۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۸۳۸۷۸
با انتشار ویژه‌نامه‌ای صورت گرفت؛

بررسی جنگ نرم در فضای مجازی

خبرگزاری رسا ـ صفحه ویژه جنگ نرم در پایگاه اطلاع رسانی طوبی راه اندازی شد.
جنگ نرم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به همت پژوهشکده تحقیقات اسلامی صفحه ویژه جنگ نرم در پایگاه اطلاع رسانی طوبی منتشر شد.

بنا به این گزارش، این صفحه از مقالات گوناگونی پیرامون جنگ نرم، ابزارها و چالش های آن در کشور تشکیل شده که می توان به مقالاتی مانند مزایای قدرت نرم به قلم جوزف نای، قدرت نرم؛ ابزار موفقیت در جهان سیاست، اثر جواد حمیدی اشاره کرد.

در پاره ای از مقاله قدرت نرم و جنگ نرم می خوانیم: ما در سال های اخیر شاهد تغییراتی بودیم که حکومت ها و دولت هایی بدون وجود تهدید و اجبار، یا تطمیع و هزینه محسوسی، سرنگون شدند به نظر می رسد این تحولات مبتنی بر ظهور قدرت و جنگ جدیدی است که از آن به عنوان قدرت نرم و جنگ نرم یاد می شود.قدرت نرم از طریق تولید و توزیع آموزه ها و ارزش های خاص و جذاب، بنیان های ارزشی و ارکان حمایتی کشور متخاصم را هدف قرار داده و آن را در راستای وضعیت مطلوب خویش تغییر می دهد. این گونه تغییرات معمولااز زیر ساخت ها و شبکه های تولید و توزیع اندیشه ها و هنجارها، خصوصاً حوزه های آموزشی، فرهنگی و رسانه ای آغاز می شود. یعنی عرصه هایی که معمولاخارج از افق دید، نظارت و راهبردی سرویس های اطلاعاتی سنتی قرار دارد. در قدرت نرم، برخلاف قدرت سخت، مخاطب نه از روی اجبار و اکراه، بلکه با رضایت مندی تن به قدرت جدید می دهد و خواسته های قدرتمند را اجابت و اجرا می کند. به تعبیر دیگر قدرت نرم به جای تحمیل و ناگزیر کردن مخاطبان، آنان را متقاعد و همسو می سازد و هر نوع مانع یا انگیزه مقاومت ملی، اخلاقی، حیثیتی، هویتی و دینی را از ذهن مخاطب باز می ستاند.

جمهوری اسلامی و قدرت نرم، قدرت نرم و قدرت سخت، فرهنگ، منبعی زاینده برای قدرت نرم ، راه مقابله با جنگ نرم، تولید قدرت نرم است از دیگر مقالات این ویژه نامه است که در بخشی از نوشتار آخر، از زبان آیت الله کعبی می خوانیم: جنگ نرم به دور از تعریف‌های کلاسیک، در یک کلمه، می‌توان چنین گفت که جنگ نرم فن فتح ذهن‌ها است. فن اقناع، فن تغییر و دگرگونی است. یعنی چگونه دگرگونی ایجاد کردن است. جنگ نرم تغییر بدون جنگ سخت، خشونت و بدون جنگ کلاسیک است. در جنگ نرم به وسیله فن اقناع در سطوح مختلف علمی، فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی هنری و امثال این‌ها، شکاف بین یک نظام سیاسی و مردم و صنوف مختلف آن ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که آن‌ها به تدریج دیگر آن نظام را قبول نداشته باشند.

مرحله اول جمگ نرم، کار گسترده فکری است، یعنی سعی در فتح ذهن‌ها است و مرحله دوم تلاش روانی برای فتح قلب‌ها و همراهی عواطف است. به گونه‌ایی که دیگر مفهوم دوستی و دشمنی به هم می‌خورد و کسی احساس دشمنی با آن‌ها نکند و مرحله سوم تهییج عواطف و احساسات است. یعنی زمینه‌هایی را برای تهییج احساسات ایجاد می‌کند. مرحله چهارم عملیات است. در این مرحله بعد از فتح ذهن‌ها و تهییج عواطف و احساسات به وسیله بالا بردن مطالبات وارد عملیات می‌شوند. برنامه‌ریزی متخصصان جنگ نرم یک شبه نیست بلکه روش آنان روش آلوده کردن فضای فکری و عاطفی و روانی از طریق نفوذ تدریجی در ذهن‌ها و قلب‌ها و افزایش غلظت آلودگی به طور تدریجی است به گونه‌ای که نفس کشیدن، در هوای آلوده با غلظت سنگین، ممکن نشود.

علاقمندان برای مطالعه مقالات جنگ نرم می توانند به پایگاه اسلامی طوبی به نشانی
http://tooba.net مراجعه کنند. /909/ پ202/ع


ارسال نظرات