۲۶ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۸۱۰۴۷
امام جمعه جلفا:

امام چهارم پاسخگوی نیاز معنوی شیعیان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه بین المللی جلفا گفت: امام سجاد(ع) با درایتی خاص و کم نظیر توانستند در عین خفقان بنی امیه به نیازهای معنوی جامعه اسلامی پاسخ گویند.
حجت الاسلام انتظاري، امام جمعه جلفا


حجت الاسلام علی انتظاری، عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که امام سجاد(ع) یکی از حساس ترین و شکننده ترین دوره های اسلامی را به مدت 34 سال رهبری کردند، اظهار داشت: متأسفانه برخی مداحان و سخنرانان تصویری بیمار گونه، مریض و ناتوان از آن امام همام به تصویر کشیده اند، در حالی که آن حضرت مرجع هزاران مسلمان دلسوخته و پریشان از شهادت امم حسین(ع) بودند و در حقیقت عالم اسلام پس از واقعه کربلا جایگاه خاندان اهل بیت در نزد مردم روشن شد.

وی خاطر نشان کرد: آن حضرت با درایتی خاص و کم نظیر توانستند در عین خفقان وحشتناک بنی امیه به نیازهای معنوی جامعه اسلامی پاسخ گویند و در مدت چهار دهه، بیانات اعتقادی اسلامی و شیعی را مستحکم سازند و یادگار ارزشمند ایشان یعنی صحیفه سجادیه سند محکم اعتقادی، اخلاقی و عرفان اسلامی است.

امام جمعه جلفا تأکید کرد: امام سجاد(ع) در جای جای صحیفه سجادیه با ذکر صلوات این کتاب ارزشمند را عطر آگین ساختند و صلوات رایج امروز نیز در میان مسلمین خصوصاً شیعیان همان صلوات مورد تایید ایشان است.

وی لطافت دعا، شیوایی کلام و اوج عرفان راستین را در صحیفه سجادیه دانست و گفت: اگر این کتاب ارزشمند در جهان معرفی شود، میلیون ها قلب سلیم از سراسر جهان شیفته آن خواهند شد، این اثر ارزشمند در همان سال های نخست نگارش از سوی امام سجاد(ع) که در مدت امامت ایشان تالیف شده به عنوان گنجی ارزشمند شناخته می شد، چنانچه در ادعیه مندرج در این کتاب به صورت مخفی و در صندوق های گرانبها نزد شیعیان خاص نگهداری می شد.

مدیر حوزه علمیه بین المللی جلفا به نام‌های مختلف صحیفه سجادیه و تعابیر به کار رفته در مورد آن اشاره کرد و گفت: نامیدن زبور آل محمد و یا انجیل اهل بیت(ع) در واقع نه تعارف، بلکه واقعیاتی انکار ناپذیر هستند و نوع مناسبت های به کار رفته در آن با برخی مناجات های حضرت مسیح تشابه معنایی فراوان دارد.

وی به سندیت قاطع صحیفه سجادیه در مقایسه با کتب دیگر شیعی اشاره کرد و افزود: متکلمان و عالمان علم رجال در مورد اینکه این ادعیه از سوی امام سجاد(ع) صادر شده است؛ هیچ شکی ندارند و اصولاً با توجه به سیر تاریخی و علل رخ دادن تحریفات در کتب اسلامی این کتاب ارزشمندتر نمی توانسته تحریف شود، افزون بر این‌که سیر نگارشی آن یکسان و ار ادبیات خاصی پیروی می‌کند.

حجت الاسلام انتظاری اخلاق و عرفان ناب محمدی(ص) را در صحیفه سجادیه متجلی دانست و گفت: با توجه به رشد گرایش به معنویات در میان جوانان ترویج مطالب ارزشمند صحیفه سجادیه می‌تواند این عطش روز افزون را سیراب کند./935/ت302/س

ارسال نظرات