۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۸۵۲۰۴
مدیر کل اوقاف ری:

تفکیک بین اهل سنت و وهابیت ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر اوقاف شهرستان ری گفت: تاریخ پیوسته شاهد افرادی از ادیان و مشرب‌های گوناگون فکری بوده که تحت تاثیر امام علی(ع) قرار گرفته اند.
حجت الاسلام روح الله گلزاري


حجت‌الاسلام روح الله گلزاری، مدیر اوقاف شهرستان ری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت ایام قدر و تسلیت شهادت امیرمومنان (ع) گفت: درباره امیرمومنان(ع) و فضایل ایشان آثار فراوانی داریم که ریشه در فضایل و خصایص گسترده و روایات فراوان منقول از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) دارد.

وی ادامه داد: در اخبار معراجیه و در جای جای تاریخ اسلام فضایل امیرمومنان علی (ع) نقل شده است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: آیات فراوانی در قرآن بر عظمت شخصیت ایشان دلالت دارد که می توان به آیه 55 سوره مائده اشاره کرد که می فرماید «انَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُمْ رَکِعُونَ» سرپرست و رهبر شما تنها خدا است، و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده اند و نماز را بر پا مى دارند و در حال رکوع زکات مى پردازند.

وی بیان داشت: در روایات نقل شده که سائلى وارد مسجد شد و از مردم تقاضاى کمک کرد، ولى کسى چیزى به او نداد، او دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا تو شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضاى کمک کردم ولى کسى جواب مساعد به من نداد، در همین حال على(ع) که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد. سائل نزدیک آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد، پیامبر(ص) که در حال نماز بود این جریان را مشاهده کرد، هنگامى که از نماز فارغ شد، سر به سوى آسمان بلند کرد و چنین گفت: خداوندا برادرم موسى از تو تقاضا کرد که روح او را وسیع گردانى و کارها را بر او آسان سازى و گره از زبان او بگشائى تا مردم گفتارش را درک کنند، و نیز موسى درخواست کرد هارون را که برادرش بود وزیر و یاورش قرار دهى و بوسیله او نیرویش را زیاد کنى و در کارهایش شریک سازى. خداوندا! من محمد پیامبر و برگزیده توام، سینه مرا گشاده کن و کارها را بر من آسان ساز، از خاندانم على (ع) را وزیر من گردان تا بوسیله او، پشتم قوى و محکم گردد.ابوذر مى گوید: هنوز دعاى پیامبر(ص) پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم گفت: بخوان، پیامبر (ص)فرمود: چه بخوانم، گفت بخوان انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا ....

وی با اشاره به خصوصیاتی مانند شجاعت، کرامت، علم، حلم و بردباری، گفت: تاریخ پیوسته شاهد کسانی بوده است که با داشتن دین و مشرب های گوناگون فکری، تحت تاثیر علی(ع) قرار گرفته و لب به فضیلت ایشان باز کرده اند.

مدیرکل اوقاف شهرری با اشاره به اینکه صاحب ینابیع الموده حنفی مذهب، ابن ابی الحدید معتزلی، جرج جرداق مسیحی است، بیان داشت: جرق جردق می نویسد ای کاش من در مجلسی که امیر المومنین(ص) گفت سلونی قبل ان تفقدونی بودم و سوالات خود را می پرسیدم تا عالم از علم علی(ع) پر شود.

وی با اشاره به اینکه علی(ع) دارای شخصیتی جاذبه و دافعه دار است، بیان داشت: دشمنان علی(ع) هم در طول تاریخ زیاد بوده اند که در صدد محو کردن نام ایشان بوده اند و امروز هم می توانیم نمونه های آن ها را ببینیم.

محقق علوم اسلامی با تذکر این نکته که بسیاری از اهل سنت از محبان امیر المومنین(ع) هستند، بیان داشت: باید مرز بین اهل سنت و وهابیت را جدا کنیم، چرا که وهابیت از اسلام واقعی به دور هستند. /909/

ارسال نظرات