۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۸۱۴۰۷
آیت الله سبحانی:

ارتداد نوعی تجاوز بر حقوق عمومی است/ هیچ حکومتی اجازه توطئه بر ضد خود را نمی دهد

خبرگزاری رسا - حضرت آیت الله جعفر سبحانی گفت: فساد دنیا غالباً زیر سر یهود است و ارتداد در زمان پیامبر برنامه‌ یهود بوده و در واقع یک ترفند یهودی است و پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم جلوی آن را گرفت.
آيت الله سبحاني آيت الله سبحاني آيت الله سبحاني آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید روز گذشته در ادامه سلسله مباحث کلام اسلامی در مدرسه عالی نواب مشهد به بحث مرتد پرداخت و با اشاره به موادی از اعلامیه جهانی سازمان ملل، به تجزیه و تحلیل درباره مجازات مرتد با استناد به آیه 256 سوره بقره «لا اکراه فی الدین» پرداخت و گفت: برای نتیجه‌گیری درباره این مسئله به پنج مقدمه نیاز است. اول این که در اسلام آزادی فراوان بوده و با مراجعه به کتب طهارت و دیات متوجه خواهید شد که در آیین اسلام برای مسلمان و غیر‌مسلمان آزادی‌های فراوانی از جمله: آزادی در کسب و پیشه، بیع، اجاره‌ها، نکاح، طلاق و... وجود داشته و اصولا در فقه اسلامی بشر تحت قانون است و اگر اسلام بشر را تحت قانون در آورد، معنی آن سلب اختیار نیست.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که همه قوانین در اسلام محترم است و بشر در زندگی خود اختیار دارد گفت: اما اسلام محرماتی را برای جلوگیری از عوامل مخرب قرارداده از جمله ممنوع بودن شراب به خاطر این که با عقل بشر در تضاد است، قمار چون سبب عداوت و دشمنی می‌‌شود، غیبت حرام است به جهت این‌که آبروی دیگران می‌‌ریزد. در اسلام فقط محرمات دست انسان را بسته است چون این محرمات باعث بدبختی فرد و اجتماع بوده و با سعادت بشر در تضاد هستند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این مطلب که در امور ظاهری فشار تأثیر گذار است افزود: در امور باطنی فشار هیچ گونه تأثیری نمی‌تواند داشته باشد و در امور عقیدتی اصلاً تسلیم‌پذیری از روی فشار نیست چون پذیرش عقیده تصدیق است و تصدیق بستگی بر یک رشته مقدماتی دارد که تا مقدمات آن نباشد انسان نمی‌تواند نتیجه را بپذیرد، بنابراین انبیا و اولیا که عقلای عالمند آمده‌اند تا عقل بشر را تکمیل کنند و جهاد در دین نیز برای رفع موانع است تا مردم بتوانند آزادانه منطق اسلام را بشنوند.
 
مدرس خارج اصول حوزه علمیه قم اظهار داشت: ابزار پیشرفت اسلام تبلیغ بوده است و اگر در آن جهاد ابتدایی و دفاعی وجود داشته است، برای رفع موانعی که سبب پیشرفت اسلام بوده، می‌باشد و اسلام از قدرت منطق و استدلال استفاده کرده و به خاطر مطابقت آن با فطرت در جهان منتشر شده است و اساس پیشرفت اسلام سوره نحل آیه 125 « ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ» است و جذابیت اسلام فوق‌العاده مؤثر بوده و البته باید موانع از بین برود تا منطق مؤثر واقع شود.

وی با بیان این که تفتیش در عقاید ممنوع است تصریح کرد: تفتیش عقاید فقط در غرب مخصوص پاپ‌ها بوده و ابداً در اسلام نیست و به روایتی در سنن ابی‌داوود، اشاره کرده که شخصی به حضرت رسول(ص) عرض کرد: که این آدم می‌‌گوید (لا اله الا الله) و تصدیق به رسالت شما دارد و حرف آن دروغ است، شما این را بازرسی کنید که پیامبر در جوابش گفت: من نیامده‌ام قلوب را متفرق کنم و همین مقداری که اقرار به اسلام کرد پذیرا است. البته پاپ‌ها این کار را انجام دادند و ضررها متوجه آنها شد که یکی انقلاب کبیر فرانسه برای کسب آزادی در مقابل تفتیش عقاید بود که علیه پاپ‌ها شکل گرفت.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم ابراز کرد: هیچ نظامی، خواه نظام الحادی یا دینی، توطئه را نمی‌پذیرند و اگر متوجه شوند که در داخل کشور کسانی هستند که می‌‌خواهند علیه نظام توطئه کنند، در مقابل آن عکس العمل نشان خواهند داد و ما نباید آزادی را در آن حدی اجازه بدهیم که حتی علیه خودمان قیام کنند و ما را از بین ببرند، هیچ عاقلی این کار را قبول نمی‌کند، در تمام دنیا از جمله نظام‌های الحادی و اسلامی، آزادی برایش حدودی تعریف شده است و اسلام بر اساس کتاب و سنت و وابستگی به عالم غیب است و انسان آزاد هست هر کار می خواهد انجام دهد؛ اما اگر کاری کند که توطئه علیه نظام باشد و آن را تضعیف کند این اصلاً قابل قبول نیست.

وی ارتداد را نوعی توطئه بر نظام اسلامی دانست و با ذکر این مطلب اظهار داشت: در نظام‌های الحادی ارتداد کوچکترین اثری در نظام ندارد و هر مسلمانی کافر بشود به نظام الحادی صدمه نمی‌زند، چون اساس نظام در آنجا دین و مذهب نیست؛ امّا اگر نظام بر اساس دین و مذهب باشد و اکثریت مردم متدین باشند، اگر یک فردی مرتد شد و سکوت اختیارکرد کسی به او کاری ندارد؛ اگر هم مذاکره کرد و تظاهر نکرد کسی به او کاری ندارد؛ اما اگر این آدم تبلیغ کند و در واقع تبلیغ او بر علیه نظام باشد با آن طبق موازین اسلامی برخورد خواهد شد، چون نظام ما بر اثر عقیده به خدا و پیغمبر خاتم و تشیع است و هیچ نظامی توطئه بر علیه خود را پذیرا نیست.

این مرجع عالیقدر گفت: فساد دنیا غالباً زیر سر یهود است و در زمان پیغمبر هم چنین بود و ارتداد در زمان پیغمبر برنامه‌ی یهود بوده و ارتداد یک ترفند یهودی است و پیغمبر اکرم(ص) جلوی آن را گرفت.

آیت الله سبحانی با اشاره به این که در تمام دنیا آزادی محترم است و زیباترین واژه برای بشر، واژه‌ی آزادی است تصریح کرد: اما از همین کلمه آزادی بر ضد آزادی بیش از هر عاملی استفاده شده است و آزادی به شرط این که به حقوق عمومی دیگران تجاوز نشود خوب است و این شرط را همه پذیرفتند و ارتداد نوعی تجاوز بر حقوق عمومی است چون عموم، آزادی نظام اسلامی را پذیرفته‌اند و انسان مرتد با تبلیغات در حقیقت افکار عمومی را تضعیف می‌کند.

وی ابراز کرد: تفاوتی که ما با غرب در آزادی داریم غرب برای آن یک شرط قائل بوده که به حقوق عمومی تجاوز نکنید ولی اسلام می‌گوید نه‌تنها به حقوق دیگران بلکه از نفس خودت هم سلب سعادت نباید صورت بپذیرد.

این استاد حوزه علمیه قم اشاره کرد: در تمام جهان مصالح جامعه بر مصلحت فرد مقدم بوده و این یک مسئله عمومی است و مرتد در حقیقت در کشور ما حکم جاسوس را دارد و اگر انسان مرتد به دنبال یک دین کامل برود حرفی نیست، اما اگر دنبال آیین زرتشت که در مقابل آتش سجده می‌کنند و یا به دنبال دین مسیح که حضرت مسیح را خدا می‌دانند برود اسلام اجازه به چنین انسانی نمی دهد که به دنبال آیین‌های واپس‌گرایی برود و آن راتجویز کند.

این مرجع عالیقدر در پایان با اشاره به این مطلب که در این دوره زمانی بسیاری از ارتداد‌ها سیاسی و پولی بوده است تأکید کرد: کسانی هستند که در حقیقت استعمارگر اند که شبکه‌هایی دارند که از طریق آن به جوانان و دختران پول می دهند که شما از اسلام برگردید و به آیین مسیح گرایش پیدا کنید این‌ها همه یک نوع ارتداد سیاسی است تا بتوانند از این طریق به منافع مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند و در داخل کشور یک هسته مخالف درست کنند و الان در جریان زاهدان رسانه‌های خارجی دامن می‌زنند به مسئله اختلاف بین شیعه و سنی و درحقیقت به دنبال مقصود مورد نظر خود در اهداف سیاسی می‌باشند تا آتش دیگری روشن کنند./932/پ202/ج

ارسال نظرات