۱۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۸۵۴۰۲
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان:

مانع عمده اتحاد مسلمین در مساله قدس نظام های سیاسی هستند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با تأکید براینکه قدس نقطه اشتراک همه ادیان الهی و محور گفت و گوی ادیان است اظهار داشت: برای دستیابی به وحدت در زمینه قدس، عمده مانع، نظام های سیاسی است که دیوارهای نامرئی میان کشورهای اسلامی ایجاد کرده اند و مانع می شوند مسلمانان خودشان برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.
قدس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در آستانه روز جهانی قدس و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از فلسطین در گفت و گو با غلامرضا جلالی، پژوهشگر و معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به بررسی اجمالی پیشینه و جایگاه قدس، ضرورت، راهکارها و موانع حمایت از آن می پردازیم؛

رسا ـ در خصوص جایگاه و پیشینه تاریخی قدس مختصرا توضیح دهید.

فلسطین به عنوان دیار پیامبران و یادآور خاطره انبیای الهی و صالحان و بزرگان و نخستین حکومتی که به نام دین در جهان به دست داوود و سلیمان نبی تأسیس شد برای همه ملت های معتقد دنیا به ویژه پیروان ادیان ابراهیمی، سرزمینی مقدس و میراث معنوی ادیان سه گانه است.

قرن ها پس از اینکه اورشلیم و مسجدالاقصی به دست مسلمانان افتاد تا همین چند دهه اخیر، مسلمانان گردانندگان اصلی این سرزمین بودند و یهود هم در این سرزمین ها حضور داشت و آزادانه به اعمال دینی خود می پرداخت.

اهمیت قدس از آن جهت است که نخستین قبله مسلمانان است و مفهوم قبله، اگر آن را اسم فعل در نظر بگیریم، به معنای این است که ما کارها و افعالمان را بدان سمت و با توجه به مقتضیات آنجا انجام دهیم، وقتی در اسلام قدس به عنوان قبله اول تشخیص داده می شود و بعد با توجه به رفتار یهود به سمت کعبه برگردانده می شود عملا تمایزی بین این دو قبله وجود ندارد چون هر دو مأذون از جانب خدا بودند و انوار قدسی پروردگار در این سرزمین ها بیش از مکان های دیگر تجلی یافته است.

روند همزیستی مسلمانان و یهودیان ادامه داشت تا اینکه دو نوع تعصب در طول تاریخ از سوی مسیحیت و یهود نشان داده شد؛ نخست، جریان جنگ های صلیبی بود که تعداد زیادی از مسلمانان به دست صلیبیان در طی دهه های ممتد کشته شدند و دیگر جنگی که طی دهه های اخیر به دست یهود رقم خورده و متاسفانه در اثر تعصبات نژادی، آثار تخریبی جسمی و روحی فراوان برای مسلمانان در فلسطین ایجاد کردند.

بدون تردید قدس یکی از سرزمین هایی است که همه ادیان می توانند در آن به مشترکاتشان فکر کنند و گفت و گوهای بین ادیان به وجود بیاید، از قدس می توان الهام گرفت و بسیاری از اختلافاتی که نه تنها بین مسلمانان بلکه بین ادیان وجود دارد را حل کرد چون بسیاری از معارضه هایی که امروزه میان ادیان وجود دارد با روح آموزه های هیچ یک از انبیای الهی سازگار نیست.

اهمیت قدس تنها از نظر ایجاد وحدت میان ادیان ابراهیمی نیست و به همین دلیل است که قدس باید آزاد شود؛ آزاد بودن قدس تنها اندیشیدن به سرنوشت فلسطینیان نیست زیرا سرنوشت فلسطین با میزان دخالتی که مسلمانان در این جریان خواهند داشت رقم خواهد خورد اما انچه که مهمتر از سرنوشت ساکنان قدس است، این است که با رویکرد قدر مشترک بین همه ادیان آسمانی به سراغ قدس برویم.

لازمه آن این است که قدس از تعصباتی که امروزه دچار آن شده و نظارتی که دولت غاصب اسرائیل بر آن دارد رها شود تا همه پیروان ادیان چنانکه در سده های گذشته حضور داشتند بتوانند در آن حضور پیداکنند، پیش از ظهور اسلام نیز اگر نبود دخالت کوروش، شاید هرگز یهود به آزادی دست نمی یافت به همین دلیل، مسیح از دیدگاه کتاب مقدس، کوروش و داریوش هستند و این سبب حضور یهود از 2500 سال پیش در نقاط مختلف ایران شد به طوری که هم اکنون دست کم یازده تن از پیامبران یهود در ایران مدفون هستند.

ایرانیان به دلیل جغرافیای ویژه کشور می توانند واسطه های خوبی برای این نوع ایده ها باشند، امروزه هم دخالت ایران به نام اسلام در این جریان بیشتر از این لحاظ است که می خواهد یک فضای صلح آمیز به وجود بیاید و همه پیروان ادیان بتوانند از مواهب موجود در قدس استفاده کرده و به یک وفاق انسانی دست یابند چراکه قدس همچون کعبه منشأ وفاق و وحدت است و حرمتی که برای قدس قائل هستیم کمتر از کعبه نیست و مسیحیان و یهود هم دقیقا همین نگاه را دارند.

برای وحدت بخش بودن قدس برای همه ادیان باید از تعصبات یک دین و آیین خاص رها شود، هرچه زمان می گذرد مسلمانان بیشتر به این حقیقت می رسند که باید وحدت خویش را حفظ کنند تا بتوانند سرنوشت خودشان را خود رقم بزنند، اسلام به عنوان خاتم ادیان ابراهیمی به این نگرش وسیع و جهان شمول دست یافته و نمود بارز آن هزاره ای است که قدس در دست مسلمانان بود و یهودیان و مسیحیان آزادانه در کنار هم همزیستی داشته اند هیچ اختلافی نبوده تا زمانی که مسیحیت و یهود دچار وهمیات شدندو منازعات آغاز شد.

چطور می توان ابراهیم را فردی به نام پدر امت ها معرفی کرد اما در عین حال از او یک کیش تنگ نظرانه و نژادپرستانه به وجود آورد، این امکان ندارد مگر اینکه تفکرات صهیونیزم بیاید در این جریان ها دخالت کند وگرنه تا جایی که یهودیان فارغ از تفکرات صهیونیستی باشند قطعا می توانند مسلمانان را در کنار خود بپذیرند و مسیحیت هم مادامی که تحت تأثیر نگاه های استکباری جهان غرب نباشد قطعا با مسلمانان مشکلی نخواهند داشت پس اشکال اصلی به رگه هایی برمی گردد که به دست انسان و با غرائض سیاسی به این ادیان اضافه شده است.

رسا ـ ضرورت اتحاد مسلمین در مساله قدس و موانع آن چیست؟

برای دستیابی به وحدت در زمینه قدس، عمده مانع، نظام های سیاسی است که دیوارهای نامرئی میان کشورهای اسلامی ایجاد کرده اند و مانع می شوند مسلمانان خودشان برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

از انجا که وحدت مسلمانان تحت لوای آزادی قدس، به انسجام آن ها منتهی می شود و در کنار هم یک قدرت جهانی را رقم می زنند که همان خیزش اسلام در برابر غرب است، این امر برای غرب فوق العاده مخاطره انگیز است که این هراس را در آثار افرادی چون هانتینتون و نظریه پردازان کلان جهان غرب می توان مشاهده کرد که همه به این رسیده اند که امروزه نسل مسلمانان بسیار جوان هستند و قدرت تصمیم گیری دارند و جاذبه اسلام در برابر جهان غرب نه تنها از دست نرفته بلکه روزبه روز بیشتر توسعه می یابد.

مسلمانان آرام آرام به سوی یک اقتدار جهانی در حرکتند و تبلیغات علیه مسلمین و برنامه های افراطی که به دست غرب به وجود می آید هیچ یک مانع این توسعه جهانی نخواهد بود البته تنها عامل مسلمانان وحدت مسلمانان قدس نیست بلکه پنج بار در شبانه روز روبه کعبه نماز خواندشان هم یک هدف بودن آنان را یادآوری می کند. پس نمی توانیم فارغ از مسلمانان دیگر فقط به باورهای دینی خودمان فکر کنیم بلکه همه ما در دایره هایی فرضی بر گرداگرد جهان به سمت قبله در حرکتیم و باید مفهوم این نوع رفتارها را بشناسیم.

در اسلام هیچ چیز به اندازه عنصر وحدت مورد توجه روح دین قرار ندارد ما همان اندازه که از یوغ استعمار خارج می شویم به وحدت در برابر نقطه مقابلمان نیاز داریم تا بتوانیم جهانمان و آرمانهامان را بازسازی کرده و از تباهی نسل هایمان جلوگیری کنیم و خداوند هم حامی این حرکت ها و پیشگامان آن است.

اگر به فرمایشات رهبری توجه داشته باشیم یکی از کلیدواژه های وحدت را رهایی فلسطین و همگرایی مسلمانان برای دستیابی به افق جهانی می دانند، یعنی ما هیچ راهی برای دستیابی به تمدن اسلامی به جز فلسطین نمی شناسیم و اگر فلسطین به جهان اسلام برگردد و برنامه های معنوی که پیامبران الهی داشتند در آن به اجرا دربیاید قطعا وحدت مسلمین حفظ شده و در سطح جهانی هم آرامشی به وجود می آید.

رسا ـ از دیدگاه شما نحوه حمایت از مردم فلسطین چگونه باید باشد؟

برخی راه ها همچون حضور در راهپیمایی و یا مساعدت های مالی شناخته شده تر هست ولی انچه به لحاظ معرفتی اهمیت دارد و موجب می شود این انسجام در عرصه شناختی بیشتر حاصل شود این است که ما خصوصا در محیط های علمی برای معرفی قدس و فلسطین گام های درستی را برداریم.

پس از انقلاب کمتر کتابی برای معرفی میراث اسلامی قدس و شناساندن آثار تاریخی و مشترکات بین ادیان در آن سرزمین منتشر شده است این در حالیست که یهود از طریق سایت های بیشماری که در اختیار دارد تورهایی را برگزار می کند و طی آن افرادی را از کشورهای اروپایی به سرزمین های صحرای سینا تا دریاچه مرده هدایت می کند و آثار و میراث خود را به انان معرفی می کند ولی ما در جهان اسلام چنین برنامه ای نداریم .

باید حرکت های عینی و ملموس برای قدس به وجود بیاید همانطور که به یادبود رشادت های رزمندگان در دفاع مقدس کاروان هایی جهت بازدید اعزام می شوند برای فلسطین و طور سینا و تیه و اورشلیم هم باید چنین برنامه ای داشته باشیم و فلسطین را همچون سرزمین مادری خود بدانیم که همانطور که به وطن خود عشق می ورزیم و هرگز نفوذ اجنبی در ان را نمی توانیم تحمل کنیم باید نسبت به قدس هم همانگونه باشد، قدس باید در شعائرمان حضور پررنگ داشته باشد و فیلم ها، کتاب ها، اسلایدها و سفرها تنظیم شود تا نسل جوان در جریان اهمیت این سرزمین و نقش تاریخی و معنوی و اجتماعی آن قرار گرفته و آگاهانه از قدس دفاع کنند./932/گ403/ص
ارسال نظرات