۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۸۴۸۳۳

220 حافظ قرآن عضو کتابخانه‌های عمومی خوزستان هستند

خبرگزاری رسا ـ عناوین 220 نفر حافظ قرآن عضو کتابخانه‌های عمومی خوزستان، اعلام برنامه‌های هفته دولت، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اندیمشک، بخشی از خبرهای کتابخانه‌های عمومی این استان است.
فضيلت پور، مدير کل اداره کتابخانه هاي عمومي استان خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، 220 نفر حافظ قرآن عضو کتابخانه های عمومی خوزستان، اعلام برنامه های هفته دولت، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اندیمشک، امضای تفاهم نامه همکاری اداره کتابخانه های عمومی و اداره کل تجهیز مدارس استان، بخشی از خبرهای کتابخانه های عمومی این استان است.

220 نفر حافظ قرآن عضو کتابخانه های عمومی خوزستان

رحیم فضیلت پور، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان، در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری رسا در نمایشگاه قرآن اهواز اظهار داشت: از 120 هزار عضو کتابخانه های عمومی خوزستان، 220 نفر حافظ قرآن هستند که از این میان 12 نفر حافظ کل قرآن هستند، از این رو باید در این بخش ها بیشتر کار شود و زمینه را برای علاقمندان به این حوزه فراهم کرد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان تصریح کرد: در بررسی های انجام شده توسط این اداره کل استقبال اعضای کتابخانه های عمومی از کتاب های دینی بعد از داستان و رمان، رتبه دوم را در این استان دارد که نشان دهنده گرایش جوانان و مردم خوزستان به سمت امور دینی و مذهبی است.

وی افزود: کتابخانه های عمومی خوزستان در رابطه با امور قرآنی چند کار را انجام داده که از جمله آنها می توان به برگزاری مسابقات قرآنی در کتابخانه ها و همچنین اختصاص بخش هایی از مخازن کتابخانه ها به کتاب های علوم قرآنی اشاره کرد که این بخش ها به شکل زیبایی مزین شده و در همه کتابخانه های عمومی فعال هستند.

فضیلت پور، در خصوص نمایشگاه کتاب قرآن خوزستان، این نمایشگاه را به لحاظ کمی و کیفی مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: بهتر است که این گونه نمایشگاه ها از حالت فروش خارج و اگر دبیرخانه ای جهت آسیب شناسی، رفع نقاط ضعف و برنامه ریزی این گونه نمایشگاه ها تشکیل شود نتیجه بهتری را در برخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: مشکلی که در رابطه با فعالیت های مذهبی و قرآنی در کشور وجود دارد تعدد دستگاه هایی همچون سازمان تبلیغات، مساجد، ارشاد، حوزه های علمیه، اوقاف و... است که در این حوزه کار می کنند و یک نوع هم پوشی دارند؛

وی با اشاره به تجهیز و نوسازی کتابخانه های عمومی، عنوان کرد: در سال 86 استاندار خوزستان مبلغ 5 میلیارد تومان را بهسازی، استانداردسازی و تجهیز کتابخانه ها اختصاص داد که در این مدت توانستیم محیطی مناسب را جهت استفاده اعضا فراهم کنیم و در حال حاضر ساعت مطلوب مطالعه در این اماکن 12 ساعت در روز است.

برنامه های هفته دولت در کتابخانه های خوزستان

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود، برنامه های این اداره کل را در بزرگ داشت هفته دولت اعلام کرد و اظهار داشت: کتابخانه های عمومی سراسر استان به مناسبت گرامی داشت هفته دولت و مصادف بودن آن با ماه مبارک رمضان برنامه های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی متنوعی را جهت اجرا اعلام کرد.

وی افزود: از جمله این برنامه ها حضور در مراسم غبار روبی گلزار شهدا، جلسه پرسش و پاسخ به سؤالات بانوان پیرامون مسائل شهری، اجتماعی و فرهنگی، برگزاری مسابقه نقاشی با عنوان "از سحر تا افطاری" برای نوجوانان با همکاری کانون پرورش فکری، توزیع بن کارت کتاب مهر در دستگاه های اجرایی، نمایش کتاب شهید رجایی و باهنر در ویترین تازه های کتاب، مسابقه کتابخوانی و همکاری در برپایی همایش بزرگ تجلیل از کارمندان بسیجی استان می باشد.

وی تصریح کرد: دیدار با امام جمعه، تقدیر از خانواده شهدا، افتتاح کتابخانه جدید التأسیس بخش تشان، نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، برگزاری شب شعر به مناسبت شهادت شهید رجایی و باهنر، برگزاری مسابقات کتابخوانی و اهداء جوائز به برندگان در کلیه کتابخانه های تابعه، برگزاری جلسه شورای اداری، مراسم یادبود شهید رجایی و باهنر، دعوت از علماء و نخبگان جهت بازدید از کتابخانه های عمومی شهرستان، عضویت مسئولین ادارات شهرستان در کتابخانه های عمومی، ارائه مقالات به صورت رایگان از دیگر برنامه های این اداره است.

فضیلت پور، اضافه کرد: این برنامه ها به تفکیک در کتابخانه مرکزی، اهواز، بهبهان، اندیمشک، بندر ماهشهر، خرمشهر، مسجد سلیمان، شوش، آغاجاری، ایذه، رامشیر و لالی از ابتدای هفته دولت به اجرا در می آیند.

کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اندیمشک

مرتضی طیبی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری غدیر اندیمشک، از پذیرش عضویت رایگان در کتابخانه تخصصی دفاع مقدس این مؤسسه خبر داد و گفت: این کتابخانه با هفت هزار جلد کتاب در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری جهت کارهای تحقیقاتی و پژوهشی از استادان، دانشجویان، پژوهشگران و دانش آموزان به صورت رایگان عضو می پذیرد.

وی اظهار داشت: تاریخ نظامی، روزشمار جنگ تحمیلی، تحلیل جنگ و نقشه عملیات های دفاع مقدس، جنگ نرم، ستیبری، جنگ تبلیغاتی و روانی، جامعه شماسی و روان شناسی جنگ، فرهنگ جبهه، آسیب شناسی جنگ، خاطرات جبهه، سرداران، شهدا، جانبازان و آزادگان، وصیت نامه و زندگی شهاف فیلم نامهف ادبیات نمایشی، شعر و داستان جنگ، رمان و قصه های کودکانه دفاع مقدس و... از جمله عناوین و منابع موجود در این کتابخانه است.

طیبی، تصریح کرد: علاقمندان ساکن شهرهای اندیمشک و حسینیه، بخش های مرکزی و الوار گرمسیری، روستاهای تابعه و... می توانند جهت نام نویسی به این کتابخانه واقع در بلوار راه آهن، ساختمان شهید بهشتی سابق مراجعه و برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 4226022-0642 تماس حاصل نمایند.

امضای تفاهم نامه همکاری اداره کتابخانه های عمومی و اداره کل تجهیز مدارس استان

مهدی محمدزاده رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز تفاهم نامه همکاری میان اداره کتابخانه های عمومی اهواز و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان منعقد شد.

موضوع تفاهم نامه همکاری طرفین در جهت پیشبرد فعالیتهای فرهنگی می باشد. محمد زاده ضمن دیداربا قدرت الله نیاکان مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس از راهکارهای همکاری دوجانبه جهت برقراری تعامل در برنامه های فرهنگی بین دوسازمان خبر داد. وی ضمن تقدیر از قدرت الله نیاکان به جهت نگاه فرهنگی وی به مجموعه گفت: وجود چنین مدیرانی در سازمانهای دولتی می تواند یک حرکت ارزنده در پیشبرد فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه باشد. نیاکان نیز در ادامه از حضور رئیس اداره کتابخانه های عمومی اهواز در سازمانها و ادارات در جهت کمک به ساختن کتابخانه و افزایش مطالعه کارکنان ارزنده توصیف نمود و افزود می توان این حرکت را سرمشق کلیه مدیران در سطح استان قراردداد، چرا که یک حرکت بنیادی مسائل فرهنگی می باشد.

در پایان جلسه تفاهم نامه همکاری با مفاد فرهنگی به امضای طرفین رسید که عضویت کلیه پرسنل اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس در کتابخانه های عمومی، حضور فعال کارمندان نوسازی در طرح دانش افزایی مهر کما فی السابق، برگزاری برنامه های فرهنگی ادراه کل نوسازی با همکاری اداره کتابخانه ها از مفاد آن بود.

بازدید فرماندار اندیمشک از کتابخانه مرکزی این شهرستان

خانچی فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مسجدسلیمان به همراه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ودبیر انجمن برای بازدید از کتابخانه مرکزی و رسیدگی به مشکلات آن از کتابخانه عمومی ارشاد بازدید نمودند.

این بازدید پیرو پیگیری های منیژه جلالی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان مسجدسلیمان پیرامون تخریب کتابخانه مرکزی به علت پر شدن مخزن کتابخانه و همچنین نداشتن سالنهای مجزا و فرسوده بودن این کتابخانه انجام گرفت.

در این دیدار خانچی فرماندار مسجدسلیمان این کتابخانه را خیلی قدیمی و فرسوده و غیر قابل استفاده برای کتابخانه مرکزی شهرستان دانست و از ریاست اداره کتابخانه ها خواستند در جلسه ای که قرار است سید محمد علی پور موسوی معاونت سیاسی استاندار دعوت شود شرکت کند تا برای تخریب این کتابخانه تصمیمات اساسی گرفته شود.

قابل ذکر است که پیش از این نیز بارها طرح تخریب آن پیگیری شده بود که متاسفانه بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشد. این کتابخانه دارای 1700 عضو فعال و حداقل 4500نفر مراجعه کننده در ماه می باشد که تنها سالن این کتابخانه جوابگوی مراجعین نمی باشد و همچنین به علت واقع شدن در مرکز شهرستان بهترین مکان برای ساخت یک کتابخانه استاندار مرکزی می باشد.

32 روستا زیر پوشش اداره کتابخانه های عمومی دزفول

فروزان مهرانپور رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دزفول پیرو مصوبه دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دزفول و به یمن ماه مبارک رمضان در تفاهم نامه ای 32 روستا تحت پوشش اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دزفول قرار گرفت.

این تفاهم نامه که به ریاست اخوان صباغ معاون استاندار و فرماندار ویژه دزفول و با نظارت زلقی رئیس شورای شهرستان دزفول از یک طرف و مهران پور رئیس اداره کتابخانه های عمومی و دهیاران وشوراهای 32روستا از طرف دیگر منعقد شد.

اداره کتابخانه های دزفول متهعد شد، خدمات خود را از طریق رابطین روستاها به مناطق محروم و فاقد کتابخانه اشاعه دهد لذا از این پس آموزش 32رابط و امانت 200جلد کتاب به مدت سه هفته برای هرروستا در دستور کار کتابخانه های شهرستان دزفول قرار گرفت. امید آن می رود در هر سه هفته حداقل 6400 کتاب و تعداد کثیری از نشریات و مجلات به روستاهای این شهرستان تزریق شود.

واگذاری 8 باب ساختمان و اهدای بیش از 7 هزار متر مربع زمین به کتابخانه های عمومی از سوی خیرین خوزستانی

خیرین خوزستانی از ابتدای سال جاری تا کنون 8 باب ساختمان به مساحت 7133 متر مربع و زیربنای 3584 متر مربع جهت راه اندازی کتابخانه در شهرهای اهواز- اندیمشک، شوش، شوشتر، مسجدسلیمان، گتوند و اندیکا در قالب قرارداد حق انتفاع اداره کل کتابخانه های عمومی استان واگذار نمودند.

خیرین خوزستانی همچنین با اهداء 7800 متر مربع زمین در شهرهای هفتگل، شوشتر، رامهرمز، اندیمشک، اندیکا و مسجدسلیمان رتبه نخست کشوری را از آن خود کردند.

شایان ذکر است که از دو سال گذشته تا کنون اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان همچنان در زمینه مشارکتهای مردمی، در جدول رده بندی استانها رتبه نخست کشوری را دارد./945/پ202/س
ارسال نظرات