۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۸۷۵۴۰
یک کارشناس مسائل زنان:

هویت زن و دختر مسلمان، هویتی مستقل است

خبرگزاری رسا ـ یک کارشنان مسائل زنان گفت: هویت زنان و دختران مسلمان هویتی مستقل است و نباید این هویت را در تقابل با مردان معنا کرد.
هویت زن و دختر مسلمان، هویتی مستقل است
به گزارش خبرگزاری رسا،  اعظم جنابی متخصص و کارشناس مسائل اجتماعی و امور زنان و دختران در نخستین جلسه از سلسله جلسات کارگاه های آموزشی دخترانه«ریحانه» به موضوع هویت دختران و زنان مسلمان پرداخت و گفت: نگاهی دقیق به قرآن و سیره ائمه اطهار(ع) نشان می‌دهد که زن همواره از جایگاهی مستقل، والا و با اهمیت برخوردار بوده است. این مسئله تا بدانجا پیش رفته است که گاه تاریخ اسلام روایات معتبری از جایگاه والاتر زنان نسبت به مردان به دست می‌دهد.

وی افزود: متاسفانه امروز به غلط تصور می‌شود که حقوق و جایگاه مردان در اسلام والاتر از حقوق و جایگاه زنان تعریف شده است در حالیکه اگر به اصل دین رجوع شود هر عقل سلیمی به برابری مقام و جایگاه این دو جنس اعتراف خواهد کرد. در قران کریم آمده است که ملاک برتری تنها تقواست، بدیهی است در چنین تفکری تفکیک مقام و قدر و منزلت زن و مرد و برتری دادن و ارجح دانستن یکی بر دیگری بی معنی است.

این کارشنان در ادامه به توضیح مسائل دختران از منظر جسمانی پرداخت و گفت: تفاوت های ذاتی در اصل وجود دختران و زنان نیست بلکه در نوع عملکرد و نقش‌هاست. پرواضح است که زنان و دختران به لحاظ جسمانی تفاوت‌هایی را با مردان داشته و دارند این تفاوت‌ها منشا برتری جنسیتی نیست. این تفاوت‌ها تنها و تنها باعث شکل‌گیری نقش‌های مختلف است. نقش‌هایی که اگر چه متفاوتند اما این تفاوت را نمی‌‌توان به معنای نابربری دانست. برعکس زن و مرد در اسلام همان طور که اشاره کردم جایگاه برابری دارند و ملاک برتری شان به گواه قرآن تنها تقواست. لیکن این تصور غلط جا افتاده است که هویت زن در تقابل با مرد معنا پیداکرده و نمی توان نقش و جایگاه زن را مستقل تعریف کرد.

وی به احکام شرعی‌ چون جهاد، زنا، دیه و حضانت اشاره کرد و گفت: برای هر کدام از این احکام دلایل منطقی و اصولی بسیار وجود داردکه در قران کریم نیز بیان‌ شده است لذا دستاویز قرار دادن این احکام و پررنگ کردن آن‌ها و علم کردنشان با این عنوان که اسلام مرد را برتر از زن دانسته و حقوق مرد را مقدم بر حقوق زنان می‌داند جز عنادورزی با اصل دین هیچ هدف دیگری را دنبال نمی‌کند. دفاع از حقوق زنان با توسل به دین بسیار راحت تر صورت می‌پذیرد تا با زیر سوال بردن احکام دینی./917/د102/ص


ارسال نظرات