۲۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۸۰۶۲۴
آیت الله شبستری:

آذربایجان در ابعاد فرهنگی و حماسی جزء اولین‌ها است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز با بیان این که خطه آذربایجان همواره در طول تاریخ نقشی حیاتی در مناسبات مختلف ایفا کرده‌ است، گفت: آذربایجان در ابعاد فرهنگی و حماسی جزء اولین‌ها است.
آذربایجان در ابعاد فرهنگی و حماسی جزء اولین‌ها است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت ‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی شب گذشته در آیین ثبت ملی قالی آذربایجان اظهار داشت: فرش آذربایجان و تبریز از نظر زیبایی، استحکام، رنگ و نقشه از تمام فرش‌ها سبقت گرفته و جزو زیباترین آثار هنری به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اهمیت ثبت فرش آذربایجان در فهرست آثار ملی گفت: تبریز به عنوان شهر اولین ها، همواره خاستگاه بسیاری از مکاتب و هنرها بوده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به تاریخ فقه و فقاهت در آذربایجان و تبریز افزود: نام تبریز به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع نیز سال گذشته با حضور رئیس جمهور به ثبت رسید.

آیت الله شبستری با اشاره به نقش رزمندگان آذربایجان در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: آذربایجان در ابعاد فرهنگی و حماسی نیز جزو اولین ها بوده، چنان‌که در هشت سال دفاع مقدس لشکر عاشورا از خط شکن های جنگ تحمیلی بود.

امام جمعه تبریز با تشریح فتنه انگیزی دشمنان در منطقه آذربایجان گفت: آذربایجان جزء لاینفک ایران بزرگ بوده و به فضل پروردگار تا ظهور منجی بشریت نیز خواهد ماند.

همچنین احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی اظهار داشت: خطه آذربایجان همواره در طول تاریخ نقشی حیاتی در مناسبات مختلف ایفا کرده‌ است، تاکید دکتر احمدی‌نژاد به نقش برجسته آذربایجان و اینکه پاسخ نظام سلطه را آذربایجان به تنهایی می‌تواند بدهد، حکایت از توجه رئیس جمهوری به جایگاه و تاریخ مردمان این خطه دارد.

بیگی با تاکید بر اینکه آذربایجان می‌تواند الگویی برای سایر استان‌های کشور باشد، تاکید کرد: در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر برجسته کردن نقش آذربایجان، موضوع ثبت ملی فرش آذربایجان اقدامی بسیار ارزشمند و قابل تحسین است.

استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: فرش آذربایجان به عنوان شناسنامه این خطه سند افتخاری است که از سالیان گذشته به جا مانده و امروز نیز تداوم دارد.

همچنین مسعود علویان ‌صدر، معاون و حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: فرش زائیده ذوق و سلیقه ایرانی‌ها و آذربایجانی‌ها‌ست و ذوق مردمان ایران زمین در جهان مبتکر این هنر صنعت بوده‌اند.

وی ادامه داد: فرش عکس‌العمل یک ملت در آیینه زمان و نخستین خواستگاه فرش ایران است و شکوه این ابتکار متعلق به هنرمندان آذربایجانی است.

علویان‌صدر با بین اینکه فرش ریشه در تاریخ دارد، تاکید کرد: فرش در حال زندگی می‌کند و در آینده بر می‌نهد، فرش دانش هماهنگ شدن با محیط است.

وی افزود: انسان‌ها به واسطه ارزش‌های انسانی و درک صحیح معنوی از عنصری که ما آن را بی ‌روح می‌شناسیم، می ‌تواند به کالبد بی‌جان روح دهد.

علویان‌صدر تاکید کرد: فرش همواره با آموزه‌های اسلامی عجین بوده است، چرا که در آن روح دیانت به منصه ظهور رسیده، فرش تجلی مساوات و عدل است./935/پ202/س
ارسال نظرات