۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۷۹۹۲۹

گزارشی از نشست ستاد نماز جمعه خوی با ‌رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

خبرگزاری رسا ـ نشست اعضای ستاد نمازجمعه شهرستان خوی با رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برگزار شد.
خوي خوي خوي خوي خوي خوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، نشست اعضای ستاد نمازجمعه شهرستان خوی با حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، در محل حسینیه دفتر امام جمعه این شهرستان برگزار شد.

نمازجمعه، نمایشى از قدرت سیاسى و اجتماعى اسلام

در ابتدای این مراسم و پس تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه شهرستان خوی ضمن خوشامدگویی، نمازجمعه را نمایشى از قدرت سیاسى و اجتماعى اسلام عنوان و اظهار کرد: نمازجمعه تنها نمازى است که نام و شرکت در آن به صراحت در قرآن کریم آمده و به عنوان نخستین اقدام رسول خدا(ص) در مسیر تشکیل حکومت اسلامى در مدینه، فراز و نشیب هایى را در طول تاریخ پشت سر گذاشته است.

وی با بیان اینکه بازگرداندن این فریضه الهى به مسیر اصلى خویش، از دست‏آوردهاى مهم نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود، بیان داشت: وجود دو خطبه به جاى دو رکعت نماز و ضرورت پرداختن به مسایل سیاسى اسلام و مسلمین در خطبه‏ها، به طور قطع جنبه‏هاى سیاسى این عبادت بزرگ را برجسته مى‏سازد که لازم است در جهت بازشناسى و بهره‏مندى از ظرفیت آن بیش از پیش تلاش شود.

حجت الاسلام شکوری در ادامه با انتقاد از مهاجرت غیر محسوس شیعیان استان آذربایجان غربی به مناطق دیگر، تصریح کرد: محرومیت زدایی با برنامه ریزی و هماهنگی تمامی مراکز مرتبط منطقه، فراهم سازی زمینه های جذب طلاب استان مقیم حوزه علمیه قم و سایر مناطق برای تغذیه روستاها و بخش های مختلف استان، جلب توجه ویژه دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات، طرح هجرت و راه اندازی مدارس سفیران هدایت برای تقویت و توسعه فرهنگ اهل بیت (ع) از جمله مواردی است که لازم است مسؤولان منطقه مورد توجه جدی قرار دهند.

وی در ادامه راه اندازی جامعه روحانیت و شورای روحانیت همراه با اساسنامه، شورای فرهنگ عمومی (با متجاوز از هفتاد مصوبه)، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر، ستاد زکات، ستاد اقامه نماز، شورای نهضت زنان (متشکل از حوزه خواهران، واحد خواهران ستاد برگزاری نمازجمعه، بسیج خواهران و امور بانوان فرمانداری)، انجمن قرآن و نهج البلاغه با اساسنامه مصوب، شورای هیئات مذهبی و امنای مساجد، مؤسسه خیریه توانبخشی معلولین ذهنی مادر و همچنین گروه همیاری با مردم و همکاری با مسؤولان را از جمله تشکّل هایی عنوان کرد که به نحوی امامت جمعه در آنها نقش داشته و مدام در حال رشد و توسعه است.

امام جمعه خوی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آمار جمعیت مردم و مساجد این شهرستان پرداخت و بیان کرد: شهرستان خوی با جمعیتی بالغ بر 440 هزار نفر دارای 125 باب مسجد شهری و 310 مسجد روستایی است که از این تعداد در 110 مسجد شهری ، 25 مسجد روستایی، هشتاد اداره و 150 مدرسه، نماز جماعت اقامه می شود.

وی در ادامه با اشاره به آمار طلاب و روحانیت این شهرستان اظهار داشت: در شهرستان خوی 140 نفر روحانی مقیم، 25 نفر مبلغ طرح هجرت و شش نفر مبلغ مستقر مشغول به تبلیغ امور دینی هستند و همچنین 226 نفر طلبه برادر تا پایه 9 در حوزه علمیه نمازی، 250 نفر طلبه برادر این شهرستان در حوزه علمیه قم و سایر حوزه ها به همراه 160 نفر طلبه خواهر در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی و بیش از سی نفر طلبه خواهر خویی در مدارس علمیه سایر شهرستان ها مشغول فراگیری علوم دینی هستند که وجود همدلی و هماهنگی میان مسؤولان و روحانیت خوی از نقاط قوت و برجسته این شهرستان به شمار می رود.

بزرگترین مدرسه علمیه در حال ساخت خوی نیازمند حمایت مردم و مسؤولان

مسؤول حوزه های علمیه خوی شورای روحانیت با ترکیب 5 نفر روحانی منتخب، صندوق قرض الحسنه مستقر در حوزه نمازی، تعاونی مسکن روحانیان خوی و طلاب قم، بسیج روحانیان و طلاب حوزه نمازی و همچنین بسیج طلاب خواهران مستقر در مدرسه الزهرا (س) را از جمله تشکل های فعال روحانیان و طلاب این شهرستان عنوان کرد.

وی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن فعالیت های علمی مدارس علمیه این شهرستان، آماری از وضعیت فعلی مدارس علمیه ارائه و بیان کرد: مدرسه نمازی شماره یک در چهار طبقه با زیر بنای 1800 متر مربع با سی حجره که با عنایت رهبرکبیر انقلاب اسلامی در سال 1359 تجدید بنا شده، مدرسه نمازی شماره دو با زیر بنای 450 متر مربع در سه طبقه و مدرسه الزهرا (س) خواهران با زیر بنای 1500 متر مربع در سه طبقه، از جمله مدارس علمیه فعال این شهرستان هستند که مدرسه علمیه جدید التأسیس با متراژ دوازده هزار متر مربع زمین، چهار هزار و 960 متر مربع مساحت زیر بنا، در چهار طبقه با 174 حجره و ظرفیت اسکان پانصد نفر به همراه تمامی امکانات جانبی، بزرگترین مدرسه علمیه درحال ساخت این شهرستان به شمار می رود که نیازمند حمایت و مساعدت مالی مردم و مسؤولان شهرستان است.

نمازجمعه، از پایه‏هاى اساسى در حفظ نظام

ولی نوروزی، رییس ستاد نمازجمعه شهرستان خوی دیگر سخنران این جلسه با اشاره به جمله معمار کبیر انقلاب مبنی بر اینکه « نمازجمعه از بزرگ‏ترین عنایات حق‏تعالى بر جمهورى اسلامى ایران است.» تصریح کرد: یکى از مهمترین عوامل حفظ ایمان و افزایش بصیرت در مردم، خطبه‏هاى ائمه جمعه و حضور معنوى مردم در صحنه نمازجمعه است که از پایه‏هاى اساسى در حفظ نظام اجتماعى به شمار می رود.

وی با تأکید به اهمیت نمازجمعه در اسلام به بیان روایتی از رسولخدا (ص) مبنی بر اینکه « هر کس ایمان دارد، در روز جمعه نباید نمازجمعه را فراموش کند.» اظهار داشت: در روایات مختلف ائمه اطهار (ع) ضرورت شرکت در نمازهای جمعه را مورد تأکید قرار داده اند به گونه ای که امیرمؤمنان(ع) دستور داده بود زندانیانى را که به خاطر قرض به زندان افتاده‏اند، روز جمعه یا روز عید، در نمازجمعه و یا نماز عید شرکت دهند و وقتى که نماز به اتمام رسید آنها را به زندانشان برگرداند، که نشان می دهد حتى زندانى هم نباید از نمازجمعه محروم شود.

اختصاص رتبه اول اخبار و خطبه های امام جمعه خوی در پایگاه اینترنتی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

رییس ستاد نمازجمعه خوی با قدردانی از اقدام شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در راه اندازی و فعال سازی پایگاه اینترنتی این شورا به آدرس www.imamtjome.com، به آمار مطالب و خطبه های نمازجمعه خوی در این پایگاه اینترنتی اشاره و بیان کرد: امام جمعه خوی با 391 خطبه با متن کامل، اعراب گذاری و پی نوشت مطالب رتبه اول در کشور را از کل آمار خطبه های مندرج در پایگاه اینترنتی شورا به خود اختصاص داده و همچنین با 942 خبر به همراه لینک اخبار درج شده، همچنین توانسته رتبه نخست اخبار پایگاه اینترنتی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه یادآور شد: اخبار امام جمعه خوی در بیش از بیست خبرگزاری و پایگاه خبری از جمله خبرگزاری های رسا، ایرنا، فارس، ایکنا، ایسنا، مهر، ایسکانیوز، حوزه نیوز، شبستان، برنا، آینده روشن، موج، آریا، شبکه خبر دانشجو، باشگاه خبرنگاران جوان و همچنین هفته های محلی ندای خوی، هفته نامه خوی و اورین منعکس می شود که اخبار امام جمعه خوی 6/13 درصد از کل اخبار پایگاه اینترنتی شورای سیاستگذاری را به خود اختصاص داده است.

رییس دانشکده علوم قرآنی خوی با بیان اینکه مقالات و سخنرانی های امام جمعه خوی به صورت منظم بلافاصه بعد از ایراد سخنرانی در پایگاه اینترنتی شورا درج می شود، اظهار کرد: تاکنون 164 سخنرانی و مقاله در بخش مطالب درج شده که این تعداد رتبه چهارم از کل مطالب مندرج در این پایگاه اینترنتی به شمار می رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود آمار مراجعات مردمی به دفتر امام جمعه در سال گذشته را هشت هزار و 396 نفر عنوان و بیان کرد: از این تعداد پنج هزار و 368 نفر با حجت الاسلام شکوری، امام جمعه خوی ملاقات کرده که چهار هزار و 627 نفر از آنها به ادارات و ارگان های دولتی معرفی شده اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد خوی با بیان اینکه بیشترین توجه امام جمعه و ستاد نمازجمعه خوی به کارهای علمی و پژوهشی معطوف است، اظهارداشت: همکاری جدی و مستمر با حوزه های علمیه نمازی برادران و الزهراء (س) خواهران، تدریس در دانشگاه ها و دانشکده های شهرستان، برگزاری کلاس های نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مهدویت و تفسیر موضوعی قرآن، تشکیل تریبون های آزاد و پرسش و پاسخ در حوزه و دانشگاه با محوریت پاسخگویی به شبهات و بررسی مشکلات جوانان بویژه دانشجویان، تشکیل جلسات مستمر با برادران و خواهران فرهنگی و مسؤولان آموزش و پرورش، حضور مستمر و ارائه راهکار برای ارتقاء سطح کیفی گروه معارف دانشگاه آزاد و همچنین تشکیل جلسات مرتب برای بانوان شاغل در ادارات و معلمان در خصوص بحث عفاف و حجاب را می توان از جمله فعالیت های علمی و فرهنگی امام جمعه و ستاد نمازجمعه خوی عنوان کرد.

راه بهشتی راه خدا بود

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور آخرین سخنران این نشست بود که در ابتدای سخنان خود با اشاره به هفته قوه قضائیه اظهار کرد : شهید بهشتی سند مظلومیت انقلاب اسلامی است که روش و منش او به وسعت یک ملت بود.

وی در ادامه افزود : شخصیت شهید بهشتی را باید در دانشگاه ها و رشته های مدیریتی تجزیه و تحلیل کرد چراکه این نخبه حوزه و دانشگاه، حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارد و به جرأت می توان گفت راه بهشتی راه خدا بود.

وی با اظهار خرسندی از گزارش مبسوط امام جمعه و رییس ستاد نمازجمعه خوی تصریح کرد : این شهرستان با سابقه و پیشینه فرهنگی و مذهبی خود و با بهره گیری از سرمایه های فرهنگی، در عرصه فرهنگ و دین، خوش درخشیده به گونه ای که آثار دیانت در چهره ظاهری شهر به خوبی قابل مشاهده است و می توان آغشته بودن فضای عمومی شهر به شعائر اسلامی را از جمله برکات فعالیت های فرهنگی انجام شده عنوان کرد.

آغاز نهضت مصلا سازی در 120 شهرستان کشور

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه از نهضت مصلی سازی در 120 شهرستان کشور خبر داد و بیان کرد: خدا را شاکریم که با همکاری ائمه جمعه و مسؤولان اکثر شهرستان ها، نهضت مصلی‌سازی در کشور شروع شده است.

وی با بیان این که مصلی‌ نماز جمعه خوی در شأن مردم با فرهنگ خوی نیست، تصریح کرد: در صورتی که زمین دیگری برای احداث مصلی توسط مسؤولان شهرستان تخصیص یابد، مهندسین را برای بررسی و تهیه نقشه مصلی اعزام می کنیم.

نماز جمعه، نماز حاکمیت اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در ادامه افزود: با توجه به رویکرد گسترش فرهنگ دینی در دولت دهم انتظار می‌رود مصلایی با امکانات مناسب در شهرستان خوی احداث شود چراکه ‌در شهرستان‌های ماکو، پلدشت، چایپار و چالدران ساخت مصلی کلید خورده است.

وی در ادامه نمازجمعه را نماز حاکمیت اسلامی عنوان و اظهار کرد: نمازهای جمعه در امنیت و اقتدار ملی نقش اساسی دارند و می توان یکی از بزرگ‌ترین رسالت‌های نمازجمعه را حضور دائمی مردم در صحنه‌های انقلاب عنوان کرد.

این مقام مسؤول در ادامه بیان داشت: حضور و حمایت مردم، پشتوانه نظام اسلامی است و این حضور گسترده بارها توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده و روز به روز بر اقتدار نظام جمهوری اسلامی می افزاید.

شاخص و معیار ولایت فقیه است

وی تصریح کرد: طبق رهنمودهای قرآن باید محور ولایت حفظ شود تا مردم بتوانند با محوریت ولی فقیه، خود را از فتنه‌های استکبار جهانی حفظ کنند چراکه محور، شاخص و معیار ولایت فقیه است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی خاطرنشان کرد: دشمنان و بدخواهان نظام با تمام قدرت درصدد ایجاد فتنه و اختلاف در کشور هستند که تنها با تکیه بر وحدت و همبستگی می‌توان در برابر فتنه‌گران ایستادگی کرد.

قائم مقام شورای فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود فرهنگ را غذای روح و جان انسان معرفی و بیان کرد: فرهنگ مادر تمدن‌ها است و پیشرفته‌ترین تمدن‌ها در دامن فرهنگ‌های متعالی و پیشرو، رشد یافته‌اند.

وی مولد بودن، پویایی و داشتن حالت تهاجمی در مقابله با سایر فرهنگ‌ها را از ویژگی‌های فرهنگ پیشرو عنوان و اظهار کرد: مسؤولین و مدیران باید در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه در تمامی عرصه‌ها برنامه‌ریزی کرده و از رویکرد فرهنگی دولت دهم در راستای بالابردن سطح فرهنگ عمومی جامعه به خوبی استفاده کنند.

قائم مقام شورای فرهنگ عمومی کشور در پایان سخنان خود با تأکید به نقش برجسته شوراهای فرهنگ عمومی بیان داشت: امروز در کشور ما پرداختن به مباحث فرهنگی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و لازم است از تمام فرصت ها در راستای بالابردن سطح فرهنگ عمومی جامعه استفاده شود.

گفتنی است، حجت الاسلام ابراهیمی معاون امور استان های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و حجت الاسلام فخری مسؤول دفتر شواری استان، ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را در این سفر همراهی می کردند که بعد از جلسه از سایت دفتر امام جمعه و کتابخانه شخصی امام جمعه خوی بازدید کردند./938/ز502/س

ارسال نظرات