۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۸۴۱۸۴
امام جمعه جلفا:

روحانیت اصیل منشأ تحولات سیاسی و اجتماعی در کشور هستند

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی گفت: عامل کودتای 28 مرداد حذف روحانیت از صحنه سیاسی و اجتماعی ایران بود.
حجت الاسلام انتظاري، امام جمعه جلفا
حجت الاسلام علی انتظاری، عضو شورای استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی نشان می دهد که روحانیت همواره منشأ تحولات عمیق سیاسی و اجتماعی بوده است.

وی با تشریح نقش تأثیرگذار روحانیت آگاه و مبارز در سرنوشت ایران گفت: روحانیت شیعه از دوران صفویه تاکنون به عنوان قدرت معنوی در ایران شناخته شده و در اعصار مختلف نقش حیاتی خود را در تحولات ایفا کرده است.

امام جمعه جلفا دشمنی نظام سلطه علیه روحانیت مجاهد را ناشی از درک عمیق آنان از جایگاه روحانیت دانست و افزود: دشمنان دیرین اسلام و ایران با درک جایگاه روحانیت تشیع که اجتهاد و فقاهت قدرت تصمیم‌گیری و عملکرد ایشان را به صورت فزاینده ای بالا برده است، درصدد تضعیف، حذف و یا انحراف این قشر بر آمده اند.

وی خاطر‌نشان کرد: در نهضت مشروطه دشمنان با مشاهده قدرت خاص و تاثیرگذار علما فهمیدند که حذف روحانیت ممکن نیست، بنابراین با جایگزینی آخوندهای درباری و دست نشانده به جای بزرگانی چون شیخ فضل الله نوری زمینه انحراف جریان روحانیت را فراهم کردند.

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی ادامه داد: عامل کودتای 28 مرداد نیز حذف روحانیت از صحنه سیاسی و اجتماعی ایران بود، به گونه ای که آمریکا در یک نقشه حساب شده و در مدت چند ماه زمینه اختلاف میان دکتر مصدق و آیت الله کاشانی را فراهم و نتیجه دلخواه خود را با حذف آیت الله کاشانی و شهید نواب صفوی آن هم به دست عوامل داخلی خود فراهم ساخت.

حجت الاسلام انتظاری تقابل دین و ملیت در جریان کودتای 28 مرداد را یکی از توطئه‌های استعمارگران دانست و افزود: البته مرجعیت دینی ایران دارای بصیرت کافی در این زمینه بود؛ از این رو آیت الله کاشانی تذکرات کافی در مورد نفوذ عناصر نفوذی را در نامه‌ای به مصدق داد که متأسفانه اقدام فوری از سوی مصدق در مورد خنثی سازی توطئه ها صورت نگرفت.

وی بزرگ‌ترین علت موفقیت روحانیت در جامعه ایران را حق گویی و حفظ روحیه انتقاد از قدرتمندان و دولتمردان دانست و اظهار داشت: دشمنان اسلام و ایران امیدوار بودند با پبروزی انقلاب اسلامی و درصدر قرارگیری روحانیت در مسائل حکومتی فاصله میان مردم و علما بیشتر شود؛ اما همگان دیدند که روحانیت و در رأس آن ولایت فقیه خود بزرگ‌ترین منتقد به عملکرد مجموعه‌های تابعه بودند./935/ت302/س
ارسال نظرات