۲۸ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۸۱۲۳۵
عضو خبرگان رهبری:

پویایی فرهنگ شیعه برگرفته از فرهنگ انتظار‌ است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بجنورد گفت: پویایی و سرزندگی فرهنگ شیعه نشأت گرفته از انتظار آنان برای ظهور مهدی موعود(عج) است.
آيت الله حبيب الله مهمان نواز امام جمعه بجنورد 
آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری‌، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان‌، با اشاره به تأثیر‌ یازده قرن انتظار در فرهنگ شیعی‌ اظهارداشت: بهترین تأثیر این انتظار تمسک به ولایت ائمه اطهار(ع) بوده ‌است و هر جمعه که منتظران حضرت به امید ظهور دست به دعای فرج برمی‌دارند، همین تمسک و توسل است که سبب رشد، بالندگی و حیات فرهنگ شیعی می‌شود.

وی به ویژگی‌های بارز دوران انتظار اشاره کرد و افزود: شیعیان خاص در این دوران با کلمه مبارک صبر توانستند با اعتقادی راسخ در طول دوران غیبت زندگی کنند، هرچند این دوران با مشقت و سختی توأم بوده، اما اعتقاد به رجعت و پاداش اخروی آنان را مقاوم‌تر کرده و آن‌ها توانسته‌اند در برابر ناملایمات مقاومت کنند.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام همواره به دنبال تضعیف باورهای دینی مردم بوده اند و از این راه سعی در نفوذ و تسلط بر جوامع شیعی دارند که برگزاری جشن‌های نیمه شعبان می‌تواند نقطه یأسی برای ادامه تهاجمات آنها به فرهنگ و اعتقادات مردم باشد‌.

آیت الله مهمان نواز، صبر و اعتقاد محکم در ایمان به ظهور حضرت مهدی(عج) را از ضروریات این دوران برشمرد و اعلام کرد: آمادگی اقوام، ملل و مذاهب برای ظهور منجی مسأله دیگری است که باید به آن توجه کرد و امام زمان(عج) به عنوان منجی‌ بشر، با ظلم و جور ستمکاران مبارزه خواهد کرد.

امام جمعه بجنورد با اشاره به تعریف واژه ظهور، آن را آشکار‌شدن دعوت حضرت مهدی(عج) به دستور خداوند تبارک و تعالی دانست و اضافه کرد: در سوره مبارکه «قصص» خداوند می‌فرماید‌ «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» که اشاره به ظهور حضرت مهدی(عج) دارد.

وی معنای ظهور را آغاز دعوت علنی مکتب اهل بیت(ع) بعد از همه فعالیت‌های پنهانی عنوان کرد و یادآور شد: آغاز حکومت ائمه اطهار(ع) در سراسر جهان، شمه‌ای از بروز بهشت زمینی در قبل از آغاز بهشت حقیقی است./966/ت302/س

ارسال نظرات