برگزاری نشست «در محضر نهج البلاغه» در مدرسه علمیه غدیریه شیراز
فارس- نهمین نشست فرهنگی در محضر نهجالبلاغه مدرسه علمیه غدیریه شیراز با حضور جمعی از طلاب و اساتید برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، نهمین نشست فرهنگی در محضر نهجالبلاغه مدرسه علمیه غدیریه شیراز با حضور جمعی از طلاب و اساتید برگزار شد.
در این جلسه خانم استدلال استاد حوزه علمیه با اشاره به حکمت ۱۲۱ نهجالبلاغه گفت :امام علی(ع) در سخنی نورانی در این حکمت تفاوت میان اعمال ناپایدار دنیوی و اعمال نیک و پایدار الهی را یادآور شده و انسانها را به سنجش عاقبت رفتارهای خود فرا میخواند.
وی خاطرنشان کرد: امام علی علیه السلام در بیان کوتاه و پرمعنایی میفرماید: «شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ؛ عَمَلٌ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَتَبْقَى تَبِعَتُهُ، وَعَمَلٌ تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَيَبْقَى أَجْرُهُ».
این حدیث نشاندهنده دو مسیر روشن در زندگی انسان است؛ یکی مسیر گناه و هوسرانی که لذتی زودگذر دارد اما آثار زیانبار آن در دنیا و آخرت باقی میماند، و دیگری مسیر بندگی، تلاش و عمل صالح که هرچند با سختی همراه است، در نهایت پاداشی پایدار و جاودان برای انسان بهجا میگذارد.
استاد استدلال افزود: در این نگاه الهی، امیرالمؤمنین علیه السلام انسان را از گرفتار شدن در لذتهای موقتی برحذر داشته و بر آیندهنگری اخلاقی تأکید میکند، مثالهایی چون پناه بردن به شراب یا رفتارهای ناپسند، از نمودهای عملهایی هستند که لذتشان لحظهای است ولی آثارشان دیرپا و مخرب و در مقابل، بندگی خدا، جهاد با نفس و انجام وظایف دینی، هرچند ممکن است در آغاز دشوار بهنظر برسد، ولی ثمره آن آرامش، عزت و رضای الهی است.
این استاد اخلاق در ادامه تصریح کرد: حب مال، مقام و زیبایی انسان را از مسیر خارج و دچار غفلت می کند زیرا محبت به دنیا سرمنشاء همه خطاهاست در روایات ما هست که حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ این یک واقعیتی است. و اساس حب دنیا هم، ریشه حب دنیا هم حب نفس است که آن هم حب دنیاست و در روایتی دیگر می فرمایند:النَّاسُ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا ، مردم در خواباند و زمانی که بمیرند بیدار میشوند.
ارسال نظرات