۲۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۸۰۰۱۷۵

رونمایی از «رادیو پژوهش»

رونمایی از «رادیو پژوهش»
در اجلاس سراسری معاونین پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور، از «رادیو پژوهش» به‌عنوان یکی از دستاوردهای جدید معاونت پژوهش رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از «رادیو پژوهش» به‌عنوان یکی از برنامه‌ها و دستاوردهای جدید معاونت پژوهش در اجلاس سراسری معاونین پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور، رونمایی شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، در این مراسم در خصوص رسانه و لزوم بهره‌مندی از ابزار های نوین گفت: انسان معاصر انسانی است که زیست او بدون رسانه، زیستی ناقص و کم‌اثر است. امروز رسانه نقشی اساسی در بینش‌افزایی، جهت‌دهی به سوگیری‌ها، انگیزش‌ها، نظام انتخاب و تصمیم‌گیری انسان ایفا می‌کند و عملاً یکی از ارکان شکل‌دهی به سبک زندگی فردی و اجتماعی به شمار می‌آید.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، با اشاره به مفهوم «محصولات فرهنگی» تأکید کرد: این محصولات، برون‌داد یک نظام کلان تولید، توزیع و مصرف داده هستند و هرچه جوامع بیشتر با فناوری‌های قدرتمند ارتباطات و اطلاعات درگیر شده‌اند، دامنه اثرگذاری رسانه‌ها بر زندگی عمومی، شخصی و حرفه‌ای انسان‌ها افزایش یافته است. از این‌رو، امروزه مراکز بزرگ آموزش عالی در سطح جهان تلاش می‌کنند سهم مؤثری در فضای رسانه برای خود طراحی کنند که نمود آن، شکل‌گیری شبکه‌ها و کانال‌های تلویزیونی و رادیویی وابسته به نهادهای علمی است.
 
وی در ادامه با تبیین جایگاه علم در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، تأکید کرد: در نگاه اسلامی، دانش و علم دارای ارزش ذاتی است؛ تا آنجا که در مهم‌ترین منابع حدیثی شیعه، همچون کتاب شریف «کافی»، مباحث علم، علم‌اندوزی و جایگاه عالم در آغاز ساختار کتاب قرار گرفته است. همچنین قرآن کریم به‌عنوان وحی الهی، انسان را به تفکر، تعقل، تفقه و زیست مبتنی بر فهم عمیق دعوت می‌کند؛ مسیری که طی قرون متمادی، پایه‌های تمدن اسلامی را شکل داده و حتی اندیشمندان منصف غیرمسلمان نیز به پیشگامی مسلمانان در سده‌هایی از تاریخ علم در حوزه‌های مختلف طبیعی، انسانی و الهی اذعان کرده‌اند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در بخش دیگری از این مراسم، نگاه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران به پژوهش از دو منظر تبیین کرد و گفت: نخست، نقش پژوهش در تعمیق فرآیند تحصیل و ارتقای اثربخشی آموزش که بلوغ علمی طلاب، به‌ویژه در سطوح عالی و تحصیلات تکمیلی، بدون تجربه زیسته در میدان تحقیق و پژوهش محقق نخواهد شد. دوم، خودِ تولید دانش به‌عنوان یکی از زیباترین و شیرین‌ترین ثمرات نظام تعلیم و تربیت اسلامی مورد توجه قرار گرفت.
 
تأکید بر نقش راهبردی پژوهش و دیپلماسی فرهنگی بانوان در تحقق اهداف حوزه علمیه خواهران
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده در ادامه با اشاره به نقش خواهران فاضل، فرهیخته و پرورش‌یافته در مکتب اهل‌بیت(ع)، تصریح کرد: هدف، انحصار تولید دانش در حوزه‌های علمیه نیست، اما امید آن است که بانوان عالمه و رشد‌یافته حوزه‌های علمیه خواهران، به‌عنوان بازیگران اصلی و اثرگذار در میدان تولید علم و پژوهش دینی نقش‌آفرینی کنند.
 
وی با بیان اینکه پژوهش برای حوزه علمیه خواهران هم موضوعیت و هم طریقیت دارد، افزود: از یک‌سو، بدون پژوهش، گره‌های کور زندگی معاصر و مطالبات نوین اجتماعی گشوده نخواهد شد و حرکت در مرز دانش برای پاسخ‌گویی دینی به نیازهای روز، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ و از سوی دیگر، تجربه زیسته پژوهش، شرط بلوغ علمی و نشانه موفقیت واقعی در پایان یک دوره تحصیلی به شمار می‌آید.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در پایان، بر لزوم سرمایه‌گذاری بنیادین، گسترده و هدفمند در عرصه پژوهش تأکید و تصریح کرد: تمرکز، انگیزه و علاقه‌مندی بانوان فرهیخته حوزه‌های علمیه خواهران، ظرفیتی ارزشمند و فرصت‌ساز برای تحقق جهش پژوهشی و حرکت رو به جلو در این عرصه است.
ارسال نظرات