۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۸۵۸۳۴
استاد حوزه علمیه قم:

دنیا برای کسانی که در راه اهل بیت گام بر می‌دارند پیچده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم باییان با بیان اینکه باید در اعتکاف پَر پرواز پیدا کرد ابراز داشت: دنیا پیچیده در بلاهاست خصوصا برای کسانی که در راه اهل بیت(ع) گام برمی دارند.
اعتكاف
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین حلواییان، پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه قم در جلسه توجیهی معتکفان حرم مطهر رضوی با بیان اینکه در آیات و روایات دو نوع نگاه به دنیا وجود دارد اظهار داشت: در نگاه اول، دنیا زندان مومن، محل گذر و کاروانسرایی موقت است.

وی با اشاره به این روایت که نشانه ایمان آدمی،‌ محبت وطن است یادآور شد: وطن ما دنیا نیست که دلبسته آن باشیم، اگر قدر و منزلت و جایگاه منیع انسانیت خود را شناختید اسیر دنیا نخواهید شد.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) گفت: این خلوت ها مایه آرامش شماست و گنج ها در آن نهفته است به شرط آنکه غایت و همت خود را بالا ببرید و از خدا غیر خدا را نخواهید.

حجت الاسلام حلواییان با بیان اینکه باید در اعتکاف پَر پرواز پیدا کرد ابراز داشت: دنیا پیچیده در بلاهاست خصوصا برای کسانی که در راه اهل بیت(ع) گام برمی دارند.

وی تصریح کرد: نگاه دوم به دنیا طبق آیات قرآن این است که دنیا محل تفرج و عشق و صفا است؛ البته در ابتدا بین روایات و این آیه تناقض می بینیم اما در واقع اینگونه نیست زیرا تفریح در دنیا، یعنی غصه دنیا را نخوریم چون متاع اندکی است و کسی که مولا دارد نباید در برابر مشکلات غمگین باشد.

این پژوهشگر حوزوی خطاب به جوانان حاضر تأکید کرد: باید بیاموزید در زندگی عیش و نوش کنید؛ اما نه با امور لغو دنیوی بلکه با فضل و رحمت خدا که در قران سه مصداق تام دارد.

حجت الاسلام حلواییان ادامه داد: یکی از مصادیق رحمت الهی، قرآن است در حالی که امروز این گنجینه عظیم تنها زینت مجالس ختم است. ماه رمضان و پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) از دیگر مصادیق رحمت خدا هستند بنابراین اگر با روش اهل بیت(ع) زندگی کنید زندان دنیا برایتان بهشت خواهد شد و همچون زندان حضرت یوسف است که پیش از ورود ایشان همه افسرده بودند اما با ورود ایشان نشاط و امید پیدا کردند.

وی در پایان، اعتکاف را فرصت مناسبی برای تفکر و تدبر دانست و افزود: در این فرصت کم نظیر تلاش کنید نگاهتان به دنیا تصحیح شود زیرا اگر نگاهتان آسمانی شد همه عالم برایتان زیبا و بهشت خواهد شد.

گفتنی است، نهمین اعتکاف طلاب و دانشجویان مشهد با همکاری هیئت ودیعة الحسین(ع) و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها از فردا در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی آغاز می شود./930/پ202/ص
ارسال نظرات