۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۸۱۸۰۰
تحلیل گر نشانه شناسی انیمیشن:

تولید انیمیشن نیازمند شناخت کافی از نشانه هاست

خبرگزاری رسا ـ یک تحلیل گر انیمیشن گفت: گام نهادن به وادی انیمیشن، نیازمند شناخت و داشتن اطلاعات کافی درباره انواع نشانه هاست تا از این طریق بتوان واقعیت ها را در قالب تصویربه نمایش گذاشت.
تولید انیمیشن نیازمند شناخت کافی از نشانه هاست تولید انیمیشن نیازمند شناخت کافی از نشانه هاست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، یاسر آیین، تحلیل گر نشانه شناسی انیمیشن روز گذشته در جلسه اکران دومین اثر انیمیشن کوتاه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نگارخانه اشراق مشهد گفت: نشانه ها سه نوع هستند که شامل نمادهای قراردادی، شمایل ها و آیکون می شوند.

وی با بیان این که تصاویر ساده ای که در ذهن ما تداعی می شود انعکاسی از واقعیت های جامعه است تصریح کرد: زمانی که شمایل ها به واقعیت های جامعه نزدیک می شود، می توان پیچیده ترین مطالب را در قالب نشانه ها به نمایش گذاشت وبه مخاطب ارائه داد.

آیین بیان داشت: قدم نهادن در وادی انیمیشن، نیازمند شناخت و داشتن اطلاعات کافی درباره انواع نشانه هاست تا از این طریق بتوان واقعیت ها را در قالب تصویربه نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: به تصویرکشیدن واقعیت ها با نماد ها ونزدیک شدن نماد ها به واقعیت ها یکی از مهم ترین ارکانی است که باید در تولید انیمیشن به آن توجه داشت.آیین درباره استفاده نکردن از استوری بورد(نقاشی هرپلان) در انیمیشن لگوها نیز گفت: از لحاظ تکنیکی این مسأله یکی از قوت های این انیمیشن محسوب می شود. اما از نظر معنایی نتواسته کمکی به فیلم داشته باشد.

وی تصریح کرد: از قاب بندی ها وتصاویر "پن و تراولینگی"، بسیار هوشمندانه در این انیمیشن استفاده شده است. رشد کیفی قابندی ها را درانیمیشن لگوها نسبت به نخستین اثر انیمیشن ساخته شده در دفترتبلیغات به خوبی می توان مشاهده کرد.

این تحلیل گر انیمیشن بابیان اینکه در نور پردازی ها، سایه ها به خوبی به تصویر کشیده شده اند،افزود: هرچند به نظر می رسد که موسیقی بکار رفته در این انیمیشن کودکانه است اما به خوبی توانسته به فضاسازی انیمیشن کمک کند.وی خاطرنشان کرد: وقتی از زبان بین اللملی نشانه ها درانیمیشن استفاده می شود، دیگر نباید از دیالوگ استفاده کرد ولی ما درانیمیشن لگوها در چند بخش دیالوگ های فارسی داریم.
 
در ادامه این جلسه سهیل صادقی کارگردان، نویسنده و انیماتور لگوها درباره این اثر گفت: تمام سعی من در ساخت یک انیمیشن ساده این بود که تکنیک برمحتوا قالب نشود. چرا که با روش های ساده می توان محتوای پرباری را به مخاطب ارائه داد.وی افزود: علت این که در ساخت این انیمیشن از لگوهای هم شکل استفاده شده بود، این است که می خواستیم نشان بدهیم همه انسان با هر رنگ، زبان و ملیتی یکسان هستند.
 
صادقی خاطر نشان کرد: پس از آن که 50 درصد از این انیمیشن درهشت ساعت تولید شد؛ همکاران دیگری به این مجموعه اضافه شده و ما را در ساخت آن یاری کردند.

وی ادامه داد: این انیمیشن به مدت پنج دقیقه و30 ثانیه با موضوع تقابل حق وباطل و ظلم ستیزی در فضایی فانتزی و امروزی در مدت زمان دو ماه ساخته شده است.گفتنی است استاد محمد رضا صولتی،گویندگی، مجید داوودی، صداگذاری، محمد جواد قاسم پور، تدوین و سهیل صادقی نویسندگی و ساخت این انیمیشن را بر عهده داشته اند./930/پ202/ص
ارسال نظرات