۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۸۴۱۴۰
استاد حوزه علمیه:

عفو الهی بستگی به ظرفیت و نیت باطنی درخواست کننده دارد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر علوم دینی گفت: شمول فضل و رحمت الهی مشروط به قابلیت بندگان است به این معنا که خداوند هر کس را به مقتضای مصلحت و حکمتش مورد تفضّل قرار می‌دهد.
ماه رمضان


حجت الاسلام علی عبدالهی، استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این که ماه رمضان بزرگترین هدیه الهی به انسان است، گفت: خداوند قرآن را که برنامه هدایت بشر است در این ماه بر بندگان فرو فرستاد لکن اگر کسی مزاج روحی خود را با گناه مسموم کند از شهد و شیرینی قرآن لذّت نمی‌برد.

وی ادامه داد: بهره بردن از قرآن نیازمند آمادگی روحی است و چنانچه انسان معتادی که مزاجش را مسموم کرده است، نمی‌تواند از عسل لذّت ببرد، کسی هم که مزاج روحی خود را مسموم کرده از تلاوت قرآن لذّت نمی‌برد؛ چرا که گناهان مانع می‌شوند وی طعم گوارای کلام الهی را بچشد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: قرآن اثر جود و بخشش الهی است که بر قلب بهترین افراد بشر نازل شده است، و پیامبر اسلام (ص) همة آن عطایا و مواهب الهی را به انسان‌های مستعد و قابل، ابلاغ کرده است.

حجت الاسلام عبدالهی ماه رمضان را ماه رحمت و فضل الهی عنوان کرد و ابراز داشت: فضل‌الهی یعنی عطیه‌ای که بر خداوند متعال لازم نیست، لکن آن را از سر لطف و کرم به عنوان احسان و رحمت به بندگانش عطا می‌کند.

وی ادامه داد: شمول فضل الهی مشروط به قابلیت بندگان است به این معنا که خداوند هر کس را به مقتضای مصلحت و حکمتش مورد تفضّل قرار می‌دهد.

این پژوهشگر علو دینی با اشاره به این که عفو و بخشش خداوند در ماه رمضان نیز دارای شرایطی است، اظهار داشت: بر اساس روایتی از امام باقر هر کس دنبال هتک حرمت ناموس و آبروی دیگران نباشد، خداوند متعال او را در قیامت مورد عفو و بخشش قرار مى‎دهد؛ و هر کس غضب و خشم خود را از دیگران باز دارد، خداوند نیز خشم و غضب خود را در قیامت از او برطرف مى‎ساز، این دست از روایات نشان می دهد عفو الهی نیز بستگی به شرایط و زمینه های موجود در درخواست کننده بخشش دارد./916/ت302/ع

ارسال نظرات