۱۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۸۵۴۴۵

بازسازی قدیمی ترین مدرسه آمل در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ مسؤولان میراث فرهنگی مازندران پس از تخریب بخش عمده ای از فضای داخلی یکی از قدیمی ترین مدارس علمیه کشور، اعلام کردند: مرمت، بازسازی و احیای این حوزه در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
مسجد امام حسن عسکري آمل


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، پس ازتهیه گزارش های متعدد از بی توجهی مسؤولان میراث فرهنگی مازندران نسبت به بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی، روز یک شنبه این هفته شاهد آتش سوزی یکی از با قدمت ترین بناهای تاریخی کشور در آمل بودیم.

مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) به عنوان یکی از قدیمی ترین مدارس علمیه کشورساعت 16:21روز یک شنبه به دلایل نامعلومی دچارآتش سوزی شد و بخش عمده ای ازاین بنای تاریخی درآتش خاکستر شد.

البته علیرغم اعلام نظرکارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمینی شهرداری آمل که پس از دو روز بررسی شی بیرونی را عامل آتش سوزی با قدمت ترین بنای حوزوی کشور اعلام کردند، اما هنوز ابهاماتی درخصوص نحوه آتش سوزی در این میراث ماندگارکشور باقیمانده است که درجای خود مسؤولان باید پاسخگوی آن باشند.

متأسفانه گزارش های گوناگونی از بی توجهی میراث فرهنگی مازندران نسبت به این گونه بناها را در طی چند سال اخیر شاهد بودیم که حجره محل تحصیل آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری، بیت و حوزه علمیه آیت الله کوهستانی (ره) واین بار نیز مدرسه علمیه امام حسن عسکری (ع) یادگار علمای بزرگی چون حضرت آیت الله جوادی آملی، حسن زاده آملی، آیت‌الله پیشنمازی، آیت‌الله غروی، آیت‌الله فرسیو و آیت‌الله مقتدایی نمونه های بارزی از این مسأله در مازندران بوده است.

توسعه صنعت گردشگری در مازندران به عنوان از محورهای برنامه چهار مورد تأکید قرار گرفته و همواره متولیان این حوزه درکشور یکی از محورهای توسعه استان را نیز تقویت مسأله گردشگری بنا نهاده اند، اما متأسفانه متولیان حوزه گردشگری علیرغم وجود پتانسیل های مذهبی ودینی بسیار زیاد دراستان، همه ی توان خود را در توسعه هتل ها، ساحل، دریا وجنگل صرف می کنند که متأسفانه کم توجهی و یا بهتر بی توجهی به گردشگری مذهبی و تقویت توریسم مذهبی این پتانسیل مهم مازندران را به ورطه ی فراموشی سپرده است.

متأسفانه بسیاری از همین بناهای مذهبی که دربالا ذکر شده است این میراث های ماندگار استان ولایت مدار مازندران را درچند قدمی نابودی قرار داده است که ادامه بی توجهی به این اماکن تاریخی فراموشی تاریخ تشیع را درپی خواهد داشت.

مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل نیز یکی از این میراث ماندگار بوده است که به دلیل بی توجهی به آن در طول سال های اخیر دچارآتش سوزی شده و بخش عمده ای از این بنای قن سوم هجری را تبدیل به خاکستر کرده است.

حوزه علمیه و مسجد امام حسن عسکری دو بنای مهم دینی و تاریخی استان مازندران به شمار می رود که در کنار هم بنا شده اند و این مسجد در ضلع شمال غربی شهر آمل در منطقه پایین بازار واقع شده که تاریخ بنای اولیه آن معلوم نیست، اما روایت شده که آن بنا به قرن هشتم هجری می‌رسد.

به اعتقاد عده‌ای نیز این مسجد به دستور ناصر کبیر(ناصرالحق) در قرن سوم قمری ساخته شده که اگر این نظریه درست باشد گفته می‌شود قبل از ساخت مدارس سه‌گانه نظامیه از سوی خواجه نظام‌الملک این مدرسه از نخستین مدارس بنا شده در ایران است که مدارس نظامیه در قرن پنجم هجری و زمان حکومت سلجوقیان توسط این فرد بنا شد.

ابهام در چگونگی آتش سوزی مدرسه علمیه امام حسن عسکری آمل

آتشیار سوم مهرداد کربلایی زاده، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمینی شهرداری آمل، روز سه شنبه در جمع خبرنگاران شی بیرونی را مهم ترین عامل آتش سوزی قدیمی ترین حوزه علمیه کشور که روز یک شنبه در آتش سوخت بوده است اعلام کرد و افزود: کارشناسان این سازمان اعتقاد دارند که یک شی خارج از فضای حوزه و مسجد موجب ایجاد آتش سوزی در این مدرسه علمیه شده است، اما ایشان ذکر نکرده است این شی بیرونی چه بوده و از کجا آمده است.

وی با بیان این‌که کارشناسان این سازمان پس از دو روز پیگیری مواردی مبنی براین‌که سیم های فرسوده برق عامل این آتش سوزی باشد یافت نشد، خاطرنشان کرد: با بررسی صورت گرفته برق این مدرسه علمیه قدیمی نیز مدت طولانی قطع بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی آمل با اشاره به این که در مجموعه کناری این مسجد واحدهای ساختمانی در حال احداث هستند که سهل‌انگاری از سوی مجموعه بیرونی بعید نیست، گفت: عاملی مانند ته سیگار که بر اثر بی‌احتیاطی کارگران و قابل اشتعال بودن سقف ایزوگام و چوبی این مجموعه در این حریق بود، بعید نیست.

وی افزود: تقریبا کارشناسی‌های آتش‌نشانی در این مجموعه به پایان رسیده و بقیه بررسی‌ها توسط نیروهای انتظامی و امنیتی قابل بررسی و در صورت نیاز این مجموعه در کار کارشناسی حریق تجدیدنظر می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمینی شهرداری آمل تصریح کرد: بر اثر آتش سوزی روز یک شنبه قسمت های کامل سقف این مدرسه علمیه قدیمی که از جنس چوب و ایزوگام بود به طور کامل سوخت.

آتشیار سوم کربلایی با بیان این‌که این آتش سوزی در کمتر از یک ساعت با حضور مأموران آتش نشانی و نیروهای مردمی مهارشد، خاطرنشان کرد: در این آتش سوزی خوشبختانه هیچ گونه خسارتی به مسجد و مناره قدیمی امام حسن عسگری ( ع ) مجاور این حوزه که مربوط به سدهای سوم و چهارم هجری بود، وارد نشد.

مدرسه علمیه امام حسن عسکری آمل دوباره احیا می شود

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمل نیز امروز در حاشیه بازدید از این مدرسه علمیه با اشاره آتش سوزی روز یک شنبه این اثر تاریخی ارزشمند و تخریب بخشی از فضای این حوزه، از بازسازی و مرمت دوباره این میراث ماندگار خبر داد.

ولی الله چلابی، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمل، با بیان این که در بودجه سال آینده اعتباری برای بازسازی و مرمت دوباره این حوزه پیش بینی خواهیم کرد، افزود: درصدد هستیم تا از محل بودجه خسارتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران این بنای با ارزش تاریخی را بازسازی کنیم.

وی با اشاره به این که سقف مدرسه علمیه امام حسن عسگری ( ع ) آمل که از جنس چوب و ایزوگام بود به طور کامل در آتش سوخت، ادامه داد: کار بازسازی مجدد این اثر ماندگار در دستور کار میراث فرهنگی قرار دارد.

چلابی با اشاره به این که کار بازسازی و مرمت مدرسه علمیه امام حسن عسکری (ع) آمل از سال گذشته آغاز شده است، ادامه داد: این عملیات اجرایی در حدود 55 درصد نیز پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی خاطر نشان کرد: برای مرمت و بازسازی کامل این مدرسه علمیه که شامل گچبری های داخل بنا، پوشش های سفالی، کانال و شبکه های زهکش برای خارج کردن رطوبت داخل بنا و اقدامات نورپردازی است؛ در مجموع به بیش از 700 میلیون ریال اعتبار نیاز است./950/ت301/س

ارسال نظرات