۲۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۸۶۵۱۰
معاون آموزش دانشگاه ادیان و مذاهب:

قرآن مروج مدارا و همزیستی مسالمت آمیز بین صاحبان ادیان است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به نبود شناخت صحیح نسبت به اسلام در غرب، بیان داشت: باید اعتراف کنیم در زمینه معرفی اسلام به جهانیان به وظیفه خود عمل نکرده ایم.
 قرآن کريم


حجت الاسلام نصیری، معاون آموزش دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با محکومیت قرآن سوزی در آمریکا و اشاره به بحث اسلام هراسی در غرب، گفت: در حوزه ادیان ما ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی داریم، ادیان ابراهیمی که از آن تعبیر به ادیان آسمانی می شود، شامل ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام است.

وی ادامه داد: قرآن به تمامی انبیای پیشین احترام قائل شده است همانطور که در انجیل و تورات از انبیای پیشین تجلیل و به پیامبران آینده اشاره شده است.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: اسلام نسبت به همزیستی مسالمت آمیز با پیروان ادیان دیگر که اهل صلح و سلم هستند، توجه وافر دارد و مدارا با صاحبان ادیان را ترویج می دهد.

وی اسلام هراسی را مساله جدید ندانست و ادامه داد: حقایق تاریخی، سیاسی، دینی و تاریخ مسلمانان همواره برای مردم اروپا یک معما یا سرچشمه ترس و اضطراب بوده است.

وی تصویر وحشتناک اسلام در ذهن اروپائیان را ناشی از دو عنصر دانست و بیان داشت: در صدر اسلام یک سری فتوحاتی انجام شد که خارج از دارالاسلام بود و به صورت غلبه‌ای بود که بی شک دارای اشتباهاتی بود و معلوم هم نیست مورد تایید ائمه (ص) باشد.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب دومین علت را عدم تصویر درست از برخی احکام شرعی عنوان کرد و بیان داشت: برخی از احکام فقهی در اسلام وجود دارد که به درستی برای غربی ها تعریف نشده است که این باعث شده تا آنها تصویری نامطلوب از اسلام در چشم داشته باشند.

محقق عرصه دین شناسی اذعان داشت: یکی از انتقاداتی که نسبت به قشر اندیشمند اسلامی وارد است، عدم معرفی جامع و کامل و مناسب اسلام است، به این توضیح که بر تمامی ابعاد اسلام تاکید نشده است.

وی با بیان اینکه برخی از مسشرقان مانند آقای واک و خانم آرمستران با دیده انصاف به اسلام نگریسته اند، بیان داشت: توصیه ما به اندیشمندان غربی این است که اسلام را از منابع اصلی بگیرند و با بزرگان اسلامی که مورد تایید هستند، مذاکره علمی داشته باشند.

وی در پایان بر وظیفه دانشمندان اسلامی در تبیین جایگاه و احکام اسلام برای جهانیان تاکید کرد و تلاش مضاعف مبلغان را در ارائه چهره واقعی از اسلام خواستار شد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات