۱۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۸۶۰۰۴
آیت الله نوری همدانی:

ولایت اصلی بسیار ضروری از اصول اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: اصول اسلام با ولایت ارتباط دارد و ولایت یک اصل بسیار ضروری از اصول اسلامی است.
آيت الله نوري همدانيبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، روز گذشته در جلسه تفسیر نهج البلاغه در حرم مطهر رضوی گفت: اصول اسلام با ولایت ارتباط دارد و ولایت یک اصل بسیار ضروری از اصول اسلامی است.

وی گفت:هنگامی که امام رضا(ع) به سمت توس حرکت می کردند، به شهر نیشابور رسیدند، و در جمع هزاران نفر از محدثین فرمودند« کلمه لا اله الا الله حصنی فمن قالها دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی. بشرطها و انا من شروطها»، توحید با ولایت توأم است.

این مرجع تقلید اظهار داشت: توحید در صورتی روح بخش است که با ولایت توأم باشد؛ رسول خدا(ص) می فرمایند« هرچیزی پایه ای دارد و پایه اسلام ولایت و محبت اهل بیت(ع) است»، بنابراین توجه به این موضوع بسیار ضروری است.

وی افزود: ولایت، محبت و همان پیوند قلبی میان ما و اهل بیت(ع) است و از معرفت ما سرچشمه می گیرد و هر چه معرفت ما بیشتر باشد محبت ما نیز بیشتر می‌شود.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: حضرت علی(ع) برای اینکه ولایت حفظ بماند افرادی را همانند قنبر، میثم تمار، حجربن عدی را مشخص کردند و به آن ها بشارت داده بودند که در راه ولایت جان خود را از دست می دهند و ولایت با قطرات خون آن ها زنده خواهد ماند و ایشان می دانستند این یاران در ولایت پاک، خالص وشیفته شهادت هستند.

وی بیان داشت: یکی از معانی ولایت محبت است و خداوند در 23 جای قرآن بیان می کند« قل لا أسألکم علیه أجراإلا المودة فی القربى»، در تفسیر قرآن39 دلیل ذکر شده است که عبارت«قربا» یعنی اهل بیت(ع)؛ اجر و مزد پیغمبر این است که ولایت داشته باشید.

حضرت آیت الله نوری همدانی یکی دیگر از معانی ولایت را اخذ احکام از اهل بیت دانست، و تصریح کرد: ما باید احکام خود را از اهل بیت(ع) کسب کنیم.

وی ادامه داد: ولایت نیز به معانی سرپرستی و وساطت فیض است و اهل بیت واسطه فیض الهی هستند.

این مرجع تقلید گفت: از معنای دیگر ولایت، ولایت تکوینی است، اهل بیت(ع) ولایت دارند که مرده را زنده نمایند و خداوند متعال تنها در عالم هستی به آن ها این قدرت را داده است./ 968/پ202/ص
ارسال نظرات