۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۸۹۵۰۲
عضو مجلس خبرگان رهبری:

دشمن‌شناسی نخستین گام در کسب بصیرت است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی نخستین گام بصیرت را دشمن‌شناسی دانست و گفت: امروز‌ اگر آمریکا‌ در برابر اسلام از مقابله عاجز است به دلیل ناتوانی او است؛ وگرنه رسم کفار برخورد فیزیکی است.
دشمن‌شناسی نخستین گام در کسب بصیرت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد دوازده آبان ماه در همایش بصیرت که در مهدیه مشهد برگزار شد ضمن تفسیر سوره «طارق» اظهار داشت: گرچه موضوع کلی این سوره معاد است اما آیات این سوره متناسب با بصیرت بوده و خداوند سه آیه آخر آن را به آموزش سیاسی پیامبر و امت اسلام اختصاص داده است که این آموزش دقیقا با موقعیت خاص زندگی اجتماعی امروز ما متناسب و قابل تطبیق است.

 

وی با بیان این‌که طبق آیات قرآن کریم، مقابله مشرکان با پیامبر اکرم(ص) در مکه و مدینه متفاوت بود، افزود: در مکه که مرحله تشکیل قدرت اسلام و انعقاد حاکمیت آن بود از طریق برخوردهای خاص و قیام های مسلحانه و نفاق و در مدینه که حکومت اسلام ایجاد شده بود و اقتدار مسلمین در حال توسعه بود، مشرکین به صورت صریح و مشخص و قدرتمند به مقابله پرداختند.

 

امام جمعه مشهد گفت: سوره طارق در دو بخش به تبیین سرنوشت کفار و مشرکانی که در مقابل پیامبر(ص) ایستادند می پردازد و در بخش دیگر با توجه به وضعیت پیامبر و مسلمین برای تسلی آنان اشاره می کند که چگونه می توان اسلام را با دورنمای توسعه و رشد تصویر کرد.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این‌که کفار کید خودشان را دارند و خدا هم کید خاص خودش را در برابر آنان به کار می‌گیرد، تصریح کرد: این فرموده خداوند متعال تنها اختصاص به آن زمان ندارد بلکه شامل همه دوره های تاریخ می شود؛ اگر نقشه های دشمن در طول تاریخ در مقابله با امت اسلام را تحلیل و بررسی کنیم به بصیرت و آگاهی دست یافته و می‌توانیم توطئه آنان در برهه کنونی را نیز پیش‌بینی کنیم چراکه شیطان نواوری ندارد و کید او ضعیف است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری، نخستین گام بصیرت را دشمن‌شناسی دانست و افزود: در تقابل با دشمن لازم نیست همان ابتدا حرکت خاصی داشته باشیم، کفار قریش در مکه چون قادر به برخورد نظامی با پیامبر نبودند از راه‌های دیگر وارد شدند و امروز نیز اگر آمریکا این کار را نمی کند به دلیل ناتوانی او است وگرنه رسم کفار برخورد فیزیکی است.

 

امام جمعه مشهد، استدراج، املاء، اضلال و غشاوة را از موارد کید خداوند ذکر کرد و گفت: استدارج یعنی خداوند انسان را به راهی می کشاند که به هیچ وجه راه برگشت به سوی خدا نداشته باشد، در املاء، خداوند تمام نقطه های خلأ انسان که روزنه ارتباط او با خدا و وسیله تذکر و توسل او است را می پوشاند، در اضلال خداوند راه‌های چاره‌جویی را بر انسان می‌بندد و در غشاوة نیز خداوند روی بینش قلبی و عقلی انسان پرده می‌اندازد تا فهم و درک نداشته باشد.

 

وی ابراز داشت: خداوند در آیات پایانی سوره طارق به پیامبر اکرم(ص) توصیه می کند که در برخورد با کفار مهلت تدریجی بدهد و واکنش فوری نشان ندهد زیرا اگر از روی عجله برخورد شود، انفعالی خواهد بود و فرصت بهره‌وری برای دشمن را مخصوصا در عملیات روانی فراهم می کند؛ اما اگر دشمن را منتظر بگذاریم دچار سرگردانی و پریشانی شده و ابتکار عمل را از او بگیرد.

 

امام جمعه مشهد با بیان این‌که نگران نگاه داشتن دشمن یک حرکت مثبت علیه او است، خاطرنشان کرد: امت اسلام و خصوصا جوانان بدانند که در عین هوشیاری و غیرتمندی در برابر دشمن، با فکر و تأمل پیش روند در برخورد عجله نکنند تا سوژه به دست دشمن دهند؛ اما توجه داشته باشند که تا جایی می توان در برخورد با دشمن درنگ کرد که فرصت سوزی نشود و دشمن فرصت را به دست نگیرد.

 

آیت الله علم الهدی در پایان تأکید کرد: اگر در همه شؤون زندگی به سراغ قرآن رفته و فرامین آن را محور عمل خود قرار دهیم هیچ کمبودی نخواهیم داشت و پیشرفت‌های امروز ما هم در همه زمینه‌ها به برکت رهنمودهای قرآن کریم حاصل شده است./930/پ201/س

 

ارسال نظرات