۰۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۸۱۵۴۶
رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان:

فرهنگ دفاع مقدس باید به عنوان فرهنگ عمومی جامعه نهاینه شود

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان گفت: فرهنگ دفاع مقدس باید به عنوان فرهنگ عمومی جامعه نهاینه شود.
بنياد حفظ آثار
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، سرهنگ رسول جلایی، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، امروز در نشست خبری نخستین جشنواره رسانه و دفاع مقدس گیلان، با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره رسانه و دفاع مقدس، همزمان با سی امین سالگرد دفاع مقدس در گیلان، اظهار کرد: این جشنواره از اول تیر ماه سال جاری با همایش گرامیداشت شهدای عملیات نصر چهار آغاز شده و تا پایان بهمن، همزمان با سالروز گرامیداشت شهدای عملیات کربلای پنج، ادامه خواهد داشت.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، زمان جشنواره رسانه و دفاع مقدس گیلان را هشت ماه اعلام و گفت: رسانه ها و مطبوعات استان باید مطالب منتشر شده خود تا بهمن ماه سال جاری را در حوزه دفاع مقدس، به بنیاد حفظ آثار استان ارسال کنند.

وی به موضوعات این جشنواره اشاره و بیان کرد: گفت و‌گوی ویژه با فرماندهان، رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده های آنان و خانواده معظم شهدا، آثار پژوهشی، تحقیق و مستند در حوزه دفاع مقدس گیلان، چاپ زندگی نامه، وصیت نامه، دست نوشته و هرگونه آثار به جامانده از شهدای گیلان می تواند در جشنواره شرکت داده شود.

جلایی یادآور شد: شعر، داستان و متن ادبی، معرفی آثار ادبی، هنری، کتب و نشریات تولید شده مرتبط با دفاع مقدس گیلان، چاپ خاطرات کوتاه و بلند رزمندگان گیلانی از دفاع مقدس و پوشش اخبار و اطلاعیه های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان را از دیگر محورهای برگزاری این جشنواره است.

وی ارائه ظرفیت های دفاع مقدس را نیازمند رجوع حوزه های مرتبط با دفاع مقدس به رسانه ها دانست و گفت: یکی از مشکلات موجود در حوزه دفاع مقدس گیلان، نبود روزنامه در آن دوران بوده است.

رییس بنیاد حفظ آثار گیلان با اشاره به فقر منابع تحقیقی و آرشیوی مربوط به دفاع مقدس در گیلان، گفت: اگر در سال های دفاع مقدس رسانه ها و مطبوعات داخلی کافی در گیلان داشتیم، بسیاری از جلوه های زیبای دفاع مقدس و مورد نیاز پژوهشگران در قالب کارهای آرشیوی قابل ارائه بود.

جلایی از نگاه مناسبتی رسانه های داخلی به وقایع انتقاد کرد و گفت: نهاینه کردن فرهنگ دفاع مقدس به عنوان فرهنگ عمومی جامعه را یکی از کاردکردها و اهداف برپایی جشنواره رسانه و دفاع مقدس گیلان است.

وی اذعان داشت: یکی از محدودیت های امروز برای عدم درک کامل دفاع مقدس این است که رسانه ما به دنبال همه آدم های پدید آوردنده دفاع مقدس نیست و به مصاحبه با فرماندهان بسنده می کند.

جلایی اضافه کرد: دروان دفاع مقدس شاهد اعزام 50 هزار نیروی بسیجی علاوه بر سربازان وظیفه به جبهه های جنگ بوده که به نقش این عناصر تاثیر گذار در فضای رسانه ای کشور توجه چندانی نشده است.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با اشاره به سالگرد پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ تحمیلی اظهار داشت: پایان جنگ تحمیلی برای دو طرف درگیر با سه گزینه پیروزی ایران، پیروزی عراق و دخالت نهادهای بین المللی قابل تصور بود.

وی تاکید کرد: ملاک های ایران برای پذیرش قطعنامه شناسایی متجاوز، عقب نشینی عراق به مرزهای بین المللی و دریافت غرامت بود.

جلایی در پایان درباره دریافت غرامت از دولت عراق، تصریح کرد: عراق در وضعیت مناسبی نیست و مردم ایران نمی خواهند با دریافت غرامت از ملت مظلوم عراق این اندیشه به وجود آید که ایران به دنبال تنبیه تاریخی عراق است./950/پ201/ص
ارسال نظرات