۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۸۰۷۷۳
استاد حوزه علمیه:

صحیفه سجادیه معارفی از حاملان عرش است

خبرگزاری رسا ـ‌ استاد حوزه علمیه گفت: صحیفه سجادیه معارفی را بیان می کند که امام سجاد(ع) وارث آن از حاملان عرش الهی است.
معمار منتظرين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دومین روز از همایش باران رحمت با موضوع «سیری در صحیفه سجادیه»، در تالار بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام معمارمنتظرین، مدرس حوزه و دانشگاه، در این همایش وجود پاک اهل بیت(ع) را عنایتی از جانب خداوند متعال به عالم دانست و گفت: حاملان عرش به هشت تن از اهل بیت(ع) تعبیر شده اند؛ چهارتن از اولین آنان حضرات نوح، ابراهیم، موسی وعیسی هستند و چهار نفرآخر حضرت محمد(ص) وامام علی، امام حسن و امام حسین(ع) است.

این استاد حوزه علمیه ابراز داشت: عرش به معنای علم الهی است و در قرآن و روایات با این مضمون آمده است.

حجت الاسلام معمار منتظرین تصریح کرد: زیارت وارث بدین جهت در شأن امام حسین(ع) بیان شده است که ایشان هشتمین نفر از حاملان عرش و وارث علوم هفت نفر قبل از خود از اولین تا آخرین آنان است .

وی به نقل از کتاب محاسن برقی بیان داشت: در این کتاب می خوانیم هر فردی اراده کند تا به علوم حاملان عرش دست یابد، باید علوم قرآن را بشکافد، زیرا سرچشمه تمام علوم از قرآن است و حقیقت قرآن قلب امام حسین است که در کربلا به صورت قرآن ورق، ورق تنزیل شد.

حجت الاسلام معمارمنتظرین با بیان اینکه همه علوم قرآن در شب قدر بر قلب پیامبرخاتم(ص) نازل است، اظهار داشت: به نص صریح قرآن همه الفاظ قرآن از جانب خداوند متعال است و حقایق آن در طی 23 سال به صورت تدریجی نازل شده است؛ و همه علوم آن اعم از علوم نبوی،علوی وحسنی به سیدالشهداء ارث رسیده است.

این استاد حوزه با بیان اینکه با شهادت امام حسین(ع) همه علوم قران به صورت یک جا در اختیار امام سجاد(ع) قرار گرفت و امام(ع) قرآن نازله را با دعای خود تا عرش الهی بالا برده است، گفت:صحیفه سجادیه نیز تصعید کلام طیب الهی است و تمام ادعیه آن کلمات نازله قرآن را به عرش الهی صاعد کرده است.

وی اشاره کرد: از امام صادق(ع) پرسیدند تلاوت قرآن افضل است یا دعا؟ حضرت فرمودند قرآن فضل است و دعا افضل از قرآن.

حجت الاسلام معمار منتظرین یادآور شد: وجود مقدس رسول خدا(ص) و امام صادق(ع) هیچ گاه با تمام عقلشان با خلق خدا سخن نگفته اند و فقط در مواقع دعا چون مخاطب آن ها خداوند است با تمام عقل با پروردگار خود به راز ونیاز پرداخته اند.

وی افزود: احادیثی که از اهل بیت پیامبر(ع) برای خلق خدا بیان شده است از تمام عقل(علوم) اهل بیت نیست و کسی نمی تواند از این طریق تمام علوم را استخراج کند./968/پ202/ص
ارسال نظرات