دشوارترین ادوار تاریخ معاصر، حوزه علمیه اصفهان نه‌تنها بقا یابد، بلکه به بالندگی و شکوفایی برسد.
 
احیای حوزه علمیه اصفهان، حرکتی تمدنی و فرهنگی بود
 
حجت‌الاسلام مهدی باقری سیانی، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست به تبیین نقش آیت‌الله سید محمدرضا خراسانی در احیای حوزه علمیه اصفهان پرداخت و اظهار داشت: آیت‌الله خراسانی از اندیشمندانی بود که در مسیر تحقق اهداف انبیا گام برداشت و نقش بی‌بدیل و فوق‌العاده‌ای در احیای حوزه کهن‌سال اصفهان ایفا کرد.
 
حجت‌الاسلام باقری سیانی با اشاره به فضای علمی آن زمان، افزود: با آغاز سلطنت رضاخان، مدارس علمیه تعطیل و طلاب پراکنده شدند و در چنین شرایطی آیت‌الله خراسانی مأموریت احیای حوزه را آغاز کرد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اقدامات عملی آیت‌الله خراسانی گفت: پس از بازگشایی مدرسه چهارباغ، ایشان ۳۰ طلبه را با آزمون علمی و بررسی اخلاقی برای تحصیل برگزید که در میان آن‌ها چهره‌هایی چون آیت‌الله اسدالله جوادی و آیت‌الله سید حسن علوی خراسانی حضور داشتند.
 
وی با تأکید بر دقت و انضباط آیت‌الله خراسانی افزود: ایشان به محتوا و کیفیت دروس نظارت داشت و به آداب، پوشش و رفتار طلاب هم توجه می‌کرد. معتقد بودند که مدرسه چهارباغ باید الگوی نظم، وقار و دیانت برای مردم باشد.
 
حجت‌الاسلام باقری سیانی تأکید کرد: احیای حوزه اصفهان به دست آیت‌الله خراسانی نه‌تنها اقدامی علمی، بلکه حرکتی تمدنی و فرهنگی بود که آثار آن تا امروز باقی است. شخصیت‌هایی که در آن مدرسه پرورش یافتند، بعدها ستون‌های حوزه اصفهان و ایران شدند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: این جهاد علمی و مردمی در روزگاری رخ داد که رضاخان مدارس را تعطیل کرده بود و فضای دینی کشور در رکود بود. آیت‌الله خراسانی با توکل، عقلانیت و پشتکار، نه‌تنها حوزه اصفهان، بلکه هویت علمی و معنوی این شهر را دوباره زنده کرد.
 
 
سیره آیت‌الله خراسانی الگویی برای حوزه‌های امروز است
 
حجت‌الاسلام محمد قطبی، مدیرعامل خانه خلاقیت و نوآوری اشراق در این نشست به تشریح اقدامات علمی، اجتماعی و آموزشی آیت‌الله سید محمدرضا خراسانی پرداخت و اظهار داشت: احیای مدرسه چهارباغ و تدریس درس‌های نوآورانه از سوی ایشان، الگویی برای حوزه‌های امروز است.
 
وی با اشاره به زندگی پربار این عالم گران‌قدر افزود: آیت‌الله خراسانی در طول عمر بابرکت خود فعالیت‌های علمی فراوانی داشت که بسیاری از آن‌ها ثبت نشده است. آنچه امروز می‌توان از مستندات فهمید، فقط گوشه‌ای از اقدامات ایشان است.
 
حجت الاسلام قطبی با اشاره به برگزاری درس‌هایی با دعوت از علمای بزرگ تصریح کرد: این درس‌ها که بعضاً تا آن زمان رایج نبود، متناسب با اقتضای زمان بود و شامل درس‌هایی چون نهج‌البلاغه و اسفار می‌شد که هم‌زمان با فقه و اصول تدریس می‌شد و طلبه‌ها را به سطح بالایی از علم و معرفت می‌رساند.
 
مدیرعامل خانه خلاقیت و نوآوری اشراق گفت: آیت‌الله خراسانی اجازه نداد ارزش معنوی مدرسه چهارباغ از بین برود و از تاریخ و میراث شیعه با جدیت صیانت کرد. این اقدامات شامل حفظ وقف، میراث علمی و حیثیت مکان مقدس مدرسه بود.
 
وی افزود: آیت‌الله خراسانی نه‌تنها در حوزه‌های علمی فعال بود، بلکه حضور اجتماعی خود را هم حفظ کرد؛ اقامه نماز جماعت، منبر و روضه را ترک نکرد. این رفتار باعث شد مردم و شاگردان ارتباط مستقیم با ایشان داشته باشند و وجاهت اجتماعی یک عالم به‌خوبی دیده شود.
 
حجت الاسلام قطبی بیان کرد: سیره علمی و اجتماعی آیت‌الله خراسانی، ترکیب علم و عمل اجتماعی، صیانت از میراث حوزه و نوآوری در تعلیمات، الگویی است که می‌تواند حوزه‌های علمی امروز را پیش ببرد و حضور فعال و اثرگذار در جامعه اسلامی ایجاد کند.
ارسال نظرات