۰۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۸۱۹۹۶
ظهور آغازی دوباره(46):

پژوهشگر عرصه مهدویت: اقبال آزادانه بشر در پذیرش منجی فراهم می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در عصر ظهور، شاهد اقبال آزادانه همگان به پذیرش حکومت دینی امام عصر(عج) هستیم.
امام مهدي عج
حجت الاسلام محمدی منفرد، پژوهشگر گروه علمی مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا‌ گفت: عرصه‌های آزادی در مغرب زمین، دایره گسترده‌ای همانند آزادی اندیشه، آزادی اخلاقی،‌ آزادی سیاسی، آزادی بیان و غیره را درنوردید که در مجموع تأثیرهای منفی و سرنوشت‌سازی در فرهنگ و تمدن و نظام‌های فکری و اخلاقی مغرب‌زمین داشته‌اند و سبب شده است دین و مذهب و اصول اخلاقی صحیح به انزوا رانده شود و ثمره چنین آزادی‌هایی را می‌توان‌‌ انحطاط خانواده، مشکلات روانی، خودکشی‌ها، دین‌گریزی و دین‌ستیزی، احساس تنهایی و بی هویتی دانست که مجالی برای پرداختن به آنها نیست و آمار و ارقام مختلف شاهدی بر آن به شمار می‌آیند.

وی با بیان این‌که آزادی به معنای اختیاردر ساختار وجودی انسان، آزادی اراده و اختیار نهفته است و فرد می‌تواند با پذیرش هر نوع ایدئولوژی، صلاح و فرجام کار خویش را رقم زند، ادامه داد: در جامعه مهدوی انسان‌ها از اراده‌ای آزاد برخوردار بوده و هم در افعال حسنه و پیروی از آموزه‌های شریعت توانا هستند و هم می‌توانند گناه کنند و فرجام اخروی خویش را تباه سازند؛ بنابراین، در عصر ظهور این گونه نیست که انسان به گناه نکردن مجبور باشد و زیر فشار حاکمیت دینی و یا اقتضای عصر ظهور، اختیار و اراده خویش را از دست بدهد و این‌که در برخی روایات آمده است شیطان کشته می‌شود به این معنا نیست که دیگر شیطان و وسوسه‌های او درکار نیست و آدمی از گناه دست می‌کشد؛ بلکه به این معنا است که از قدرت شیطان کاسته شده و دست او از جامعه انسانی تا آن اندازه‌ای کوتاه می‌شود که نشانه‌های آن برچیده می‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت‌: آزادی به معنای اباحی‌گری و بی‌بند و باری یکی دیگر از تعاریف آزادی است که بر طبق آن انسان حق دارد از هیچ کاری ابا نداشته و هیچ‌گونه مانعی را پیش روی خویش نیابد که اسلام بر اساس بینشی واقع‌گرایانه، این‌گونه آزادی را مردود شمرده و احکام و تکالیف اجتماعی بسیاری از جمله امر به معروف و نهی از منکر را بر نفی آنها بیان کرده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار داشت: احیای اسلام‌گرایی، تکامل اخلاق و رشد معنویت‌گرایی در عصر ظهور، سبب می‌شود ظرفیت انسان‌ها برای پذیرش حدود آزادی گسترش یابد. در نتیجه، انسان‌ها گذشته از عوامل بیرونی هم‌چون حکومت اسلامی و مدینه فاضله، رابطه خود را با خویشتن، خدای خویش و جامعه، در چارچوب قوانین شریعت اسلام بنیان ‌نهند.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: از آنجا که بلوغ عقلانی مردم در حکومت مهدوی افزایش می‌یابد، دائره آزادی انسان با روشن شدن بیشتر حقایق، محدودتر می‌‌شود و در واقع، با تکامل عقل‌ها و آشکار شدن حقایق، همگان بر خویش فرض می‌دانند که آزادی خود را در چارچوب شریعت و دین سراغ گیرند.

وی گفت: از نگاه احادیث، در عصر ظهور، در پرتو تکامل عقل‌ها و شناخته شدن ایدئولوژی اسلام، به منزله برترین ایدئولوژی، نوعی وحدت عقیدتی در جامعه رخ می‌گشاید و اندیشه‌های باطل و بدعت‌های ناپسند و اندیشه‌های نادرست از جامعه رخت می‌بندد، آن‌گاه آموزه‌های اسلامی و مهدوی که با سرشت و فطرت انسان‌ها سازگاری کامل دارد، بر دیگر اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌ها چیره می‌‌شود و حکومت مهدوی نیز که برخاسته از همین آموزه‌ها است، هرگونه اندیشه غلط و باطلی را نفی می‌کند و تنها خداپرستی و اندیشه‌های توحیدی را استوار می‌سازد.

محقق عرصه مهدویت ادامه داد: از این منظر، آزادی اندیشه، تا زمانی که اصول و آموزه‌های دین را نشانه نرود، مانعی ندارد. البته قدرت سیاسی حاکم، انسان‌ها را آزاد نمی‌گذارد تا اندیشه‌ها و باورهای نادرست خویش را بیان کنند و جامعه را به بی‌راهه ببرند.

وی با اشاره به آزادی سیاسی در دوران ظهور بیان داشت: در عصر ظهور، شاهد اقبال آزادانه همگان به پذیرش حکومت دینی امام عصر(عج) هستیم؛ زیرا تاریخ بشر نشان داده است که فلسفه‌ها، مکتب‌ها و نظام‌های سیاسی پردازش شده نزد فیلسوفان و اندیشه‌ورانی همانند هابز، مارکس و هگل، همواره بشر را در سردرگمی فروبرده‌اند، نه تنها هیچ یک از حکومت‌ها و انقلاب‌های آزادی‌خواه بشری، نتوانسته‌اند انسان را به مطالبات به حق و آرمان‌های او مانند عدالت و برابری و رفع هرگونه ستم و استبداد برسانند، بلکه همواره جز انحطاط پایه‌های انسانیت ثمره‌ای نداشته‌اند و تنها خواسته‌های اندکی از مردم را تأمین کرده‌اند.

این استاد حوزه بیان داشت: بشر خسته از این همه وعد و وعیدها، حاکمیت سیاسی و زمام‌داری آن منجی مصلح را که قرن‌ها منتظرش بوده و به امید نجات بشر، زیسته است، با جان و دل می‌پذیرد. از این رو، اقبالی عمومی به حکومت جهانی امام عصر(عج) رخ می‌دهد و در نتیجه، گونه‌ای از مردم سالاری نیز در آن عصر پامی‌گیرد و انسان‌ها، آزادانه به حکومت و دستورهای وی گردن می‌نهند. /909/ت302/س
ارسال نظرات