۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۸۳۴۲۹

گزارشی از برنامه‌های حرم امام رضا در ماه رمضان

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، برنامه‌های حرم امام رضا(ع) در ماه مبارک رمضان را اعلام کرد.
ماه رمضان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از مشهد، حجت الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی صبح امروز در نشستی مطبوعاتی به تشریح برنامه های حرم مطهر در ماه مبارک رمضان پرداخت و با اشاره به آیه «یاایها الذین امنوا کتب علیکم الصیام...» گفت: در این آیه شریفه هدف روزه، کسب تقوا معرفی شده است، کسی که درصدد خودسازی و تهذیب نفس است باید به دنبال زمینه آن نیز باشد و چه بستری مناسب تر از ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است و در آن شب قدری است که از هزار ماه برتر است.

وی، ملاک قبولی اعمال در ماه رمضان را میزان تغیرات رفتاری فرد پس از این ماه دانست و گفت: ماه رمضان فرصتی طلایی جهت یک رویداد بزرگ در تکامل انسان است، اگر پس از این ماه مبارک تغییری در رفتار و اعمالمان نباشد جز گرسنگی و تشنگی ماحصلی از این ماه نداشته ایم.

وی با بیان اینکه معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس همه تلاش خود را به کار گرفته است تا زمینه بهره مندی هرچه بیشتر زائران و مجاوران از این خوان برکت را فراهم کند تصریح کرد: نخستین رویکرد ما در برنامه های این ماه که بهار قرآن است توجه به این ثقل اکبر است که رستگاری بشریت در گرو عمل به دستورات آن است.

حجت الاسلام حسینی تأکید کرد: امروز مشکل اساسی جهان اسلام کم توجهی به قرآن است، جایگاه قرآن میان مسلمانان آنگونه که باید نیست، قرآن صرفا در برخی برنامه های خاص آن هم در حد سطحی و ظاهری استفاده می شود، هنوز از مرز روخوانی و قرائت قرآن که پیش زمینه شناخت و عمل به معارف آن است عبور نکرده ایم.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ابراز داشت: مبنای ما در برنامه های قرآنی حرم مطهر این است که تا حد امکان معارف ناب قرآن را در دسترس عموم قرار دهیم و زمینه شناخت همگان از این کتاب اسمانی را فراهم کنیم.

وی، آموزش روخوانی، تجوید، ترتیل، تدبر در قرآن و تفسیر را از برنامه های ماه رمضان دانست و گفت: پنج جلسه ترتیل و ختم قرآن با حضور اساتید و قاریان برجسته در حرم مطهر برگزار می شود، همچنین ترتیل یک جزء در سه نوبت صبح ها بعد از نماز در مسجدگوهرشاد، ساعت ده صبح در رواق امام و قبل از اذان مغرب در مسجد گوهرشاد و برای نخستین بار ترتیل یک یا نیم جزء توسط کودکان و نوجوانان باحضور فراگیران مهدهای کودک و کودکان زائر ساعت 21:30 هر شب و ترتیل ویژه بانوان ساعت هشت صبح در دارالقرآن الکریم برگزار می شود.

حجت الاسلام حسینی برپایی محافل انس با قرآن با حضور قاریان، گروه های تواشیح و حافظان از ساعت 22 هر شب در مسجد گوهرشاد را از دیگر برنامه های قرانی حرم مطهر ذکر کرد و افزود: برنامه های خاص آموزش کودکان نیز به صورت جُنگ، در روزهای چهارشنبه و جمعه اجرا می شود.

وی در ادامه به کارگاه های آموزش قرآن ویژه زائران و مجاروان اشاره کرد و افزود: این خدمات برای زائران در قابل کارگاه های آموزش حفظ، روخوانی، تجوید و.... از هشت صبح تا قبل افطار در محل دارالقرآن الکریم برگزار شده و در پایان به شرکت کنندگان گواهینامه اعطا می شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس با بیان اینکه جلسات تفسیر از اول تا پایان ماه مبارک رمضان ساعت 21:30 در رواق امام برگزار می شود گفت: جلسات تفسیر موضوعی دهه اول با حضور حجت الاسلام سیدآبادی، دهه دوم با حضور حجت الاسلام رضایی و دهه سوم با حضور حجت الاسلام فرزانه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به دعوت از حجج اسلام سعیدی، امام جمعه موقت قم و نقویان جهت نیمه دوم و سوم ماه رمضان گفت: این مراسم ساعت 21:30 هرشب در رواق امام خمینی حرم مطهر برگزار می شود.

حجت الاسلام حسینی در ادامه یادآور شد: نهج البلاغه هنور به اندازه کافی در میان ما شناخته شده نیست تا عموم مردم بتوانند از این سفره پر نعمت استفاده لازم را ببرند از این رو برما لازم است به عنوان یک مجموعه فرهنگی مفاهیم والای این دریای عمیق را در موضوعات مختلف برای مردم تبیین و تشریح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جلسات شرح و تفسیر نهج البلاغه در نیمه دوم ماه مبارک رمضان با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی پس از اقامه نماز ظهر در مسجد گوهرشاد و سلسله نشست های در سایه سار نهج البلاغه به صورت تخصصی و کاربردی در تالار بنیاد پژوهش های استان قدس و دانشگاه رضوی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: دومین رویکرد در ویژه برنامه های ماه رمضان این مجموعه، بحث دعا است که هر انسان سالکی باید به این نردبان تمسک جوید و اگر کسی خود را از آن بی نیاز بداند نخستین مرحله خسران است به همین منظور قرائت ادعیه همراه شرح و تفسیر به طور جدی مورد توجه بوده است.

وی افزود: برای نخستین بار شب های مناجات خوانی با محوریت دعای ابوحمزه ثمالی ساعت یک بامداد در رواق امام خمینی اجرا و شرح ادعیه در نیمه اول ماه مبارک توسط آیت الله دهشت پیش از نماز ظهر و در نیمه دوم با حضور حجت الاسلام رضایی انجام خواهد شد .

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: سومین رویکرد برنامه های ما احکام دینی است که در این زمینه چهارده جلسه بیان احکام توسط متخصصان این امر در نقاط مختلف حرم پیش بینی شده در صحن آزادی نیز به صورت شبانه روزی پاسخگوی سوالات زائران و مجاوران هستند. همچنین جلسات زمزم احکام پس از نماز ظهر و عصر برگزار می شود.

وی گفت: چهارمین رویکرد، سیره اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) است که به فرموده پیامبر(ص) زمانی می توانیم به قرآن عمل کنیم که سیره اهل بیت(ع) مفسر آن باشد، در همین راستا پنج جلسه آشنایی با سیره معصومین(ع) با محوریت تقوت روح و پرورش قلب، اخلاق، ویژگی های انسان و جایگاه دعا و روزه در سیره ایشان برنماه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه پاسخگویی به همه اقشار زائران وظیفه ماست ادامه داد: سلسله نشست های تخصصی پرسش و پاسخ ویژه زائران با تحصیلات بالا با عنوان در محضر عالم آل محمد(ص) و حلقه های معرفت با موضوعات قرآنی در مرکز پاسخگویی به سوالات دینی در بسط شیخ بهایی و دارالحکمة برگزار می شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی بیان داشت: جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ قرآن و زندگی به همراه مسابقه برداشت برتر هر روز پیش از نماز مغرب در صحن جمهوری و جلسات به سوی ظهور و پرسش و پاسخ مهدویت جمعه ها ساعت 21:30 در همین صحن برگزار می شود.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به برگزاری کارگاه های نگرش سیستمی به دین با موضوعات مهدویت، حجاب در مسجد صدیقی ها واقع در ضلع غربی حرم مطهر تصریح کرد: نمایشگاه حکایت آفتاب با هشت داستان تصویری از زندگی امام رضا(ع) ویژه کودکان، مجموعه فرهنگی اموزشی ویژه مقطع ابتدایی با عنوان کبوترانه و طرح اموزشی نورالهدی از دگیر وژه برنامه برنامه های این مرکز در ماه مبارک رمضان به شمار می رود.

وی با اشاره به ارائه خدمات به گروه های زیارتی در دارالهدایة با عناوین حرم شناسی، فیض حضور و مسابقات فرهنگی یادآور شد: ویژه برنامه های زائران غیرایرانی به صورت سخنرانی، حلقه های معرفتی و اعتقادی ویژه عرب زمان ها در صحن غدیر، ویژه اردوزبانان در صحن کوثر بعد از نماز مغرب و ویژه آذری زبان ها در رواق دارالرحمة برگزار می شود.

وی با اشاره به برپایی محافل قرانی از سوی آستان قدس در شهرستان ها گفت: اداره بین الملل آستان نیز از طریق پایگاه های اینترنتی آستان قدس به ارائه خدمات به مخاطبان فضای مجازی می پردازد./930/ز503/ص

ارسال نظرات