۰۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۸۲۱۷۳
آیت‌الله ممدوحی:

نماز کلید حل گرفتاری‌هاست

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله ممدوحی، نماز را کلید حل گرفتاری‌ها دانست و اظهار داشت: برای حل همه مشکلات باید انس بیشتری با این فریضه الهی برقرار کنیم.
آيت الله ممدوحي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز گذشته در جشنی که به مناسبت میلاد امام زمان(عج) و با حضور کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و خانواده های آن ها، در تالار نور مشهد برگزار شد، اظهار داشت: موجودات به گونه ای خلق شده اند که همواره کشش و گرایش به سمت خداوند دارند.

وی با بیان اینکه تمام مجموعه نظام هستی به طرف خدا در حرکت است، ادامه داد: شاید بیش از 20 آیه در قرآن وجود دارد که بیان می کند تمام نظام هستی حمد و تسبیح خدا را می گویند و تمام اعضای این نظام هستی با برخورداری از ابعاد مختلف یک قبله و یک مقصد دارند که آن وجود باری تعالی است.

نماز معیار سنجش و قبولی سایر اعمال عبادی

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه نماز معیار سنجش و قبولی سایر اعمال عبادی انسان محسوب می شود، تصریح کرد: نماز صحیح با نماز قبول تفاوت دارد ممکن است نمازی از حیث رعایت شرایط و آداب صحیح باشد اما مورد قبول خداوند قرار نگیرد و این نمازی که مورد قبول نباشد معراج المؤمن نخواهد بود.

وی با اشاره به آیه «ان الصلوه تنهی عن الفحشا و المنکر»، افزود: نماز انسان را از تمام منکرات و بدی ها دور می کند؛ البته باید توجه داشت نمازی که مورد قبول درگاه حق قرار گرفته باشد می تواند انسان را از ارتکاب به گناهان باز دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه جدایی از هوایی نفسانی و تغییر در رفتار پس از روزه گرفتن همگی مستلزم قبولی نماز است، یادآور شد: اینکه بیان می شود اگر کسی حج رفت چهار ماه گناهی برای او نوشته نمی شود به این معنا نیست که این فرد برایش گناهی ثبت نمی شود بلکه به این معناست که به دلیل قرار گرفتن در هاله ای از نور، قدرت گناه کردن نداشته و رغبتی به گناه نخواهد داشت.

نماز و سفر انسان به وادی دیگر

وی نماز قبول را نمازی عنوان کرد که باعث تغییر انسان شود و اذعان کرد: نماز همچون یک سفر است که آدمی را به وادی دیگری می برد و باید قبل و بعد از این سفر تغییراتی در رفتار و کردار نمازگزار حاصل شود.

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه آدمی با تکبیرة الاحرام در نماز محرم می شود، افزود: تفاوت احرام در نماز با احرام در حج این است که در حج 22 مورد بر بر فرد محرم، حرام می شود اما در نماز پس از تکبیرة الاحرام هر چه غیر از خدا باشد حرام است.

وی نماز را همچون معجونی دانست که همه انسان ها از برکات آن بر حسب توان و ظرفیت وجودی خود بهره می برند، خاطر نشان کرد: نماز کلید حل گرفتاری ها است و برای حل همه مشکلات باید انس بیشتری با این فریضه الهی برقرار کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه براقامه نماز اول وقت تأکید کرد./934/پ202/ص

ارسال نظرات