۲۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۸۶۱۵۴
مسؤول کانون های فرهنگی مساجد گیلان:

ظرفیت دینی و فرهنگی مساجد مغفول مانده است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه نظارت بر کانون های مساجد گیلان، مسجد را بهترین مکان برای رسیدن به آرمان های اصیل اسلامی و دوری از تفرقه دانست و گفت: بخش عمده ای از ظرفیت دینی و فرهنگی مساجد مغفول مانده است.
مسؤول کانون هاي فرهنگي مساجد گيلان
حجت الاسلام سلیمان پورابراهیم، مسؤول دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد گیلان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، مسجد را بهترین مکان برای رسیدن به آرمان های اصیل اسلامی و دوری از تفرقه دانست و گفت: مسجد خانه ‌ارشاد، هدایت و مکانی برای تمرین رفتار و کردار پسندیده ‌انسانی و عملی ساختن ارزش‌های والای اخلاقی و رفتاری در ابعاد گوناگون زندگانی است.

وی با اشاره به نقش مسجد در کشور‌های اسلامی اظهار داشت: مسجد در کشورهای اسلامی در انعکاس خبرهای مربوط به جنبش‌های مردمی و نهضت اسلامی نقش چشمگیری دارد.

حجت الاسلام پور ابراهیم، مسجد را سنگر ترویج اسلام و دفاع از حریم عقیده دانست و اذعان داشت: مسجد آموزشگاهی برای یادگیری اصول عبودیت و بندگی، راه و رسم صحیح زندگی اجتماعی و فردی و تربیت انسان صالح است.

وی ادامه داد: ظرفیت موجود در مساجد بسیار بالا اما قدرت بهره برداری بسیار کم است که باید با برنامه ریزی های صحیح و کارشناسانه توان بهره گیری از مساجد را بالا ببریم.

حجت الاسلام پورابراهیم با بیان این که برنامه های اجرایی در مساجد کافی نیست، اظهار داشت: مردم باید با ظرفیت های اجرایی مساجد و برنامه هایی که در این مکان های مقدس اجرا می شود، بیشتر آشنا شوند.

وی با بیان این که مسجد باید جز زندگی ملت باشد، بیان کرد: لازمه موفقیت در برابر تهاجم فرهنگی دشمن، اجرای برنامه های فرهنگی مناسب و آماده سازی محیط برای جذب جوانان است.

وی استفاده از ابزارهای هنری برای جذب جوانان به مساجد را یک اصل موثر اعلام و تاکید کرد: در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری، حفظ شأنیت مسجد باید رکن اصلی باشد.

حجت الاسلام پورابراهیم با تاکید بر برنامه ریزی کارشناسانه در برخورد با موانع خاطر نشان ساخت: اختلافات موجود در مسجد و برخورد بد مسئولان، باعث ایجاد بدبینی در جوانان و دوری آنها از مسجد می شود.

مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد گیلان، مساجد را پایگاهی برای حفاظت جوانان از انواع هجمه‌های فرهنگی خواند و تصریح کرد: مساجد می‌توانند جوانان را در مقابل آسیب‌های فرهنگی بیمه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نخستین جشنواره با عنوان جشنواره شعر گلدسته‌های سپید در 27 شهریور امسال به میزبانی رشت برگزار می‌شود، تصریح کرد: در چهارده مهر ماه نیز لاهیجان میزبان جشنواره آواها و نغمه‌های آسمانی در قالب سرود و تواشیح است.

حجت الاسلام پورابراهیم با اشاره به برگزاری جشنواره نشریات تجربی و وبلاگ‌نویسی کانون های مساجد در چهارده اسفند ماه گفت: گیلان میزبان کشوری برگزاری جشنواره شیوه‌های نوین تدریس معارف دینی با نام شکوه اندیشه در اردیبهشت سال نود است که جشنواره استانی آن در 27 بهمن در صومعه‌سرا راه‌اندازی می‌شود.

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان بر کاربردی شدن فعالیت‌ها در مساجد تاکید کرد و افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری یکی از راه‌های استفاده از ظرفیت‌های مساجد در راستای جذب جوانان به مساجد است.

وی با بیان اینکه هنر بهترین ابزار برای انتقال پیام و ایجاد ارتباط نزدیک با مخاطب است، خاطرنشان کرد: جوانان همواره گرایش و علاقه خود را به مسائل هنری بیشتر نشان داده‌اند.

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان به راه‌اندازی سه کانون تخصصی تا پایان امسال اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ده کانون تخصصی در سطح مساجد استان فعال هستند.

وی کانون‌های تخصصی را به عنوان بازوان اصلی کانون‌ها در اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی معرفی کرد و افزود: راه‌اندازی کانون‌های تخصصی با هدف کیفی و تخصصی شدن برنامه‌ها و گرایش اقشار تحصیلکرده به‌ویژه دانشگاهی انجام می‌شود.

حجت الاسلام پورابراهیم با بیان این که تا پایان امسال تعداد کانون‌های مساجد استان به سیصد کانون می‌رسد، تصریح کرد: کاربردی شدن کانون‌ها در قالب برنامه‌های کیفی از مهم‌ترین برنامه‌ها در راستای افزایش تعداد کانون‌ها در نظر گرفته شده است.

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با اشاره به راه‌اندازی هفده کتابخانه در هفته جهانی مساجد خاطرنشان کرد: در حال حاضر 246 کتابخانه بسته و باز در مساجد فعال هستند.

حجت الاسلام پورابراهیم برنامه‌های آموزشی را در رأس برنامه‌های کانون‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: آموزش زوج‌های جوان، حدیث‌شناسی، آموزش پرستاری، آموزش کتابداران، ائمه جماعات و مربیان در دستور کار قرار دارد./950/پ202/س
ارسال نظرات