تعطیلات حوزه فرصتی مناسب برای بازسازی علمی و معنوی طلاب است

حجتالاسلام سیدمهدی حسینی، معاون آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تعطیلات دروس حوزههای علمیه در فصل تابستان و همچنین تعطیلات ایام تحصیلی، اظهار داشت: با نگاهی متفاوت به تعطیلات حوزههای علمیه، از تعطیلات به عنوان فرصت نه یک تهدید برای حوزههای علمیه یاد شود.
وی افزود: اکنون در مجامع پیشرفته آموزشی دنیا مرسوم است که زمان ارائه درس و تحصیل چندان پیوسته نیست و برخی از مراکز تحصیلی تنها سه روز در هفته دایر است و دانشجویان و طلاب در روزهایی تعطیل با بهرهبرداری از زمان به تحقیق و فرصتهای مطالعاتی میپردازند.
حجتالاسلام حسینی با بیان اینکه نگران تعطیلات حوزه نباشیم و هرگز نگوییم برگزاری 130 جلسه برای فلان درس کم است، اظهار داشت: گذشته حوزههای علمیه نیز چنین بوده که دروس حوزه در روزهای پنجشنبه تعطیل میشده تا طلاب بتوانند به جمعبندی دروس، تکمیل نوشتهها و مطالعه پرداخته و هرچه با نشاطتر برای ابتدای هفته بعد آماده شوند.
وی خواستار برنامهریزی مناسب از سوی مسؤولان حوزه برای ایام تعطیلات شد و گفت: بزرگان حوزه تعطیلات را به عنوان فرصتی مناسب تلقی کرده و از آن برای بازسازی علمی و معنوی خود استفاده میکردند، از این رو باید برای این فرصت برنامهریزی کنیم.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه در روش آموزشی حوزههای علمیه، استاد ارتباط چندانی با شاگرد ندارد و برنامه مدونی نیز برای شاگرد تعریف نمیکند، اضافه کرد: برخلاف گذشته که اساتید برای شاگردان فعالیت درسی تعریف میکردند و شاگرد موظف پاسخگویی به استاد بود، فعالیت آموزشی جامعی برای طلاب تعریف نشده است.
وی در ادامه سخنان خود خواستار شد: مسؤولان حوزههای علمیه با برنامهرریزی مناسب برای تعطیلات ایام تحصیل طلاب و تعطیلات تابستانی به غنیسازی فرصتها بپردازند.
حجتالاسلام حسینی، استفاده از طلاب به عنوان فعال تبلیغی و ترویجی را نخستین راهکار برای ایام تعطیلات حوزه دانست و گفت: جمعی از طلاب با توجه به توانمندیها و علائق برای تبلیغ و استفاده بهینه از زمان خالی دانشآموزان، دانشگاهیان و اقشار مختلف جامعه انتخاب و به نقاط مختلف کشور اعزام شوند.
وی از نوشتن و تحقیق به عنوان راهکار دیگری نام برد و اظهار داشت: متأسفانه نوشتن و تحقیق آنطور که باید در حوزههای علمیه مرسوم نشده است به طوری که در مقایسه با دانشگاهها، تعداد محدودی از طلاب مقالههای خود را به «آی اس آی» بینالمللی ارائه دادهاند، در حالی که دانشجویان دانشگاهها با بنیههای علمی به مراتب کمتر از حوزویان به این عرصهها وارد شده و با نوشتن مقالات مختلف قوای علمی تحقیقی خود را تقویت کردهاند.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه طلاب به صورت خودجوش به تحقیق بپردازند و در این زمینه قلم بزنند، تصریح کرد: معاونتهای آموزشی و پژوهشی حوزههای علمیه به این مسأله مهم اهتمام کرده و فعالیتهای پژوهشی غیر از پایاننامهها و تحقیقات پایانی ایجاد کنند.
وی اضافه کرد: طلاب موظف شوند به عنوان تکلیف پژوهشی در طول یک دوره سه یا چهار ساله و از پایههای ششم به بعد، مقاله بیست تا سی صفحهای درباره یکی از موضوعهای پرکاربرد جامعه به نگارش درآورده و ارائه دهند. /920/ت302/ع