آیت الله مصباح یزدی:
تقدم اختیار پیامبر بر بعثت او، تقدم غیب بر شهود است
خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تقدم اختیار پیامبر بر بعثت او، تقدم غیب بر شهود است گفت: نور آن حضرت با نور چهارده معصوم متحد است، از این رو نور متعلق به این بزرگان هدف اصلی خلقت است.
![آيت الله محمد تقي مصباح يزدي](/Original/1388/07/17/IMAGE633907874677031250.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، شنبه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، تصریح کرد: خدا قبل از اینکه عالم هستی را خلق کند، ائمه اطهار(ع) و پیامبر گرامی اسلام را خلق کرد تا تقدیرات حتمی او تحقق پیدا کند.
وی ادامه داد: خدا پیامبر(ص) را برگزید و انتخاب کرد در عالمی که هنوز هیچ مخلوقی نبود، چون پایان کارها و جایگاه مقدرات را می دانست.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با بیان اینکه تقدم اختیار پیامبر(ص) بر بعثت او، تقدم غیب بر شهود است گفت: پیامبر گرامی اسلام، کامل ترین مخلوقی است که در عالم هستی پیدا می شود و او هدف اصلی خلقت می باشد.
وی افزود: خدا وقتی می خواهد جهان هستی را خلق کند و بیافریند، چنین هدفی را مدنظر دارد و آن وجود نازنین و مقدس حضرت محمد(ص) است
عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: نور آن حضرت با نور چهارده معصوم(ع) متحد است، از این رو نور متعلق به این بزرگان هدف اصلی خلقت است، بقیه همه طفیلی هستند.
وی جایگاه ائمه اطهار و چهارده معصوم(ع) را بسیار برجسته توصیف کرد و گفت: تمام دنیا به یک ارزن نمی ارزد، بعد از چهارده معصوم که هر تار موی شان به همه عالم می ارزد، افرادی در بین مردم کم و بیش پیدا می شوند و ما باید از خدا بخواهیم که به ما عقل و فهم لازم را عطا کند که این مراتب را با آن سلسله اختلاف آن درک کنیم.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: اگر کسانی باشند که آنها را تعلیم دهند و یادآوری کنند، ممکن است رشد و تکامل پیدا کنند و لیاقت بهشت را کسب نمایند، اما اگر پیامبران نباشد، عقل شان برای رسیدن به این نقطه از تعالی کفایت نمی کند.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم، گفت: در میان انسان ها افرادی هستند که چنین استعدادی را دارند، فرستادگانی از آن لیاقت دارندگان را انتخاب می کنند و غیب را به آنها می نمایانند و آنها نیز دست ما را می گیرند و ما را هدایت می کنند.
وی با تبیین اهداف و فلسفه بعثت انبیاء الهی اظهار داشت: در طرح اولیه خلقت برای اینکه انسان هایی لیاقت استعداد و دریافت رحمت های الهی را کسب کنند، باید منظور شود که پیامبرانی بیایند و الا نقض غرض می شود و خلاف حکمت است، این مربوط به مقام علم است، در مقام اجرا نیز باید طراحی هایی عملیاتی شود.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فضیلت لیالی قدر تاکید کرد: اصل قدر به معنای اندازه گیری است، تقدیر یعنی مهندسی عالم.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ما وقتی بخواهیم یک پروژه عظیم را بشناسیم باید بدانیم کاری که می کنیم برای چه اهداف و اغراضی است، این امر معلوماتی می خواهد و اولین قدم برای کسب آن معلومات نیز علم و آگاهی است که باید بدست بیاوریم و بعد بررسی می کنیم که این کار نیازمند چه مقدمات و مؤخراتی است.
وی تاکید کرد: کارهای خداوند تبارک و تعالی برخلاف امور بشری، زمان در آن دخالت ندارد، این ما انسان ها هستیم که نیازمند زمان و مکان هستیم که باید برای یک کار ابتدا فکر کنیم و بعد برنامه ریزی هایی را انجام دهیم، این موضوع نقص ما را نشان می دهد که باید این مراحل عریض و طویل را طی کنیم./924/پ201/ج
ارسال نظرات