۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۸۴۷۵۳

امام حسن تا زمانی که شرایط سیاسی اقتضا می کرد در مبارزه تردید نکرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه گفت: رفتار امام حسن(ع) برای همه مسلمانان سرمشق است.
امام حسن ع


حجت الاسلام سید محمد عارف رضوی، کارشناس فرهنگی معاونت تهذیب با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) به خبرنگار خبرگزاری رسا گفت:رفتار و گفتار معصومین(ع) باید برای ما شیعیان سرمشق زندگی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فقهای شیعه تبعیت از امام را واجب می دانند، ادامه داد: فقها قول، عمل و تقریر امام را حجت عنوان کرده‌اند و بر اساس آن استدلال می کنند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: رفتار امام حسن(ع) باید برای مذاهب دیگر اسلامی نیز مورد توجه قرار گیرد و ایشان را یک اسوه بدانند، زیرا پیامبر اکرم(ص) حسنین(ع) را سید جوانان اهل بهشت نامیده اند.

وی ویژگی بارز شخصیتی امام حسن(ع) را ادب عنوان کرد و بیان داشت: در سن کودکی چنان ادب داشتند که اشتباه یک پیرمرد در وضو گرفتن را با بهترین شکل ممکن به او نشان دادند.

محقق علوم حوزوی بیان داشت: امام مجتبی(ع) با تمام گرفتاری های سیاسی و حکومتی که برایشان ایجاد کردند، اخلاق خوش خود را حفظ کرد و در جائی که سنگین ترین اتهامات به ایشان توسط یک مرد شامی نسبت داده می شود با اخلاق نیکو و با صبر و متانت و کرامت با او برخورد می کنند که شخص خاطی متنبه می شود.

وی با بیان اینکه امام حسن(ع) حتی در دوره خلفا، اهل مبارزه و جهاد بود، اظهار داشت: امام حسن(ع) تا موقعی که شرایط سیاسی اقتضا می کرد لحظه ای در مبارزه تردید نکرد.

وی صلح امام حسن(ع) را بر اساس مصالح مسلمین عنوان کرد و گفت: امام با ملاحظه وضعیت یاران خود که دچار تردید شده بودند و با ارزیابی شرایط جامعه، اقدام به صلح کرد.

محقق علوم اسلامی بیان داشت:امام حسن(ع) با درایت در قرارداد صلح، شرایطی را گنجاندند که توجه به آن برای همه مسلمانان لازم است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات