۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۷۹۹۶۷
در قم؛

کتاب آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر نقد ‌شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی نقد کتاب آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر نوشته حجت الاسلام خسرو پناه از سلسله نشست‌های علمی نقد کتاب در قم برگزار ‌شد.
آسيب شناسي دين پژوهي معاصر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سلسله نشست‌های علمی نقد کتاب با موضوع آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر به همت مرکز همکاری‌های علمی و پژوهشی و مدیریت ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پیش از ظهر 13 تیرماه در قم برگزار شد.

در نشست علمی نقد کتاب آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر با تحلیل دین شناسی شریعتی، بازرگان و سروش، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه به عنوان نویسنده کتاب و حجت‌الاسلام محسن غرویان به عنوان منتقد حضور داشتند و دبیر علمی آن نیز برعهده حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی بود.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ابتدای این نشست علمی با بیان این‌که در کشور با جریان‌های دین‌پژوهی فکری و متنوعی روبرو هستیم با اشاره به سنتی بودن برخی جریان‌ها، اظهار داشت: هدف از طرح سنتی این است که در پاسخ به مسائل دنیای مدرن دغدغه چندانی ندارند و بیشتر در حفظ میراث گذشته تأکید دارند.

وی افزود: جریان‌ سنتی جریانی است که سعی می‌کند تنها به مسائل گذشته بپردازد و دغدغه پاسخ به این‌که دنیای مدرن چه پرسش‌های جدیدی را در عرصه فقه، کلام و تاریخ به ارمغان آورده، ندارد.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به جریان دوم، آن را دغدغه‌مند نسبت به دنیای مدرن و پرسش‌های آن دانست و گفت: اینان گروهی هستند که سعی می‌کنند دستاوردهای دنیای مدرن را اصالت داده و سنت را حذف کنند و یا استفاده کارکردی از آن ببرند.

وی روشنفکری سکولار یا الحادی را از دسته دوم دانست و ابراز داشت: در مقابل این گروه کسانی هستند که بر دین و سنت تأکید دارند و بر آسیب‌های دنیای مدرن واقف‌اند که از جمله این گروه‌ها می‌توان به جریان‌های سنت‌گرایی و تجدستیزی هایدگری در کشور اشاره کرد که طرفدار بسیاری دارد.

نویسنده کتاب آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر با اشاره به اعتقاد گروه سوم که به روشنفکری دینی از آن یاد می‌شود و معتقدند می‌توان بین سنت و مدرنیته جمع کرد، ادامه داد: اصطلاح اصلی روشنفکری دینی پس از انقلاب اسلامی مطرح شد، هرچند جریان روشنفکری دینی از سال 1330 به بعد در کشور ایران احیا شد و اولین گروه‌های روشنفکری در جهان اسلام نیز سیدجمال‌الدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده بودند.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت‌هایی مانند مهندس بازرگان، آیت‌الله طالقانی، دکتر سحابی و در فاصله نزدیکی شهید آیت‌الله مطهری روشنفکری دینی را با سبکی خاص مطرح کردند و دکتر شریعتی نسل دومی بود که این روش را از افرادی مانند بازرگان گرفت و دنبال کرد.

حجت‌الاسلام خسروپناه روشنفکری دینی را به دو شاخه اجتهادی و التقاطی تقسیم کرد و گفت:‌ روشنفکری دینی اجتهادی می‌خواهد بین سنت و مدرنیته ارتباط برقرار کند اما از سنت اجتهاد بهره می‌گیرد تا دچار تفسیر به رأی نشود.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام محسن غرویان از اساتید حوزه و دانشگاه با بیان این‌که آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر اثر بسیار ارزنده‌ و قابل توجهی است و جای آن در مجموعه نوشته‌هایی که به جریان‌شناسی فکری‌، فلسفی و مسائل اعتقادی حوزه دین می‌پردازد، خالی بوده است، به نقد آن پرداخت.

گفتنی است، آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر در شمارگان 2500 نسخه، 672 صفحه و بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. /920/پ202/ع

ارسال نظرات